Hva er den perfekte klokkesamling?

Guybrush Threepwood

Støttemedlem
Medlem
4. mars 2011
Sted
Lier
Kan vi prøve å definere den perfekte klokkesamling sammen? Jeg tenkte 6 ur skal være nok. Kriteriene jeg tenkte:

Innenfor rimelighetens grenser, altså ingen millionur.
Urene skal utfylle hverandre i forhold til funksjon og bruk
Vi bryr oss ikke om forskjellige utgaver av det uret som blir valgt. Submariner er Submariner, Speedmaster er Speedmaster. Comex, Red, Double Red, Milsub etc. betyr ingenting når vi skal sette opp denne listen :)

Listen for utgangspunktet er satt, oppdaterer den fortløpende med hva vi blir enige om. Hva skal ut, og hva skal inn?

Rolex Submariner
Omega Speedmaster
Patek Philippe Calatrava
JLC - Reverso
Audemars Piguet Royal Oak 15300
Rolex Daytona

Diskuter gjerne kriteriene om dere ikke liker dem, eller har lyst til å legge til noe. Hadde vært artig å se hva sonen mener er de 6 store :D

Fra et WIS perspektiv så har du funnet frem fire klassikere som bør være et must. Legg gjerne til Audemars Piguet Royal Oak 15300 og Rolex Daytona. Det viktigste er at ingen av klokkene har samme urverk.

Personlig ville nok drømmesamlingen sett noe annerledes ut ;)

Det hadde jo strengt tatt holdt med én, muligens to klokker, når man snakker funksjon og bruk...
En Submariner og en DateJust evt en Daytona hadde dekket alle situasjonene jeg hadde kommet opp i, hvertfall (ja en Polar eller lignende er greit å ha også) ;)

Det hadde jo strengt tatt holdt med én, muligens to klokker, når man snakker funksjon og bruk...
En Submariner og en DateJust evt en Daytona hadde dekket alle situasjonene jeg hadde kommet opp i, hvertfall (ja en Polar eller lignende er greit å ha også) ;)

Hehe, ja, men selve poenget med en klokkesamling er vel at rasjonell tenkning ikke får lov til å ødelegge gleden? ;) Skulle vi tenkt rasjonelt når det kommer til klokker hadde vi vel alle bare kjøpt en G-Shock. Solid som faen og 100% presis.

Hva med å dra igang en poll, med mulighet for å velge 6 valg, og sette opp mange klokkevalg, da hadde man hatt "Topp 6 sonens-choice" tilslutt:)

Noen jeg kom på i farten. Tatt litt overfladisk, og ikke nødvendigvis spesifikke modeller.

Patek Philippe Nautilus
Patek Philippe Aquanaut
Patek Philippe Calatrava
Audemars Piguet Royal Oak
Audemars Pguet Royal Oak Chronograph
Audemars Piguet Royal Oak Offshore
A. Lange & Söhne 1815
A. Lange & Söhne 1
Glashütte Original PanoMatic
Glashütte Original Senator
Rolex Submariner
Rolex Sea-Dweller
Rolex Sea-Dweller Deepsea
Rolex GMT II
Rolex Cosmograph Daytona
Rolex Explorer
Rolex Explorer II
Rolex Datejust
Rolex Day-Date
Omega Seamaster Professional
Omega Seamaster Professional Planet Ocean
Omega Seamaster Professional PloProf 1200m
Omega Speedmaster Professional
Omega Seamaster Aqua Terra
Omega Railmaster
Omega De Ville
JLC Master Control
JLC Master Eight Days
JLC Master Chronograph
JLC Master Geographic
JLC Master Memovox
JLC Reverso
JLC Master Compressor
IWC Portuguese
IWC Ingenieur
IWC Aquatimer
IWC Pilot
Zenith Striking 10th
Zenith El Primero
Zenith Elite

Mangler fortsatt mye snacks... Så spe på folkens!

Listen er fantastisk som den er, siden du spør vil jeg foreslår en kronograf fra Zenith med El Primero urverk og en Grand Seiko med Spring Drive urverk.

Lager en poll når listen er satt, er vel ikke langt unna et skikkelig rått utgangspunkt med den fra Sponon. Skal prøve å grave fram fine bilder av alle urene så øynene kan være med på valget :)

Det må være plass til både Calatrava og Nautilus på listen til Sponon.

Ellers må Vacheron Constantin med.

Selv syns jeg at en pakke med PP Aquanaut og Sinn UX er til å leve med :D