Rolex er hverken verdens eldste eller verdens mest teknisk avanserte urmerke.
Rolex er antakelig verdens mest kjente luksusmerke, uansett kategori (det er i alle fall min påstand).
Rolex har blitt synonymt med suksess, god smak, enormt høy kommersiell verdi, konservativt design (med noen unntak), høy prestisje og er "den klasskiske klokken" man skal eie, hvis man er ute etter en klokke for livet, og som kan gå i arv.
Rolex er antakelig det luksusmerket som tilbyr færrest antall komplikasjoner. De har ingen moon phase, tourbillion, open case back, retrograde, big date, osv. modeller.
De mest kompliserte modellene i dag er Sky-Dweller, Yachtmaster II og Daytona (vennligst korriger meg hvis det er feil).
Rolex er antakelig verdens mest kopierte luksusmerke, både i design (homages) og reelle piratkopier.
Et kjapt søk på google gir 10800000 treff.
Angående historien - Rolex var verdens første ur på jordens høyeste fjell (Mount Everest) og havets største dyp (Challenger-dypet i Marianergropen, Stillehavet). Det var vel også verdens første vanntette ur, samt det første uret med dato på urskiven, det første uret med to tidssoner (GMT) og det første uret sertifisert som kronometer. Alle Rolex sine ur er idag sertifiserte kronometere. Rolex har vært ur for presidenter (JFK) og statsledere, eventyrere og forretningsfolk, dykkere (COMEX) og filmregissører (James Cameron), filmstjerner og modeller, agenter (James Bond) og spioner, politispanere og skurker (Miami Vice)...
Rolex, en myte, en legende, en drøm, et samlerobjekt. I 2014, et investeringsobjekt. Man taper sjelden mye penger, hvis man selger en Rolex brukt etter noe tid. I mange tilfeller, får man faktisk mer for den enn da den var ny. Dette gjelder også noen få andre luksusur, men ikke noen som produseres i slike antall som Rolex. Rolex er antakelig verdens største og lengstlevende økonomiske hype. Som mange her på TS skriver "spikerstål", prisen skulle tilsi det var laget av langt edlere metall. Hva kostet en Sub Date i 1989? Hva kan man selge den for idag, 25 år senere? Bedre rente enn i banken, tør jeg påstå. Høyere verdistigning på et vare skal man lete lenge etter.
Dette er vel noen av grunnene til at så mange velger noe som er de få forunt (hvis man tenker globalt). Likevel har Rolex klart det kunststykket det er å beholde denne posisjonen, styrke merkevaren ytterligere, samtidig som de pøser ut hundretusenvis av klokker hvert år. Normalt sett vil et produkt som oppnår en viss popularitet, få økt etterspørsel, men tilgjengeligheten (mengden) av varen ute i markedet, vil normalt mette etterspørselen, slik at prisene vil synke og ditto vil etterspørselen over tid synke. Det blir for vanlig, ikke så populært lenger. Slik har det ikke blitt med Rolex.
Jeg håper en dag å kunne eie en Rolex. Forutsetningen skal da være "ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan".
Til slutt, et sitat fra en av de legendariske britiske alpinister, George Mallory, da han ble spurt om hvorfor han ville klatre Mount Everest - "Because it's there!"...