Hva kan denne ha vært brukt til da ?

artig sak, er det rett frem som vi kan anta: stor viser= sekunder og subdial= minutter + reset funksjon?

Ser ut som en stoppeklokke.

Spørsmålet var ikke hva dette ER men hva den kan ha vært BRUKT til. At det er en stoppeklokke kom jeg fram til omtrent samtidig med at jeg stoppet den med hendelen.Mulig det var en liten forsinkelse, men det var ikke noe jeg måtte ha bekreftet med en post på dette ypperlige forum.

Flere moroklumper har vist sin horologiske kompetanse fram og foreslått at man "tar" tiden med den. Det er forsåvidt ikke ukorrekt, men det er vanskelig å ikke anse dette som fornærmelse mot selv enhver med en nogenlunde gjennomsnittlig intelligens.

Spørsmålet presiseres derfor: I hvilken yrkesmessig sammenheng har man bruk for en stasjonært stoppklokke som går opp til 10 minutter? Laboratoriearbeid er foreslått. Det høres klokt ut. Men finnes det andre muligheter?

Jeg selv har fundert på om mørkeromsarbeid kan være det den opprinnelig var tiltenkt å fylle en funksjon i forhold til?
Er det andre prosesser (medisinske, industrielle) som er begrenset til maksimalt 10 minutter?