Hva innebærer "Random Serialnumber" på Rolex etter 2012?

Medlem
21. juli 2010
Sted
OSLO
Vil bokstaven kunne være en G likeså en V på en 2012mod Rolex? Har sett en Milgauss med en X før siffrene. En X-serie er jo fra rundt om 1990. Noen som vet?

Random serien på Rolex er helt tilfeldig og trenger nødvendigvis ikke begynne med bokstavkode heller. Mener jeg hadde en subC som hadde tall først. Det er ingen sammenheng mellom de tidligere nummerseriene og random-serienummerene og det nye nr. systemet gir opp til 78 milliarder ny klokker som kan produsereres. Finnes 36 mulige tegn for hvert tall/bokstav kombinasjon(26 bokstaver + 10 tall), altså 36^7 kombinasjoner. Med en årlig produksjon på ca 1 million bør det nye 7 siffrete nummersystemet holde i knappe 78 tusen år til, så sjansen er liten for min egen del for å få se noe nytt nummersystem (Digresjon: Jeg tror vel ikke Rolex kommer til å øke produksjonen i særlig stor grad heller, mest på grunn av at folk ikke trenger klokker, men det er jo alltid et marked som skal ha "LP" ;) )

Og med det nye nummersystemet blir det enda viktigere med papirer som stadfester produksjonsår. (eller i alle fall salgsår) Det finnes jo et antall klokker som har et produskjonsår og et senere salgsår.
Hvordan det nye serienummersystemet på klokkene vil innvirke på bruktprisene om en ti til tredve års tid, blir også spennende å se.

Takker for svar. Ja, da vil papirene bli viktig om en ikke kan gå inn på en tabell og se produksjonsår. Rolex bør vel strengt tatt ikke øke produksjonen. ser for meg at prisene på bruktmarkedet ville stupe da det ville vært overflod av rolexer. de produserer jo mye allerede i dag.