Anders skrev:Det var som nevnt en himla masse IICer ute på Finn en kort stund, men når de runda 35k ble vel alle snappet opp. Så det er nok grunn til å anta at det ikke er helt på jordet. Ja, man kan få gode priser på TZ og ny til nesten samme prisen i UK (minus moms), men det er nok av klokkekjøpere i Norge som ikke vurderer disse alternativene.
Er forsåvidt enig i det. Ærlig diskusjon om hvorvidt noe er overpriset eller ikke synes jeg bør passere, men når forumet går fra å bli en entusiastside til en hangout for profesjonelle klokkedealere som mer eller mindre lever av å kjøpe og selge klokker for profitt - da blir det feil. Et slikt forum er et sted for interesserte entusiaster, og hvis en diskusjon her kan hjelpe noen av dem til å gjøre et bedre kjøp er det bra. Men når man ser omsetningshastigheten som av og til skjer her, kan man jo lure på om det er klokkeinteressen eller pengeinteressen som er den styrende faktor.Juice skrev:Nypris er vel nesten 51.000.
Jeg må si jeg begynner å klø meg selv litt i hodet over alle disse trådene om tips om hva som er såkalt "riktig pris". Har registrert at de fleste utenlandske fora opererer med retningslinjer som forbyr eksplisitt omtale av forhandlere og priser. Tidligere har det ikke vært noe merkbart problem, men føler kanskje det begynner å bli litt for mange tråder som handler mer om priser fremfor klokker(?).
Juice skrev:Anders:
Du har selvsagt en del bra poenger.
På den ene siden har man klokkeferskinger som i verste fall kan betale det du kaller overpris, men på den andre siden kan synsing om priser i et såpass illikvid marked som klokkemarkedet medføre at klokkene underprises. Du nevner den ferske og uopplyste kjøper, men hva med den ferske og uopplyste selger?
Når det er forespørsler etter "riktig pris", mistenker jeg at det er lett å bare henvise til den laveste prisen man har sett, uten å nødvendigvis ta hensyn til alder, stand, dokumentasjon og hvordan de generelle prisene for denne modellen har utviklet seg. Med andre ord henvises det trolig ofte til en historisk pris som har en svært varierende grad av substans. Er virkelig historisk pris den "riktige" verdireferansen for noe så intangible som klokker?
krille skrev:Ærlig diskusjon om hvorvidt noe er overpriset eller ikke synes jeg bør passere, men når forumet går fra å bli en entusiastside til en hangout for profesjonelle klokkedealere som mer eller mindre lever av å kjøpe og selge klokker for profitt - da blir det feil. Et slikt forum er et sted for interesserte entusiaster, og hvis en diskusjon her kan hjelpe noen av dem til å gjøre et bedre kjøp er det bra. Men når man ser omsetningshastigheten som av og til skjer her, kan man jo lure på om det er klokkeinteressen eller pengeinteressen som er den styrende faktor.
Hvordan man siler slike diskusjoner og sorterer ut rene profesjonelle henvendelser, se det er en annen sak (og kanskje grunnen til at mange forum har forbud mot prisdiskusjoner?). Når det er sagt, håper jeg ikke vi går mot en overmoderert fremtid hvor man må passe seg for hva man sier eller hvor man linker til.
K-man skrev:Om det kun skal være profitt som er drivkraft bak enhver WTB, blir dette et trist og kjipt sted å være, som raskt kommer til dø ut.