For meg er Hublot BB et latterlig overpriset tulleprosjekt.
Også suger man karamellen smakløs med enda mer overprisede "limited" og "spesial" versjoner av dem.
Jeg synes heller ikke designet er særlig spesielt eller overbevisende.:?
For meg er Hublot BB et latterlig overpriset tulleprosjekt.
Også suger man karamellen smakløs med enda mer overprisede "limited" og "spesial" versjoner av dem.
Jeg synes heller ikke designet er særlig spesielt eller overbevisende.:?
...
Hør, hør. Som moteaccessoire og kjøpekraftdemonstrasjon fungerer Hublot sikkert utmerket, men som ur er de heller uinteressante. Synes jeg.
Jeg er i utgangspunktet enig med ovennevnte. Når det er sagt er det ikke alltid like logisk hvilke ur og merker som mottar hyllest, og hvilke som ikke gjør det. Man kan selvfølgelig rive seg i håret over stiv pris, ganske uinteressante urverk og påfallende forgivning hos Hublot. På den annen side er dette beskrivelser som like gjerne kan passe Panerai og Breitling, som mange her mildt sagt er entusiastiske for. Det må være klart at om et ur "lykkes" eller ikke i liten grad er et spørsmål om kvalitet og håndtverk, men mer et spørsmål om vi tror på markedsføringen og storytellingen. Klokkehus som kan fremprodusere en mer eller mindre plausibel lang klokketradisjon får forsprang på de "nye" klokkehusene i kampen om kundene, selvom realiteten kan være at merket har gått konk opptil flere ganger eller kanskje til og med ligget brakk i flere tiår opp frem til nyere tid. (eks. Blancpain)
"Hyping, storytelling og imagebuilding" er nøkkelen til suksess. Om man bruker 7750 verk eller ikke er bare en parantes. Det er på førstnevnte at Hublot ikke har helt har lykkes.
Urmerker som Breitling og Panerai med ETA basert verk koster MYE mindre enn en Hublot.
Det er det som er poenget. BB koster 2-3++ ganger så mye som f.eks en Luminor Marina eller en Navitimer. Som begge har historiske design med unik signatur i sitt uttrykk.
Derfor faller Hublot, imo, gjennom den tynne isen de balanserer på.
Når det gjelder uttrykket til Hublot så er det min mening at det er minst like "unikt" som eks Panerais uttrykk. BB designet er meget karakteristisk, og forsåvidt spennende nok. Dine referanser til historisk design er nettopp mitt poeng: klokkekjøperne føler seg ikke komfortable med å kjøpe noe annet enn de som kan påberope seg lange historiske tradisjoner og konsekvent formgiving. Dette skaper trygghet og demper følelsen av at man blir presentert for keiserens nye klær. Realiteten er imidlertid at klokkesuksess nærmest utelukkende er et spørsmål om vellykket markedsføring. Hvis det hadde vært forholdet mellom pris og kvalitet som hadde vært avgjørende, hadde det ikke vært vits å kjøpe noe annet enn Seiko. Det er mulig Hublot har vært i overkant grådige i prissettingen, men de følger bare logikken til alle de andre klokkeprodusentene. Minst mulig klokke til høyest mulig pris. Prisutviklingen på f.eks Rolex de siste 30 år er et fint eksempel på dette.
Hublot, Panerai, Breitling er poteto potato. Ja, og Rolex for den saks skyld.