Timex Datalink
Dette er en av mine favoritter.
Timex Datalink.
Da denne kom var det en revolusjon. Selvfølgelig i norske innovatører sin ånd ble ikke dette forspranget utnyttet!
I følge rykter hadde aldri Bill Gates brukt armbåndsur! Dette var den første klokken han brukte. (Tror det var i hans bok "The Road Ahead" jeg leste det!)
Klokken har en sensor/strekkodeleser i det lille runde øyet på toppen. Klokken settes i en "mottaksmodus", og i Microsoft Schedule (det som i dag heter Outlook) klikket du på et overføringsicon. Skjermen begynte å blafre med strekkoder, og når du holdt klokken i ca 30 cm avstand mottok den telefonnumre, avtaler for kommende 14 dager og oppgaver. I dag tenker ingen over at dette var forløperen til mobiltelefonen som overtar samme over Internett... Historisk en interessant og artig klokke!
Klokken ble annonsert med store omtaler og artikler. Klokken var Microsoft Certified(!) og hadde Microsoft 3.11 logoen på gummi-remmen. Den hadde også skrevet i binær kode, "Listen To The Light". På denne tiden arbeidet jeg som lærer, og IT-ansvarlige og meg ønsket oss en slik klokke. De var dyre og vi ønsket ikke betale 1500 kroner for en slik. Derfor kontaktet vi Timex og ba om å få 32 slike! Vi måtte ha et klasse sett! Og så måtte lærerne deres også ha! Selvfølgelig fikk vi det og klokkene ble testet ut gjennom skoleåret. Timex fikk en god rapport med kommentarer til forbedringer og vurderinger.
Min ble gitt til Norsk Teknisk Museum med boks, rem og alle papirer (som var reklamebrosjyrer). Kanskje den dukker opp i klokkeutstillingen en gang! (eller datautstillingen)
Neste generasjon av Timex Datalink ble denne:
Jo, jeg har denne også!
Den ligger på loftet et eller annet sted. Jeg gav første generasjon til Teknisk Museum, da det nok er den mest interessante for dem. Denne er ganske lik, men med noe mer minne. Det betyr at du kan ha noen flere telefonnumre på den, og flere avtaler.
En barsk norsk oppfinnelse som ikke ble videreført. Litt "Reodor Felgen mentalitet"; "OK nå har vi klart det. Så gidder jeg ikke gjøre noe mer med det".
Edit: bildene er hentet fra nettet, og er ikke mine.