Hva er riktig pris for en Rolex Gmt Master IIC ?

Medlem
26. jan. 2009
Sted
Ålesund
Det lå for en tid siden mange brukte av denne typen ute på FINN.

Spør derfor hva som er riktig pris å gi for en slik klokke i dag ?

Takker :mrgreen:

Det var som nevnt en himla masse IICer ute på Finn en kort stund, men når de runda 35k ble vel alle snappet opp. Så det er nok grunn til å anta at det ikke er helt på jordet. Ja, man kan få gode priser på TZ og ny til nesten samme prisen i UK (minus moms), men det er nok av klokkekjøpere i Norge som ikke vurderer disse alternativene.

Anders skrev:
Det var som nevnt en himla masse IICer ute på Finn en kort stund, men når de runda 35k ble vel alle snappet opp. Så det er nok grunn til å anta at det ikke er helt på jordet. Ja, man kan få gode priser på TZ og ny til nesten samme prisen i UK (minus moms), men det er nok av klokkekjøpere i Norge som ikke vurderer disse alternativene.

Inkludert meg! Vurderer som dere sikkert skjønner flere modeller, lurer litt på om stål er "gull" likevel, om dere skjønner :mrgreen:

Nypris er vel nesten 51.000.

Jeg må si jeg begynner å klø meg selv litt i hodet over alle disse trådene om tips om hva som er såkalt "riktig pris". Har registrert at de fleste utenlandske fora opererer med retningslinjer som forbyr eksplisitt omtale av forhandlere og priser. Tidligere har det ikke vært noe merkbart problem, men føler kanskje det begynner å bli litt for mange tråder som handler mer om priser fremfor klokker(?).

Jeg har aldri skjønt problemet med prisdiskusjoner, mener det er i alles interesse at dette diskuteres i det åpne. Er det så mange tråder som handler om pris? I så fall gi det et eget underforum på kjøp og salg.

Et marked med fritt tilgjengelig informasjon fungerer best.

Priskorreksjon til Finn for ferske klokkesamlere synes jeg er en av de viktigste tjenestene Tidssonen tilbyr. Det ville være trist å se den (for meg) meningsløse praksisen fra utenlandske fora innført her. Den gavner kun kommersielle interesser, og du har vel ingen annonsører som er truet av fri flyt av prisinfo?

Jeg er sterkt imot et forbud, i den grad noe jeg mener betyr noe.

Men det kan gjerne henstilles til forumdeltagerne om å la klokkene være i fokus, ikke pris.

Juice skrev:
Nypris er vel nesten 51.000.

Jeg må si jeg begynner å klø meg selv litt i hodet over alle disse trådene om tips om hva som er såkalt "riktig pris". Har registrert at de fleste utenlandske fora opererer med retningslinjer som forbyr eksplisitt omtale av forhandlere og priser. Tidligere har det ikke vært noe merkbart problem, men føler kanskje det begynner å bli litt for mange tråder som handler mer om priser fremfor klokker(?).
Er forsåvidt enig i det. Ærlig diskusjon om hvorvidt noe er overpriset eller ikke synes jeg bør passere, men når forumet går fra å bli en entusiastside til en hangout for profesjonelle klokkedealere som mer eller mindre lever av å kjøpe og selge klokker for profitt - da blir det feil. Et slikt forum er et sted for interesserte entusiaster, og hvis en diskusjon her kan hjelpe noen av dem til å gjøre et bedre kjøp er det bra. Men når man ser omsetningshastigheten som av og til skjer her, kan man jo lure på om det er klokkeinteressen eller pengeinteressen som er den styrende faktor.

Hvordan man siler slike diskusjoner og sorterer ut rene profesjonelle henvendelser, se det er en annen sak (og kanskje grunnen til at mange forum har forbud mot prisdiskusjoner?). Når det er sagt, håper jeg ikke vi går mot en overmoderert fremtid hvor man må passe seg for hva man sier eller hvor man linker til.

Anders:
Du har selvsagt en del bra poenger.

