Hva betaler du for trykktesting?

aek

Medlem
23. des. 2013
Sted
Akershus
Min kone trykktestet sin Explorer på Bjerke i Nedre Slottsgate forleden, og da hun spurte hva de skulle ha lo de av henne. Da jeg trykktestet min Seiko hos Urmagasinet Protid på Ski Storsenter i dag kostet det kr 150. I lys av den store avstanden mellom kr 0 og kr 150 tillot jeg meg å bemerke at «det var mye for noe som tar under 3 minutter», til hvilket de repliserte at «maskinen bestemmer hvor lang tid det tar». Nå var ikke tiden mitt hovedanliggende, men jeg lot det ligge, og betalte.

Nå lurer jeg på: Hvor trykktester du, og hva koster det der?

Askeland i Kristiansand: kr 190 for 2 ur, har tidligere ikke betalt noe som helst for trykktest, lenkejustering, vurdering av servicebehov etc men denne gangen insisterte jeg.

Kommer nok litt ann på, er man en kunde som de har et forhold til vil jeg anta de fleste får dette gratis. Men hadde min lokale sagt at det koster 150,- å få gjort så hadde ikke jeg rynket så mye på nesen. "ingenting er gratis" er det noe som heter.

• Liker
Reaksjoner: UJU og Thomas84
Jeg har betalt 200 kr for dette, noe jeg mener er overpris. I utgangspunktet burde dette gjøres som en gratis service av urmakeren, litt som et bilverksted som sjekker lufttrykk eller peiler oljen for deg, om du er usikker på sånt selv. I gamle dager, (les: for 20-25 år siden) var det helt vanlig at selv bensinstasjoner leverte slike "ekstraservicer"...

Ja til enkle måter å skaffe seg godt rykte og flere kunder på!

Askeland i Stavanger tar 140 kroner for en tørr vakuumtest som er oppad begrenset til 10atm.

Stakk innom Askeland i Kristiansand med helgull YG og de gjennomførte nesten samme test (8atm) til 0 kroner. :)

Trykktestet to klokker hos Lervik i går, og betalte ingenting:) Har nok noe med at majoriteten av mine klokkekjøp blir gjort hos dem, og fikk beskjed om at siden jeg var en så god kunde, så fikk jeg det gratis. Flott at de gir så fin service:)

Skjerpings.. Man skal ikke forvente at noen gjør en "jobb" gratis.

Men er selvfølgelig hyggelig med ekstra god service.

Jeg forventer faktisk at enkelte tjenester er gratis, men jeg er ikke så vrang at jeg lager et sirkus uten like hvis det koster noen kroner. Man velger jo selv hvor man går med sine ærender.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Har aldri betalt for dette hos Bjerke eller protid på Storo. Strømmen derimot, ville ha noen hundrelapper. Greit nok, da jeg aldri har kjøpt noe der. Jacobsen i Lillestrøm har alltid vært hjelpsom, og ville ikke ha betalt. Her har jeg bare lagt igjen noen småpenger tidligere i noen penner etc. Jeg spurte om jeg fikk betale en symbolsk sum for å ha ren samvittighet, så han slo motvillig inn en hundrings på terminalen.

Husk at det ikke er tiden du betaler for, men heller gir lokale urmakere muligheten til å ha oppdatert utstyr og mulighet til å fortsette driften.

Slike små gester som gratis trykktest, påfyll av spylervæske, legge matvarer i posen for deg etc koster svært lite, men sørger for at kundene returnerer.

Har aldri betalt for trykktest, nå må det sies at jeg kun har vært hos Bjerke med en Sub og en SeaDweller de siste 10 år for å få litt ro i sjela. Bjerke leverte som alltid service. Har ikke for vane å trykkteste mine Rolex submarinere, SeaDwellere eller Tudor submarinere, de får regelmessig påvirkning av vann alle sammen men har ikke opplevd problemer.

Jag personligen trycktestar alla klockor jag gör ingrepp i, mest för att kvalitetskontrollera mig själv.

Om kund kommer in för batteribyte görs trycktest för halva priset.
Om kund vill byta batteri på en premium-klocka utan trycktest vägrar jag göra jobbet. Vill inte ha en förstörd klocka på mitt samvete.
Det är sant att 150 kr kan upplevas som mycket för den korta tiden det tar, men en trycktestare är fan inte billig! 70k plus moms, och den ska kalibreras och servas med jämna mellanrum, samma sak med kompressorn som driver trycktestaren.

Ett trycktest kostar mindre än två öl på krogen. Betala och var nöjd.

/Urmakaren

Hentet Pelagosen hos Bjerke i går. Avtalen var 0,- for trykktest og regulering + kost for pakninger. Fikk en regning på 1000, men da jeg spurte om det var riktig endte jeg opp med å ikke betale noe.

Egentlig litt pinlig å ikke betale, men øker i alle fall sjansen markant for fremtidige handler og serviceinnleveringer hos Bjerke