Hublot

Medlem
7. aug. 2012
Har ikke sett noen spesiell tråd for Hublot her inne, og tenkte derfor det kunne være greit å starte en ny tråd. Jeg har fått inntrykk av at de fleste her inne ikke er noen særlig "fan" av Hublot-klokkene. I tillegg er de ikke ofte å se under "Dagens klokke" osv. Hva er det med disse klokkene, og hvorfor er de ikke å se på flere? Personlig elsker jeg de, og da spesielt Hublot Bigbang Rose gold:

o_Hublot-04.jpg

Tenkte uansett dette kunne være en grei tråd å diskutere Hublot på (forhåpentligvis uten for mye kritikk, hehe).

Kritikken går vel bla på at Hublot bruker veldig simple verk i en del av klokkene sine. Til de prisene de opererer med forventer man andre verk. Designet på flere modeller er egentlig ganske fine så det er ikke det som trekker ned hos meg. Blåser man i innmaten så er det jo bare å kjøre på! :)

Enig! Likevel er det flere av klokkene som er litt for rotete og full av bling, farger osv! Finner vel disse ofte på rappere?

Kikket litt på Hublot Big Bang hos Bjerke i Prinsens gate i dag. Tøffe saker, men jeg falt av lasset da den hyggelige damen kunne fortelle meg at den kostet ca 89K - og at den hadde et ETA-verk "som de hadde gjort litt med".

Kikket litt på Hublot Big Bang hos Bjerke i Prinsens gate i dag. Tøffe saker, men jeg falt av lasset da den hyggelige damen kunne fortelle meg at den kostet ca 89K - og at den hadde et ETA-verk "som de hadde gjort litt med".

Og hva er det de har gjort litt av? Satt det i kassen...?:roll:

Dette er vel forresten den eneste jeg kan like.
rgh1310288327u.jpg

Det er definitivt AP-dna i urene - men jeg finner ikke det så merkelig, da Mr. Biver jobbet for AP en stund.

Og man finner nok av AP, Rolex og Breitling på rappere også.. ;)

Jeg synes enkelte av modellene er fine, men hvis jeg en gang får valget i denne prisklassen - blir det nok noe helt annet :)

(PS: Det er vel en del på nettet som mener at til tross for at de ikke har noen særlig kredibilitet med innmaten i urene (enda - de har vel jobbet en del med inhouse de siste årene?), så har de innovert med materialvalg i urene sine.)

Støyende AP-ripoff. Det skjer litt for mye på disse klokkene. Ikke min favoritt ;)

Det er jo ikke veldig rart de ligner på hverandre. Gerald Genta designet vel begge merkene eller deler av deres kolleksjoner etter det jeg har forstått?

Det er jo ikke veldig rart de ligner på hverandre. Gerald Genta designet vel begge merkene eller deler av deres kolleksjoner etter det jeg har forstått?

Nei, jeg finner det ikke merkelig at de ligner, men jeg synes det er litt Ap på speed, og ikke så fine. Smaken er som baken, som jo ofte er delt;)

Nå har Genta designet noe så inni gamperæva masseklokker, men jeg har aldri hørt at han har gjort noe for Hublot før.

Men igjen, han har designet så mange at det egentlig er umulig å si.

Er det bare meg som synes hele kassen her og forsåvidt på flere av de andre modellene deres er litt AP-ripoff?

Eneste grunn til at jeg synes noen av modellene er litt tøffe.;)
Men, jeg foretrekker selvsagt AP laaaangt foran hvilken som helst Hublot. (De bør vel strengt tatt ikke nevnes i samme setning...;))

Hublot + Ferrari = Sant. Må vel bety at de har tatt mål av seg til å oppgradere innmaten også kanskje.

Brand vurderingen til 'The Watch Enthusiast' tyder ihvertfall på det:

"This brand was the first to marry gold or steel and rubber back in 1980 with a sports watch that pushed the envelope with the concept of sport and elegance. And in 2004 Biver joined it. After Blancpain, he turned around a dusty company that was stuck with a single design which had not been renewed and ETA movements into a competitor of haute horlogerie brands. Hublot is no longer a follower of Audemars Piguet, though its Big Bang is pretty much a cousin of the Royal Oak Offshore and it sponsored Alinghi even though AP's place was still warm (with less luck though). Hublot is even more of a challenger since the launch of its new chronograph movement (Unico) and the rescue of the ex-BNB team (a high-end movement manufacturer that went bankrupt in 2010). Hublot is everywhere: Formula 1, football, Financial Times. As is Biver. But care is needed: too many limited editions change rarity into abundance; too much bling bling can only conceal a lack of true craftsmanship for a while (especially in the entry-level collections). And quality, together with attention to detail, have to improve quickly to justify the actual somewhat high price tags."

