Hommager av vintagemodeller som ikke lenger produseres?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Er hommager av vintagemodeller som ikke lenger produseres lettere å fordøye enn kopier og hommager av nye ur?
Noen av dem er utrolig fete, og originalene er i enda større grad enn vanlig utenfor rekkevidde for folk flest. De er overhodet ikke tilgjengelig nye.

Men er det "riktig" av den grunn?

Jeg liker alle disse veldig godt:

sPRS-50d.jpg

sPRS-14A.jpg

3594108525_4ba752b322.jpg

2192509049_cb73627b7b.jpg

I det store og det hele synes jeg at Homage-klokker er like harry som replica-biler. Man har knabbet de viktigste delene av formspråket, men på grunn av kostnadshensyn satt det hele sammen med en vesentlig dårligere finish og utførelse. Som regel er "hommage" bare et annet ord for dyr, forfinet "fake".

I DJMs komprimerte ånd: NEI. 8)

Jeg er ikke fullt så bastant som de meget bestemte unge herrene over. Jeg synes hommager kan være kult, og i tilfeller hvor det er snakk om forlengst utgåtte modeller har jeg i hvert fall ikke noe i mot det. Men, det er grenser - en bør med letthet kunne se at her er det ikke snakk om the real thing, men derimot en hommage til et kjent design. Det betyr at det bør være en viss egenart involvert, at man ikke prøver å utgi seg for noe man ikke er. Kort sagt, en ærlig, opp-i-dagen inspirasjon er langt å foretrekke fremfor fakes som prøver å utgi seg for å være en lagt dyrere klokke enn de egentlig er.

Dette kan vi nok diskutere til vi blir grå i håret alle mann (det har også vært gjort, all over the internets), men i alle slike tilfeller blir det alltid et spørsmål om hvor man drar grensen. Det vil alltid forekomme en viss inspirasjon fra, kopiering av og mysing på konkurrenter. Det gjelder for øvrig ikke bare for klokker, men for alt fra biler til miksmastere.

Jeg synes uansett at en del av de greiene du har bilde av her er tøft som bare det!

Jeg har vel tidligere uttalt meg kritisk til fake-diskusjonene, så jeg skal vel passe meg for å dra opp enda en veldiskutert problemstilling som denne :) Men jeg synes vintage-hommagene er spesielt interessante, kanskje først og fremst fordi jeg forsøker å rettferdiggjøre et kjøp eller to :oops: :mrgreen: Men enn så lenge har jeg ikke helt fått det til.

Anders skrev:
Men jeg synes vintage-hommagene er spesielt interessante, kanskje først og fremst fordi jeg forsøker å rettferdiggjøre et kjøp eller to :oops: :mrgreen:

...Det kommer uansett til å ende med at du bare får mer og mer lyst på "the real deal", og ender opp med å måtte kjøpe en ekte en på samlermarkedet.

Jeg husker jeg kjøpte en Swatch Irony-klokke en gang fordi den minnet litt om en Panerai. ...jeg fikk vel ikke mindre lyst på en Panerai av å bli minnet på at jeg ikke hadde en ekte en på armen hver gang jeg skulle sjekke hva klokka var blitt.

Som noen kanskje har fått med seg, er jeg ikke spesielt positivt innstilt til fake-ur. Men de urene du viser til her, har jeg et litt annet forhold til. Sålenge man ikke bryter med patenter, varemerker eller markedsføringslovgivning synes jeg det er mindre problematisk å legge et design temmelig tett på andres. Verden drives fremover av at gode ideer kopieres og utvikles. Jeg tror alle er enige om at det må være grenser for omfanget og varigheten av opphavsmannens rettigheter, og selv mener jeg de grensene på en god måte er trukket av dagens internasjonale lovgivning.

Men selv om det er lovlig og til og med ønskelig, er jeg enig i at det kan føles litt ubekvemt å bruke en klokke som lett kan forveksles med noe annet. Jeg har ingenting imot at noen bruker dem, men synes vel selv jeg beveger meg langs kanten av hva jeg er komfortabel med når jeg har på meg min Debaufre. Og - som Santos-Dumont er inne på - hver gang jeg bruker den minner den meg på at det jeg egentlig vil ha er en 1675.

Personlig så ser jeg ikke helt problemet med homage. Klart, det er jo mer eller mindre "stjeling" av andres produkter. Men for meg blir det mer en hyllest.
Som å lage en coverlåt.

Jeg tror det er vanskelig å komme frem til et svar som er konstant gyldig ovenfor alle ur som henter sin inspirasjon fra kjente modeller, og samtidig gir oss som klokkeentusiaster optimal "nytte".

Personlig kjøpes ikke en hommage som en erstatter for the real deal. En 1655 blir ikke akkurrat mindre desirable av at jeg leker meg litt med en Chronotac "McQueen", snarere tvert i mot.

I det øyeblikk en hommage blir en erstatning styrer jeg heller unna.

Sponon skrev:
Personlig så ser jeg ikke helt problemet med homage. Klart, det er jo mer eller mindre "stjeling" av andres produkter. Men for meg blir det mer en hyllest.
Som å lage en coverlåt.

Og akkurat som med coverlåter, så kan resultatet bli helligbrøde.

Men...

prs50-5.jpg

Når det gjelder Precista PRS-50, så merker jeg at jeg stiller meg litt sånn som jeg gjorde til "Halleluja"-coverlåten til "De nye Gitarkammeratene" (sorry Lillebjørn): ...veldig gåsehud med en gang, nå er jeg litt i tvil.

"Blancpain FF - No radiaton" er en grail for meg, og etter som jeg skjønner så kan man ha mellomfag i vintage dykkerur og likevel bli lurt av replicaene som er lagd, så er jo dette absolutt et alternativ. Hm... (nynner "Halleluja" innvendig med Espen Lind-knekk i tonene) ...vel, jeg tror jeg klarer å motstå fristelsen.

Santos-Dumont skrev:
(nynner "Halleluja" innvendig med Espen Lind-knekk i tonene)

:D :D :D

Kjenner følelsen. Cohen (og Drake) ftw!

Er det noen som har en Precista av en eller annen modell? De har mye fint, skulle gjerne klådd på en.

Santos-Dumont skrev:
...Det kommer uansett til å ende med at du bare får mer og mer lyst på "the real deal", og ender opp med å måtte kjøpe en ekte en på samlermarkedet.

En ikke helt usannsynlig konsekvens :D

Tror dette temaet for mange havner i gråsonen for hva som er akseptabelt, men man ser jo populariteten mange av disse merkene (Precista, MKII, Ocean7, etc) får. Kvaliteten på disse merkene er faktisk enestående når man tar prisen med i beregningen. En fake er en ting siden den gir seg ut for å være noe som den ikke er, mens en hommage er jo ment som en hyllest til originaldesignet og som både Eddie (Timefactors, Precista) og Bill Yao (MKII) sier, så er jo meningen ment å kunne gi deg følelsen av et kvalitetsur (med oppdaterte egenskaper) samtidig som det har det karakteristiske utseendet. Og alle som har hatt gleden av å eie et MKII ur eller Precista for den del vet at det ikke er snakk om en billig eller en dyr kopi, men et ur som står trygt på egne ben.

Her er noen som jeg har hatt, har eller skal ha i fremtiden :D

http://www.dcgambits.com/albums/album17/LRRP_1024_6.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3248/315 ... 9d.jpg?v=0

http://www.tertius.me.uk/pages/Watches/MKII_12_01.JPG

http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=321376

Vegard