Hva er denne klokken verdt?

Medlem
8. april 2013
Noen som kan gi meg et lite hint hva denne klokken kan være verdt i tilstanden den er i, og restaurert. Uret ser ut til å fungerer når jeg trekker den opp, men den har ikke vært i bruk på mange tiår. Urmaker ville ikke si noe hva den var verdt uten å ha gitt takst, noe som er helt fair, men når jeg ikke vet om den i utgangspunktet er verdt mer enn sin vekt i gull vil jeg ikke bruke penger på det. Setter stor pris på svar.

Pt8Efv.jpg

vngGI9.jpg

yaHT72.jpg

qeTuzs.jpg

isSeWp.jpg

Vet at lommeur - selv av de mest kjente produsentene - ikke er så alt for mye verdt. Typisk et velfungerende Omega lommeur i sølv er liksom et par tusenlapper i beste tilfelle. Folk flest vil liksom ha uret rundt håndleddet. Men dette var et kult eksemplar, liker godt viserne og skiva ser pen ut - kan ikke si noe for øvrig om stand. Er det stor slitasje på baksiden? Ser nesten slik ut. Waltham var en stor amerikansk urprodusent, laga masse greier for jernbanen mener jeg å ha lest. Og gull er jo gull.

Her ligger noe liknende på finn: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75163834

Det er dessverre ikke den helt store etterspørselen etter lommeur, og det påvirker selvsagt prisen. Svært begrenset bruksområde, men artig å ha til finstasen allikevel. Kan fint brukes til vestlommen, eller til sjakett og snippkjole. Ser bra ut til bunad også, selv om de fleste da velger sølv.

Uret er nok verdt mellom 5-7k i perfekt stand. Hvis det er stort behov for service må du kanskje trekke fra noen tusenlapper. Avhengig av urmaker og hva som må gjøres kan en full overhaling fort koste tre tusen.

Hvis det har affeksjonsverdi ville jeg ha fikset det og beholdt det selv.

Kan ikke hjelpe deg med verdi, men amerikanske lommeur fra den tiden var bra greier.
Det du har er ikke den klassiske Waltham -men heller en navnebror.

Mer info her @Dagfinn: LINK