Hva er ok pris på en sub 16610

Medlem
30. sep. 2008
Jeg har muligheten til å få kjøpe en 16610 fra 1991 i god stand av en bekjent. Er det noen som har en formening om hva som er OK pris på denne?

Det er vel en god pris. Jeg synes det virker som de ligger i øverste halvdel av 20k-tallet for litt nyere eksemplarer. Husk at det fort kan koste noen kroner med service også, bør tas med i beregningen. Gode priser på TZ nå ...

Du bør ta med i vurderingen om det er utført service på den, om det følger med boks og sertifikat og om det er hakk og riper det ikke går an å fjerne. Er det sertifikat og utført service kan du vel betale opp mot 23-25, mens er det ikke noen av delene ville jeg sagt 17-18 under forutsetning at det ikke er dype hakk.

JonasV skrev:
Også tatt høyde for moms?

Hva er det man sier? Det er mellom deg og din samvittighet og tollvesenet.

Men ja, det er ok priser selv inkludert mva.

Amund skrev:
Du bør ta med i vurderingen om det er utført service på den, om det følger med boks og sertifikat og om det er hakk og riper det ikke går an å fjerne. Er det sertifikat og utført service kan du vel betale opp mot 23-25, mens er det ikke noen av delene ville jeg sagt 17-18 under forutsetning at det ikke er dype hakk.

Det er ingen som selger en 91 mod. submariner med dato for 17-18k, selv om det mangler sertifikat eller boks..... Mulig Amund selv
har lyst å kjøpe en selv til denne prisen å selge den igjen for 20-23 k ;)

Regards
AW

det er mulig du har rett i at 17-18K skal holdee hardt, men jeg noe særlig over 20 uten sertifikat og boks synes jeg er for mye. Tidlig nittitalls stålmodeller er hverken gamle nok til å ha attraktive forskjeller fra dagens ur, som pleksi og matt skive, det eneste du ender opp med er en sliten modell av noe som fortsatt produseres, med en snart 20 år gammel, kvapsete lenke uten massive endeledd.

Min oppfatning er at Rolexmodellene mellom 1985-1986 og 2001 faller litt mellom barken og veden; de er ikke gamle nok til å være vintage, ikke spesielle nok til å være interessante og allikvel for kjipe til å kunne lure noen som "nye". Det eneste argumentet for en slik klokke er en god pris slik jeg ser det:)

xe3l skrev:
det er mulig du har rett i at 17-18K skal holdee hardt, men jeg noe særlig over 20 uten sertifikat og boks synes jeg er for mye. Tidlig nittitalls stålmodeller er hverken gamle nok til å ha attraktive forskjeller fra dagens ur, som pleksi og matt skive, det eneste du ender opp med er en sliten modell av noe som fortsatt produseres, med en snart 20 år gammel, kvapsete lenke uten massive endeledd.

Min oppfatning er at Rolexmodellene mellom 1985-1986 og 2001 faller litt mellom barken og veden; de er ikke gamle nok til å være vintage, ikke spesielle nok til å være interessante og allikvel for kjipe til å kunne lure noen som "nye". Det eneste argumentet for en slik klokke er en god pris slik jeg ser det:)
Etter det jeg kan se er det sjelden å se noen under 20k. Som regel ligger de rett over. 20k-25k, som andre har sagt før meg på denne tråden her.
Uansett lønner det seg å se an uret og heller betale litt ekstra for en som er blitt tatt godt vare på av eieren. Evt. at alle papirer medfølger.
Min Explorer var i svært så sørgelig forfatning da jeg kjøpte den. Men etter min vurdering trengte den kun lett overhaling av verk, nytt krystall og en runde med børsting. I dag fremstår den som ny, takket være noen utmerkede urmakere hos Bjerke! OG: urets originale papirer medfulgte inkl. chronometer certifikat!
Ikke verst for 14,5k + ca 3,5k!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Takk for gode tips! og pekepinner på pris.

Nå viste det seg dessverre for min del at han som jeg kunne kjøpe klokken av heller ville beholde den selv.

Det var visst noe som skjedde da han hadde den på armen igjen etter flere års opphold i nattbordskuffen, det føltes så bra visstnok :D

SS submariner med dato og safir glass går som "hakka møkk" uansett dersom den ser ok ut, for 20-22k og oppover. Noen (svært mange) er ikke samlere og kjøper for å bruke den, det er hovedmotivet for kjøp. Alternativet er å kjøpe ny for 44k.

Regards :)
AW