På den ene siden har man klokkeferskinger som i verste fall kan betale det du kaller overpris, men på den andre siden kan synsing om priser i et såpass illikvid marked som klokkemarkedet medføre at klokkene underprises. Du nevner den ferske og uopplyste kjøper, men hva med den ferske og uopplyste selger?

Når det er forespørsler etter "riktig pris", mistenker jeg at det er lett å bare henvise til den laveste prisen man har sett, uten å nødvendigvis ta hensyn til alder, stand, dokumentasjon og hvordan de generelle prisene for denne modellen har utviklet seg. Med andre ord henvises det trolig ofte til en historisk pris som har en svært varierende grad av substans. Er virkelig historisk pris den "riktige" verdireferansen for noe så intangible som klokker?

Krille treffer mer eller mindre spikeren rett på hodet :)

Er det tilfeldig at denne diskusjonen kommer i min tråd? :roll:

Jeg tror jeg allerede nå skal komme med et nyttårsforsett!

Den neste klokken jeg anskaffer meg, skal jeg iallefall beholde til sommeren.
Det høres kanskje ikke lenge ut, men for meg er det det, og det vil vel trolig sette ned omsetningshastigheten på forumet med ca 20-30 % :mrgreen: :D

Jeg tror ikke noen mistenker deg for å være profesjonell klokkedealer med Rolexflipping som levebrød, rkjersem :D

Synes ikke dette er noe stort problem. De færreste bruker vel Tidssonen som eneste referanse nå de skal kjøpe eller selge en klokke.

Juice skrev:
Anders:
Du har selvsagt en del bra poenger.

På den ene siden har man klokkeferskinger som i verste fall kan betale det du kaller overpris, men på den andre siden kan synsing om priser i et såpass illikvid marked som klokkemarkedet medføre at klokkene underprises. Du nevner den ferske og uopplyste kjøper, men hva med den ferske og uopplyste selger?

Når det er forespørsler etter "riktig pris", mistenker jeg at det er lett å bare henvise til den laveste prisen man har sett, uten å nødvendigvis ta hensyn til alder, stand, dokumentasjon og hvordan de generelle prisene for denne modellen har utviklet seg. Med andre ord henvises det trolig ofte til en historisk pris som har en svært varierende grad av substans. Er virkelig historisk pris den "riktige" verdireferansen for noe så intangible som klokker?

Jeg nevnte ikke overpris, da jeg mener at forumet gjør en bra jobb med priskorreksjon begge veier. Det er dog et faktum av priser på f.eks. Finn ligger i gjennomsnitt over det de gjør på Tidssonen, mye fordi vi har bedre tilgang på informasjon, men også fordi vi handler i et større marked. Jeg synes det er like viktig å opplyse en fersk selger om at han kan få en bedre pris på Finn. Men kanskje ikke et like uproblematisk salg.

På tilsvarende måte kan man nesten alltid finne et ur til lavere pris på TZ eller tilsvarende fora, men så vidt jeg vet vi (Tidssonen) ganske flinke til å formidle til ferske kjøpere hva verdien av prisdifferansen vil kunne være i form av face-to-face, lokale referanser etc.

Jeg synes det virker som om forumet gjør en solid jobb i å formidle et reellt bilde av klokkers verdi i Norge.

krille skrev:
Ærlig diskusjon om hvorvidt noe er overpriset eller ikke synes jeg bør passere, men når forumet går fra å bli en entusiastside til en hangout for profesjonelle klokkedealere som mer eller mindre lever av å kjøpe og selge klokker for profitt - da blir det feil. Et slikt forum er et sted for interesserte entusiaster, og hvis en diskusjon her kan hjelpe noen av dem til å gjøre et bedre kjøp er det bra. Men når man ser omsetningshastigheten som av og til skjer her, kan man jo lure på om det er klokkeinteressen eller pengeinteressen som er den styrende faktor.

Hvordan man siler slike diskusjoner og sorterer ut rene profesjonelle henvendelser, se det er en annen sak (og kanskje grunnen til at mange forum har forbud mot prisdiskusjoner?). Når det er sagt, håper jeg ikke vi går mot en overmoderert fremtid hvor man må passe seg for hva man sier eller hvor man linker til.

