Hva er dette?

westmouth

Støttemedlem
Medlem
19. sep. 2012
Sted
Sørlandet
Ble tilbudt denne i dag, noen som kan få noe ut av det dårlige bildet og si meg noe om klokken, evt. linke til info? Har denne klokken noen karakeristika, noe som kan si om den er ekte eller fake? Og hva er prisen på noe slikt?
Jada, jeg er på tynn is her.....
5bdd1efd5fa95b6e73f4e27350cb3e15.jpg
[/IMG]

Lenka ser polert ut, ikke orginalt. Krona er ikke orginal. Hvorvidt klokken er fake eller bare fått en shabby service tørr jeg ikke å uttale meg om.

Kan godt være orginal, men noen har slikt lugsene med vinkelsliper og motorsag.. Se øverst til venstre??

Kan godt være orginal, men noen har slikt lugsene med vinkelsliper og motorsag.. Se øverst til venstre??

Jeg tørr ikke si om den er fake eller ikke, men jeg ville holdt meg langt unna. IMO er klokka utslitt. Bruktpris på noe slikt er ca 10' for en ok holdt versjon. Denne vil man slite med å selge til en som er klokkeinteressert.

Denne vil man slite med å selge til en som er klokkeinteressert.

Jaha ?

Jeg ser en 1002 som er 25/30 år gammel og kanskje feilpolert eller kanskje naturlig polert av å ha blitt brukt.
det er samme størrelse ( 34mm) og plexi som en AirKing 5500 men i chronometer versjon ( AK5500 var ikke COSC men bare merket Precision) og det er en modell man ikke ser så ofte.
IMHO er det en av de fineste understated modellene fra Rolex ( og svært mye for pengene ift en sportsmodell).

red. : fra det dårlige bildet klarer jeg ikke å se om kronen er uoriginal eller bare veldig slitt.

Redigert:
Hiver meg på Lobergen. Den er nok velbrukt, men sjelden og se. Her er min 5500 fra 1965, polert en gang i sin livstid.

CIMG4242.jpg

IMG_7054.jpg

Jaha ?

IMHO er det en av de fineste understated modellene fra Rolex ( og svært mye for pengene ift en sportsmodell).

Enig at 1002 er en flott klokke. Har selv hatt en 15200, som er veldig lik, men med dato. Understated og nydelig!

Samtidig tror jeg (selvsagt min tro, som ikke representerer markedets innimellom brutale eller overraskende sannhet;)), at dette er et eksemplar (ikke modell) som ikke er veldig populær da den er veldig slitt og polert (iallefall om ikke bildene lyver for mye). Overpolering er hverken særlig poplulært eller fint. Og enda mindre populært for nerder som oss som finner originalitet i en upolert klokke. Det at det er en 34 mm er heller ikke et pre i dagens marked.

Bruktpris på noe slikt er ca 10' for en ok holdt versjon. Denne vil man slite med å selge til en som er klokkeinteressert.

Men, jeg var kanskje litt bombastisk i min uttalelse om at man slite med å selge den til en klokkeinteressert. Klokkeinteresserte kommer i alle versjoner og pris er selvsagt utløsende. Men, min argumentasjon ovenfor utdyper forhåpentligvis mitt utsagn:eek:

Jeg skylder kanskje også å presisere at jeg ikke er ekspert på priser, men ser at Datejust, Date, AirKing, Precision fra denne tidsperioden går fra mellom 10-17' - og om denne ikke har b/p, servicehistorikk og bildene forteller sannheten tror jeg ikke min prisvurdering er så langt unna.

Redigert:
;) er helt enig med hele argumentasjon og prisvurderingen din.

og vi er alle enige at det skal bedre bilder til for å mene noe mer om DEN klokken.
venstre upper lug ser like tynn ut som en tannpirker men lyssettingen kan lyve mye.

Takker for innspill, da har jeg et konkret modell nr å sjekke .
Kronen er uten Rolex logo, lenken så for meg ekte ut (med Rolex logo og div nr) men jeg har veldig lite kunnskap om dette.
Bildet er ikke bra men var dessverre det jeg klarte å få til under de rådende forhold.
Vil ikke si at klokken trigget meg noe særlig men dersom man snakker ca 5-6 tusen er den kanskje allikevel et greit kjøp?

Med en service på 4K får du en fin klokke ( hvis kassen er fetere enn bildet tilsier) til en fair pris men ikke noe mer.
Hvis du sier at ikke klokken trigget deg noe særlig er det kanskje ikke verdt det...

Jeg ville strukket meg til 3000 hvis venstre "horn" er så overpolert som det ser ut til å være...
Nå er jeg ingen vintageeskpert, men her er det vel nesten sånn at "slakteverdien" kan væe høyere enn markedsverdi på klokken...?

Vil ikke si at klokken trigget meg noe særlig men dersom man snakker ca 5-6 tusen er den kanskje allikevel et greit kjøp?

Nei, det er ikke et greit kjøp om klokken ikke trigger! Det bør være et viktiger prinsipp enn allverdens polering, bokser, priser og andres meninger:p

Denne er fra 1959 og så slik ut før oppholdet hos Bjerke:

167.jpg

Noen måneder senere og drøye 5.000,- kroner (inkl rem) ble den slik:

024-4.jpg

Om jeg skulle selge den vil jeg neppe få noen særlig over 7-8K for den. Uten sammenligning forøvrig, med den du ser på.

Denne er fra 1959 og så slik ut før oppholdet hos Bjerke:

167.jpg

Noen måneder senere og drøye 5.000,- kroner (inkl rem) ble den slik:

024-4.jpg

Om jeg skulle selge den vil jeg neppe få noen særlig over 7-8K for den. Uten sammenligning forøvrig, med den du ser på.

Ser bra ut MM, men vi trenger litt mer lys i bildene dine ;)

Det var nok bare jeg som ikke var helt kjent med denne modellens livssyklus. Jeg trodde at viserne på denne skulle være spissere enn de er på den du postet bilde av, men det viser seg at dette var på tidligere utgaver.:p