Hublot + Ferrari = Sant. Må vel bety at de har tatt mål av seg til å oppgradere innmaten også kanskje.
Brand vurderingen til 'The Watch Enthusiast' tyder ihvertfall på det:
"This brand was the first to marry gold or steel and rubber back in 1980 with a sports watch that pushed the envelope with the concept of sport and elegance. And in 2004 Biver joined it. After Blancpain, he turned around a dusty company that was stuck with a single design which had not been renewed and ETA movements into a competitor of haute horlogerie brands. Hublot is no longer a follower of Audemars Piguet, though its Big Bang is pretty much a cousin of the Royal Oak Offshore and it sponsored Alinghi even though AP's place was still warm (with less luck though). Hublot is even more of a challenger since the launch of its new chronograph movement (Unico) and the rescue of the ex-BNB team (a high-end movement manufacturer that went bankrupt in 2010). Hublot is everywhere: Formula 1, football, Financial Times. As is Biver. But care is needed: too many limited editions change rarity into abundance; too much bling bling can only conceal a lack of true craftsmanship for a while (especially in the entry-level collections). And quality, together with attention to detail, have to improve quickly to justify the actual somewhat high price tags."
Mye av forklaringen på Hublot´s posisjon i markedet ligger her.
Kort sagt (og både noget forenklet og spissformulert) er Hublot mer en historie om eksellent branding, markedsføring og posisjonering mot kundegrupper med mer fascinasjon for fashion, bling og "se og bli sett"-faktor, enn det kritiske blikk for urets innmat.
Når Biver så suksessfullt lyktes å føre Hublot inn i disse markedene med de kundesegmentene disse inneholdt, representerte disse ekstrem kjøpekraft (med prising på urene deretter), og "upsiden" for Hublot´s vekst enorm.
Kombinasjon av limiterte opplag og følelse av eksklusivitet ga på kort tid Hublot en posisjon i markedet få - om noen - andre manufakturer kan matche.
Ikke det at det opptar meg nevneverdig, men det blir interessant å se utviklingen videre. Hublot´s in-house produksjon er et spennende grep i dette.
Men strengt tatt - at large; - jeg tror egentlig ikke dette er avgjørende for Hublot´s kundegruppe. Men muligvis kan det ha noe å si ift å få nye.....
Det er definitivt AP-dna i urene - men jeg finner ikke det så merkelig, da Mr. Biver jobbet for AP en stund. ......
Vi kan trygt fastslå at AP-ripoff´en var solid etablert lenge før Monsieur Jean Claue Biver entret scenen hos Hublot i 2004.
De første Hublot kom på markedet i 1980. Designet har de samme elementene i seg den dag i dag; - porthullene i skipssiden. Som de selv uttrykker det.
Det er et par andre manufakturer som var ute med den analogien før Hublot...
Det er jo ikke veldig rart de ligner på hverandre. Gerald Genta designet vel begge merkene eller deler av deres kolleksjoner etter det jeg har forstått?
Ikke riktig.
Genta har ifølge "bøkene" ikke hatt noe med Hublot´s design å gjøre. "Ryktet" sier han var i en viss dialog med Hublot i 2007-2008, men om - og hva dette skulle bestå i - finner man ikke dokumentasjon eller bekreftelse på.
Eneste grunn til at jeg synes noen av modellene er litt tøffe.
Men, jeg foretrekker selvsagt AP laaaangt foran hvilken som helst Hublot. (De bør vel strengt tatt ikke nevnes i samme setning...
)
Veldig enig i siste setning.
Ikke la oss synke dithen at vi omtaler Hublot.
Og Audemars Piguet.
I samme setning......