Hva er egentlig galt med replica-klokker?

Medlem
14. feb. 2008
Sted
Oslo
Jeg presenterte spørsmålet: "Hva er egentlig galt med replica-klokker?" som et spørsmål man ikke bør stille her her inne, og det var det tydeligvis ikke helt enighet om.

Skjønner ikke hva som er galt med "Hva er egentlig galt med replika klokker?"-spørsmålet... syns det er et legitimt spørsmål å stille i vår tid.

Nå var jo spørsmålet ment som en spøk i ajzz sin tråd om spørsmål om første klokke, men siden det først ble diskusjon om det, synes jeg det hører hjemme i en egen tråd, slik at vi ikke ødelegger ajzz sin.

Jeg oppfatter replica-klokker som klokker som utgir seg for å være ekte klokker fra bestemte forhandler - altså det samme som fake klokker. Og jeg mener det er jevngodt med tyveri å tjene penger på å gi seg ut for å produsere en merkevare noen andre har opparbeidet.

Men det er kanskje et spørsmål man skal stille så ofte som mulig - slik at alle skjønner hva som er galt med det.

Jeg er enig med deg Santos-Dumont, men synes forsåvidt "billige" mekaniske klokker som ikke utgir seg for å være replica av noe (om det finnes da ?) burde være ok...

Grensen går vel som du sier, når noen kopierer design og "merkevare" andre har opparbeidet...det blir det samme som cola fra Grans osv.. eller ??
Hvor går grensen....

Det å ta noen andres design = tyveri.
Det å lage en fake som selges som ekte vare = bedrageri.

For hver replika som lages reduseres verdien av original vare, det være seg en "hommage", en "fake" eller en "innspirert av".

Design og merkevare forsøker som regel å opparbeide seg en viss ekslusivitet og for mange er det én av faktorene som gjør en spesifikk gjenstand, det være seg kunst, klokker, klær eller solbriller (og en mengde andre ting) ettertraktet.

Om man ikke ser problemet med dette blir jeg egentlig litt fortumlet, hvorfor det er feil er jo ganske så åpenbart i mine øyne.

Jeg tror de fleste ser problemet med fake og hommage. For meg er det forsåvidt det samme om det er brukt logoen til opphavet av designet eller ikke. En fake er en fake!

Både etikk og juss kan diskuteres i det vide og det brede, og man vil antageligvis aldri enes om noe som helst. Dette blir i stor grad et spørsmål om egne verdier og skjønn.

For meg ville det vært helt uaktuelt med en fake klokke, men like uaktuelt med f.eks en av de utallige rip-off Submarinerne som finnes under andre merkenavn.

Allikevel kjenner jeg at den store opphisselsen over de som kjøper slike produkter uteblir. "Dem om det"!

Enig med deg der, personlig er jeg ikke noe spesielt lysten på å ha en "ripoff" sub i mangel av bedre beskrivelse ;). Det blir liksom bare feil.

Folk får gjøre hva de vi, det er jeg enig med deg i. Problemet blir selvsagt når fakes er såpass gode at man kan slite med å skille dem fra ekte varer og at shiten selges som ekte på bruktmarkedet... DET gjør meg sint.

Etterlikninger er overalt, klærne du har på deg, maten du spiser, underholdningen du ser på TV`n din. Forskjellen er at vi er veldig interessert i akkurat klokker.

Alle her inne og da mener jeg alle har et eller annet produkt som ikke har selv opphavet til design eller teknologien bak det. Jeg vil si at moralen følger interesse nivået.
Hvor intressert er dere i klær? Feks, å kjøpe et "Jean Paul" plagg vil være det samme som å støtte en kinesisk klokkefabrikant som kaller seg "Yves De Geneve", helt lovlig men ikke spesiellt smakfullt. For meg gjør det ingenting, det bare forteller meg at ikke alle har de samme interessene som meg... heldigvis.

Er Balsamicoen din fra Italia? Jeg vet ikke om min er det uten å sjekke i kjøleskapet, det er ikke viktig nok for meg til at jeg tenker på det når jeg går i butikken. Klokker er selvfølgelig mye viktigere enn Balsamico :) bortsett fra på gourmetsonen.no, der jeg ville blitt avslått som kunnskapsløs og grunnen til at Rimi og Rema er på vært gatehjørne.

Hva er egentlig galt med replica klokker? Det er galt når de brukes i den hensikt å lure noen til å tro at den er ekte. De som kjøper en Steinhart Pilot klokke er ikke ute etter å lure noen som helst, jeg føler heller ikke at min Big Pilot mister noe verdi av den grunn, tvert imot. Mao har jeg ingenting imot etterlikninger, da mått jeg isåfall vite hvor Balsamicoen min er fra :)

Tror det er mange her inne som er luta lei av å diskutere dette emne da det har vært diskutert opp i mente tidligere i flere tråder.

