Hva gjør man når godfølelsen ikke kommer...

Medlem
10. juni 2012
Sted
Bergen
Har drømt om en Explorer I i lengre tid, tømt klokkeboksen for "rask" for å frigjøre midler. Går på Bjerke og prøver den, men godfølelsen kommer ikke.... Synes den rett og slett er for liten. Har stort sett større klokker. Det er det jeg liker. PO XL, IWC Aquatimer og en Breitling Evolution. Noen med lignende erfaring, endrer dette seg? Har jo muligheten med Explorer II Polar, men synes den er for lik de andre jeg har. Så hva gjør man da... :)

Mvh
TM

Har du testet Datejust II da? Kanskje den kan gi deg godfølelsen, hvis ikke er det jo bare å prøve litt rundt, til du finner noe du liker. Om jeg hadde vært deg, hadde jeg sjekket bruktmarkedet. Kjøp, bruk den litt om se om den trigger deg. Om du ikke får godfølelsen, kan du jo alltids flippe deg videre uten noe tape noe særlig:)

Eller du kan gjøre det the hard way, kjøp nytt. Finn ut at det ikke var riktig for deg, selg med tap.
Det har vært min måte å gjøre det på, men håper jeg har lært nå:)

Er man vant til større klokker, kan det fort gå litt tid før man er komfortabel med mindre. Jeg startet stort, men har begynt med mindre klokker nå. Sliter med å være komfortabel med str over 42mm :rolleyes:

Den vil nok vokse på deg skal du se ;)

Edit: Som @Thomas84 sier, "Kjøp, bruk den litt om se om den trigger deg. Om du ikke får godfølelsen, kan du jo alltids flippe deg videre uten noe tape noe særlig".

Redigert av en moderator:
Etter 2-3 dager er du vant til størrelsen og kan ikke skjønne at folk går rundt med PO XL :)

Har jo muligheten med Explorer II Polar, men synes den er for lik de andre jeg har.

Jeg ville heller tenkt at det er et godt tegn.
En er gjerne opptatt av detaljer og små variasjoner med en sånn hobby og disse små forskjellene kan være nok.

Jeg kjøper helst bare skjorter og jakker som er nesten like fordi jeg vet hva jeg liker og faktisk bruker. Nei, diversitet er overvurdert :mrgreen:

Hva som er "riktig" størrelse avhenger av hva du liker og ikke minst størrelsen og formen på håndleddet ditt. At du kan bli vant til både større og mindre ur enn de du bærer nå, er nok mulig.

Men, akkurat som med sko, så er det ikke spesielt relevant å generalisere med f.eks. å si at str. 44 er for stort eller å si at hansker i str. 10 er for smått :mrgreen:

Flere av mine klokker har hatt en vanskelig fødsel hos meg, men likevel blitt blant favorittene. Kjør på ....

Redigert:
Takk for alle svar :) Var innom Bjerke i Bergen igjen for å "føle" litt, men de hadde jo selvfølgelig ikke inne en Explorer I.... De hadde Explorer II Polar og den liker jeg veldig godt, så den "leder" akkurat nå, men det var sånn sett ikke det jeg egentlig ville ha i boksen nå.... Prøvde også en Datejust II (takk for tipset @Thomas84). Den føltes bedre når det kommer til størrelsen men likte ikke dialen på den de hadde inne. Så som andre sier kanskje det enkleste er å ta sjansen på en brukt og teste det skikkelig ut.

Mvh
TM

Du kommer ikke til å angre...

+1

For å bruke en gammel klisje: Det er ikke størrelsen det kommer an på.

Veksler mellom alt fra 34 mm til 47 mm og føler meg nå like komfortabel med disse og alt i mellom. Utenkelig for et par år siden, men nå koker alt ned til om jeg liker klokken eller ikke. Det blir som med damer. Du finner fine eksemplarer i alle størrelser. Vel, nesten alle ...

+1

For å bruke en gammel klisje: Det er ikke størrelsen det kommer an på.

Veksler mellom alt fra 34 mm til 47 mm og føler meg nå like komfortabel med disse og alt i mellom. Utenkelig for et par år siden, men nå koker alt ned til om jeg liker klokken eller ikke. Det blir som med damer. Du finner fine eksemplarer i alle størrelser. Vel, nesten alle ...

fat-woman-hooters-hooter-sue-phat-girls-wings.jpg

Har fra 44mm til 36mm i boksen.

36mm var veldig liten i starten. Etter at jeg gikk ned til 40mm(GMT MASTER)har jeg tømt boksen for alt over 40mm.

Fra nå er det kun 36/38mm til 40mm i min boks :)

Til topic: Er du fornøyd?