Enig med Krille her. Dessuten kan tema som prisutviklingen på enkelte klokkemodeller, det være seg nye eller brukte, være interessant for å se popularitetsutviklingen i markedet, men da mer som en indikasjon på hva som er hot og ikke. Når det er sagt så kan for mye pris og pengepreik fort bli ganske klamt. Klokker for min del er i alle fall ikke et substitutt for aksjemarkedet eller en måte å spare til alderdommen, men en til dels kostbar hobby som gir meg mye glede. Det økonomiske er bare en nødvendig forutsetning, og de få gangene jeg eventuelt går i pluss så er det bare en bonus.

Hvem vil tjene på at vi begrenser tilgangen til prisdiskusjoner på forumet? Er det forummedlemmene, som meg bekjent både selger og kjøper i samme marked? Eller de semi-profesjonelle selgerne på Finn?

Hva tjener oss best som community?

Enig i de fleste av krilles synspunkter, og synes en diskusjon omkring tema er helt riktig.

Om det kun skal være profitt som er drivkraft bak enhver WTB, blir dette et trist og kjipt sted å være, som raskt kommer til dø ut.

La dette være et fristed hvor vi kan dyrke vår galskap og finne trøst i vår felles sykdom! La oss diskutere høylytt hva/hvilke/hvordan/hvorfor/hvorfor ikke/36mm-48mm/TT-stål/vintage-nytt, og skape herlig engasjement innad i gjengen.

Da er også pris på brukte ur et naturlig tema, men dog i rett kontekts. Å kjøpe billig, for å selge dyrt, uten å ha uret på handa blir feil.

Just my two cents....

K-man skrev:
Om det kun skal være profitt som er drivkraft bak enhver WTB, blir dette et trist og kjipt sted å være, som raskt kommer til dø ut.

Men er dette et problem i dag? Det er ikke min oppfatning ihvertfall.

Hei,

Nå er jeg bare en vanlig stakkars bruker på dette norske forumet, men hvis jeg skal si hva jeg føler - så synes jeg vel at det beste er å holde "klokkene og prisene" klart avskilt ref. mange av de større ur-forum rundt om i verden.

Et slikt forum bør være likt og "fair" for alle og enhver som ønsker å delta, og da vi her stort sett typisk diskuterer og ytrer meninger om en luksusvare vil spørsmål om pris ikke helt henge sammen.

Er klar og typisk grunn er at en "rett pris" på et ur i utgangspunktet er nesten umulig å si.
En selger vil ALLTID forsøke å få mest mulig igjen for sitt ut, men kjøper vil følgelig gi minst mulig.
I en presset "pengeknipe" er det sikkert en selger som f.eks. lar sin GMT IIC gå for 10.000 mindre enn han ville gjordt ellers.
Og motsatt - hvis en kjøper bare "må ha uret nå", så gir han mer en det han hadde trengt å gjordt gjordt ellers.
Hva er "riktig" pris??
Og for noen er et ur til 5000 kr mye, for en annen er 100.000 kr "like mye" om dere skjønner.

Slike diskusjoner kan fort føre til at noen får "tak i" eller skal jeg si finne sin samarbeidspartner på nett for handel, da selvfølgelig til gagn kun for de partene seg i mellom.
Og dermed - tar forumet - som jeg vil mene er opprettet for å utveksle erfaringer, bilder, gleder og sorger med sine timepieces - en mer kommersiell form a la nettbutikk.
Ofte ender det opp synlig eller mer anonymt med en tyngre og mindre blid tone på diskusjonene.

Det er mange grunner til å holde prisdiskusjoner unna generelle ur-fora, men dette må selvfølgelig bli opp til moderatorene her inne å ta den avgjørelsen.

Jeg må reise avgårde nå, så just my 2 cents...

Businesstraveler

Man kunne også hatt litt strengere retningslinjer på "kjøp og salg" som er en ressurs og som er gratis...
Jeg synes at det hadde vært på sin plass å legge inn gode bilder av det aktuelle salgsobjektet og å ikke slette annonsen etter at handelen er i boks. På den måten kunne brukerne bidra til forumet da "kjøp og salg" kunne gitt et bedre bilde av markedet.
My 2 cents.