Selv har jeg ingenting til overs for replica/kopi klokker. Homage er en annen ting, IMO. Homage kan være så mangt, for min del er det nærmest en hyllest til de store produsentene som Rolex, IWC, Panerai. Jeg har selv kjøpt en homage submariner fra Steinhart. Det var ikke for å få folk til å tro at jeg gikk med en Rolex, men fordi jeg var så stor fan av suben, men var ikke villig til å betale for en. I ettertid så ble jeg så frelst på submarineren etter å båret homagen at jeg stokket om prioriteringslista å kjøpte meg en.

Slik som jeg har forstått det så er det 3 typer kopi-klokker;

- De som man får kjøpt på gata i Thailand for en 50-lapp som har et asiatisk auto-verk og overall elendig kvalitet/finish
- De som koster 2000-3000kr som har en helt ok finish og gjerne kommer med et sveitsisk ETA-verk
- Duplikantene.. Dette er gjerne en ekte submariner som man skifter visere og urskive for å f.eks få en MIL, COMEX eller Red sub for å selge for betydelig høyere sum.

Til slutt så er jeg enig med et annet medlem her inne som har noe lignende som signatur:

"Fake watches are for fake people"

Der verste jeg vet med fakes er at de innbærer støy og ubehag på Finn, QXL, eBay og diskusjonsfora. Jeg hater å måtte vurdere om en klokke er fake eller ikke, og den underliggende redselen for at man kjøper katta i sekken. At det eksisterer parallelle subkulturer med folk som kjøper, diskuterer og modifiserer falske merkeur gjør meg ikke så mye, men jeg ønsker at det skal være helt ortagonale dimensjoner, jeg vil ikke se eller høre noe til dem i min hobby.

Hommager synes jeg er relativt uproblematiske, jeg setter grensen ved ur laget med den hensikt at den skal etterlikne originalen helt ned til logoen.

Tja. Hva kalles dette her?

2014309626ocean_green1.jpg

52_090507122123_1.jpg

Jeg sier ikke "uff" når det er en annonse på finn.no, eller "hisser" meg opp over brukere som liker replikater...

Men dette gjorde at min Steinberg skal pokker ut av huset...

PS: Jeg har en pilot da, men "merket" er nå rangert under Timex for min del!

Hey... Jeg hadde en slik ;)
For meg er det en hyllest til Suben.. Hva andre synes er kanskje noe annet, hehe... Litt merkelig, fordi jeg liker ikke Panerai homage. Det er fy-fy for meg... Litt dobbelmoral her i gården, hehehe....

2014309626ocean_green1.jpg

Akkurat Panerai er vel egentlig et godt spørsmål. Panerai i seg selv er vel en kopi som har klart å etablere seg selv som originalen. Akkurat der oppfatter jeg min Getat 44 mm med clean skive og svart sandwich subdial ikke som noen slags form for Panerai fake. Den er laget etter bestilling slik jeg vil ha den og ligner ikke noen annen klokke produsert av noen andre. Og så går kineserverket vel så nøyaktig som noen av mine sveitsere.

Nå har jeg lagt hodet på blokken og venter på lyden av fallende øks.

Akkurat Panerai er vel egentlig et godt spørsmål. Panerai i seg selv er vel en kopi som har klart å etablere seg selv som originalen. Akkurat der oppfatter jeg min Getat 44 mm med clean skive og svart sandwich subdial ikke som noen slags form for Panerai fake. Den er laget etter bestilling slik jeg vil ha den og ligner ikke noen annen klokke produsert av noen andre. Og så går kineserverket vel så nøyaktig som noen av mine sveitsere.

Nå har jeg lagt hodet på blokken og venter på lyden av fallende øks.

Nei, hvordan kan noen mistenke Getat for å prøve å etterlikne noen. Her ligger det måneder og år med kreativ idemyldring bak:
b_1254034335562008486.jpg

Men som jeg skrev i mitt tidligere innlegg så klarer jeg ikke hisse meg opp over dette. At noen betale 90USD dollar for dette rælet er allikevel mer en jeg kan forstå:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Jeg har igrunn lite til overs for både fake og hommage. Jeg er flyvende likegyldig til at folk kjøper hommage, men jeg hadde aldri gjort det selv.
Fake derimot må jeg innrømme at jeg klarer å hisse meg litt opp av, ikke fordi de produseres. Jeg bare takler ikke folk som pressenterer en fake klokke som ekte.