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hublot + Ferrari = Sant. Må vel bety at de har tatt mål av seg til å oppgradere innmaten også kanskje.

Brand vurderingen til 'The Watch Enthusiast' tyder ihvertfall på det:

"This brand was the first to marry gold or steel and rubber back in 1980 with a sports watch that pushed the envelope with the concept of sport and elegance. And in 2004 Biver joined it. After Blancpain, he turned around a dusty company that was stuck with a single design which had not been renewed and ETA movements into a competitor of haute horlogerie brands. Hublot is no longer a follower of Audemars Piguet, though its Big Bang is pretty much a cousin of the Royal Oak Offshore and it sponsored Alinghi even though AP's place was still warm (with less luck though). Hublot is even more of a challenger since the launch of its new chronograph movement (Unico) and the rescue of the ex-BNB team (a high-end movement manufacturer that went bankrupt in 2010). Hublot is everywhere: Formula 1, football, Financial Times. As is Biver. But care is needed: too many limited editions change rarity into abundance; too much bling bling can only conceal a lack of true craftsmanship for a while (especially in the entry-level collections). And quality, together with attention to detail, have to improve quickly to justify the actual somewhat high price tags."

Mye av forklaringen på Hublot´s posisjon i markedet ligger her.
Kort sagt (og både noget forenklet og spissformulert) er Hublot mer en historie om eksellent branding, markedsføring og posisjonering mot kundegrupper med mer fascinasjon for fashion, bling og "se og bli sett"-faktor, enn det kritiske blikk for urets innmat.
Når Biver så suksessfullt lyktes å føre Hublot inn i disse markedene med de kundesegmentene disse inneholdt, representerte disse ekstrem kjøpekraft (med prising på urene deretter), og "upsiden" for Hublot´s vekst enorm.
Kombinasjon av limiterte opplag og følelse av eksklusivitet ga på kort tid Hublot en posisjon i markedet få - om noen - andre manufakturer kan matche.

Ikke det at det opptar meg nevneverdig, men det blir interessant å se utviklingen videre. Hublot´s in-house produksjon er et spennende grep i dette.
Men strengt tatt - at large; - jeg tror egentlig ikke dette er avgjørende for Hublot´s kundegruppe. Men muligvis kan det ha noe å si ift å få nye.....:cool:

Det er definitivt AP-dna i urene - men jeg finner ikke det så merkelig, da Mr. Biver jobbet for AP en stund. ......

Vi kan trygt fastslå at AP-ripoff´en var solid etablert lenge før Monsieur Jean Claue Biver entret scenen hos Hublot i 2004.
De første Hublot kom på markedet i 1980. Designet har de samme elementene i seg den dag i dag; - porthullene i skipssiden. Som de selv uttrykker det.
Det er et par andre manufakturer som var ute med den analogien før Hublot...

Ikke riktig.
Genta har ifølge "bøkene" ikke hatt noe med Hublot´s design å gjøre. "Ryktet" sier han var i en viss dialog med Hublot i 2007-2008, men om - og hva dette skulle bestå i - finner man ikke dokumentasjon eller bekreftelse på.

Eneste grunn til at jeg synes noen av modellene er litt tøffe.;)
Men, jeg foretrekker selvsagt AP laaaangt foran hvilken som helst Hublot. (De bør vel strengt tatt ikke nevnes i samme setning...;))

Veldig enig i siste setning.

Ikke la oss synke dithen at vi omtaler Hublot.
Og Audemars Piguet.
I samme setning......
;)

Det jeg så vidt hintet om lenger opp her er jo at Genta har designet, i følge ham selv, rundt 100.000 forskjellige klokker.

De vi normalt tenker på blekner litt i rent antall her. Han sier at en del merker selv ikke lenger vet at han er mannen bak og enda mindre at klokkeverden har noen som helst ide.

Med andre ord, det er ikke bare bare å kategorisk nekte eller påstå noe rundt Genta ;).