Hva har antikke urdeler egentlig av Verdi.??

Medlem
11. nov. 2010
Sted
Molde
Som noen av dere kanskje er kjent med har jeg på http://home.online.no/~larsewe/urmakerauksjon/urmakerauksjon.htm (tidligere på Finn) lagt ut en del artikler. Blant annet urdeler. Remweller, Balanseweller, antikke urglass med mer.

Etter å ha vært i kontakt med urmaker som restaurerer ur, der disse delene åpenbart er en del av bildet, sitter jeg undrende tilbake.

Urmakermesteren mener delene ikke er noe særlig verdt. En urkrone, Remwelle, Glass, balansewelle med mer verdsettes ikke.

Jeg har ca 1470 stk balanseweller.
Jeg har ca 6500 Remweller
Jeg har 300 lommeurskroner
...

For dette er det kommet et bud (som han serere har trukket) kr 3700,-

3700,- kr , det er 8270 artikler = 45 øre pr arikkel.

Jeg kan ikke noe særlig om dette temaet, så om noen kan opplyse meg seriøst om en anslagsvis verdi ville det være fint.

Jeg har i bakhodet at restaurering av ur er dyrt, og det er vel implisitt at disse delene som brukes av urmakerne derved må være gratis?

Hvem kan svare meg på et slikt spørsmål...?

mvh Eriksen

Vet ingenting om potensiell verdi på dette, men husk at du må få finne en urmaker som faktisk tror han kan få bruk for alt sammen. Det har jo kun verdi for en som tror at dette er noe han kan få brukt, og tatt betalt for...

Spørsmålet ditt minner meg egentlig om en kunde som jeg hadde en del med å gjøre for noen år tilbake. Han skulle rehabilitere et industrianlegg på nordvestlandet, og da ble en 1,5 år gammel, ekstremt komplisert maskin overflødig. Denne hadde han betalt 4-5 millioner for, og den ville han selge. Han fikk etter mye om og men kun ett tilbud, og det var fra en skraphandler som ville slakte den og selge metallet og enkeltdeler. Han bød først 50000,- men strakk seg etterhvert til 80000,-. Kunden var ekstremt misfornøyd og kunne ikke skjønne hvorfor han ikke kunne få minst 25% av det han hadde betalt for den - den var jo nesten ikke brukt!

Jeg tviler på at det særlig mange her til lands som driver som med restaurering av eldre ur, og det er ikke sikkert at noen av de få som finnes har lest annonsen din. Hva med å kontakte folk som driver med slikt direkte og høre om det er noen interesse? Ta kontakt med Dag Braanaas i NURK, han kan sikkert sette deg i kontakt med noen av gutta som driver med restaurering, jeg vet det er noen stk i Oslo i alle fall.

Delene kan være så fine og ubrukte de bare vil, men de er uansett ikke verdt mer enn hva noen er villige til å betale for dem.

Lykke til med salget!

Spørsmålet ditt minner meg egentlig om en kunde som jeg hadde en del med å gjøre for noen år tilbake. Han skulle rehabilitere et industrianlegg på nordvestlandet, og da ble en 1,5 år gammel, ekstremt komplisert maskin overflødig. Denne hadde han betalt 4-5 millioner for, og den ville han selge. Han fikk etter mye om og men kun ett tilbud, og det var fra en skraphandler som ville slakte den og selge metallet og enkeltdeler. Han bød først 50000,- men strakk seg etterhvert til 80000,-. Kunden var ekstremt misfornøyd og kunne ikke skjønne hvorfor han ikke kunne få minst 25% av det han hadde betalt for den - den var jo nesten ikke brukt!

Jeg tviler på at det særlig mange her til lands som driver som med restaurering av eldre ur, og det er ikke sikkert at noen av de få som finnes har lest annonsen din. Hva med å kontakte folk som driver med slikt direkte og høre om det er noen interesse? Ta kontakt med Dag Braanaas i NURK, han kan sikkert sette deg i kontakt med noen av gutta som driver med restaurering, jeg vet det er noen stk i Oslo i alle fall.

Delene kan være så fine og ubrukte de bare vil, men de er uansett ikke verdt mer enn hva noen er villige til å betale for dem.

Lykke til med salget!

+1
Det samme ser jeg med delelageret mitt til gammel Maserati. Delen er ikke verdt mer enn skrapmetallet før en eier med en slik bil virkelig har bruk for det. Mao ville jeg ikke forventet meg mye.

Ja sammenhengen her virker jo logisk.

Det er "ingen" som har bruk for delene og derfor er de vel antagelig verdiløse inntil en eller annen har bruk for "nettopp den delen".

Å kjøpe inn til lager sett fra urmakerens side, 10000 deler som han kanskje får bruk for 100 stk av i neste 10 års periode.Sier ikke mer....

Konkluderer med "uselgelig" og gjør derfor ikke noen spesielle fremstøt i saken. Blir liggende på Finn til annonsen dør ut.

Det er jo også slik at de av en eller annen grunn ligger igjen etter gammelkara her.
Hvis gammelkara hadde hatt bruk for disse under sin tid ville de naturligvis vært solgt og ikke ligget tilbake som usolgte.

Av og til er det opplagte og innlysende vanskelig å se fordi man har så stor nærhet til saken at man er forblindet av mengde, istedet for nøkternhet og logiske tanker om omsettelighet.

Takker for svar alle sammen.;)

mvh Eriksen.

Uten at jeg har peiling, men kanskje ebay kan være en mulighet? Skulle tro der kanskje kan være et større marked utenfor lille Norge

Vet ingenting om potensiell verdi på dette, men husk at du må få finne en urmaker som faktisk tror han kan få bruk for alt sammen. Det har jo kun verdi for en som tror at dette er noe han kan få brukt, og tatt betalt for...

Enig med Mogens. Jeg har en kompis som er urmaker og dyktig til å reparere gamle ur. Han kan være interessert men jeg vet ikke til hvilken pris. Mange gamle deler er gjerne ukurrante i den forstand at man neppe får bruk for de. Send meg gjerne en pm.