Mange interresante perspektiver her. Men som sagt, spennende å se hvor dere plasserer merket.
Enig! Bra tråd!
Selv liker jeg eldre Tudor veldig godt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, for jeg er ikke spesielt glad i ETA. Vintage modellene som er vist ovenfor (spesielt Snowflake og 79090) syns jeg er fantastiske. Igjen litt rart, for det er jo submarinere med ETA-verk. Hvorfor ikke da, som jeg alltid predikerer, droppe etterligningen og fokusere på originalen? Kanskje fordi det ikke er etterligninger, men en rimeligere original? Snowflake har, til sin fordel, iallefall et litt avvikende utseende.
Selv har jeg en (eller kona? et definisjonsspørsmål) en fantastisk 75090, lillesøstra til 79090 på 35mm. Det å få tilgang til et så strøkent og komplett eksemplar av en "Submariner" med Oysterkasse og Rolexkrone i litt mindre utgave som passer kona perfekt 10' rimeligere enn 79090 og 25' rimeligere enn 1680 er fantastisk. Så for meg funker faktisk Wilsdorfs ide om et rimeligere ur til dem som ikke har råd til originalen
Nyere Tudor syns jeg er ok, men trigger ikke 100%. Spesielt Pelagosen er fin. Heritage Chronoene er tøffe, men for mye "design" (ikke stayer-design). Black-bay skjønner jeg ikke helt. Konkurrenter til Omega, Breitling.
Jeg postet en del spm om forholdet mellom Rolex og Tudor i en annen tråd, spesielt ift eierskap. Fikk aldri konkrete svar. Forstår det som at det i dag er en stiftelse som eier både Rolex og Tudor, men at de opererer som helt egne merker (etter flere tiår med tett samarbeid som sluttet på midten av 90-tallet) . Eneste jeg kan se samarbeid rundt er distribusjon.
Korrekt oppfattet?
75090: