Hva kan dette være for slags skade

Medlem
30. okt. 2010
Etter at jeg mottok en spillerny Rolex med skade har jeg stusset på hva som kan ha skjedd. Utelukker selvsagt transport og meg selv, der må dere bare stole på meg.
Foreløpig:
1. Den ble levert til AD med skade.
2. AD føkka det til.

Jeg har studert skadene i mikroskop og ser tydelig at dette ikke er en typisk ding /støt eller skrapeskade. Det ser rett og slett som det har vært et materialavvirkende instrument i berøring med utsatte områder. Ved støt og riper "smøres materialet utover som bølger utenfor ripesporet (Jeg har noen vekttall i tribologi, google it)

Som vedlagt på makrobildene ser det ut til at noe roterende har vært i kontakt og en sponavvirkning har skjedd. Altså er jeg tilbøyelig til å tro at AD ikke er skyldig, men kvalitetskontrollen hos Rolex har sovet i timen.Hva tror dere?
DSC_1629.JPG

DSC_1621.JPG
DSC_1618.JPG
DSC_1619.JPG

Insert og urkasse er to ulike deler så det virker som om sammensatt ur er mistet / slått borti noe etter at det er satt sammen.

Vil gjette 2.

• Liker
Reaksjoner: RELOX
Nei, fy f*** Det der er ikke slag eller støt, ser ut som noe sliperedskap har kommet borti - type
Dremel / tannlegeborr aktig..

• Liker
Insert og urkasse er to ulike deler så det virker som om sammensatt ur er mistet / slått borti noe etter at det er satt sammen.

Vil gjette 2.
Godt poeng! Hvis ikke rolex har en rutine for en kjapp etterpolering?

Tipper: 1. Hva sier AD til dette?
Jeg var relativt sur da jeg ringte AD og sa at det var totalt uakseptabelt å sende noe i denne tilstand. AD stiller seg uforstående til skaden, men tar fult ansvar og ordner nytt ur. Det er heller ikke intensjonen å henge ut noen i denne posten, men heller prøve finne sannsynlige rotårsak :)

Jeg var relativt sur da jeg ringte AD og sa at det var totalt uakseptabelt å sende noe i denne tilstand. AD stiller seg uforstående til skaden, men tar fult ansvar og ordner nytt ur. Det er heller ikke intensjonen å henge ut noen i denne posten, men heller prøve finne sannsynlige rotårsak :)

Så bra at AD tar ansvar! Lurer på hvor ofte sånne ting skjer. Fabrikken sender jo ut noen ur i året.

Fjernet du noen ledd på lenken, btw?

Sånn kassene er polert hos Rolex: Bienne manufaktur bilde.
Kanskje roboten gikk amok?:D
Du vet jo jeg er fanboy, men kanskje rolex ikke lenger er som det en gang var!? (Støv på innside av glass var det plenty av også)
Som tidligere nevnt har jeg ur med miyota- urverk som tåler i alle fall det armen min tåler. Jaja, tar et trøsteglass til med Amarone... alt blir bedre i morgen.

• Liker
Reaksjoner: Amund
Så bra at AD tar ansvar! Lurer på hvor ofte sånne ting skjer. Fabrikken sender jo ut noen ur i året.

Fjernet du noen ledd på lenken, btw?
AD tok vekk et lenkeledd på bestilling fra meg, jeg så tilstanden før jeg fikk tatt i uret :(

Du vet jo jeg er fanboy, men kanskje rolex ikke lenger er som det en gang var!? (Støv på innside av glass var det plenty av også)
Som tidligere nevnt har jeg ur med miyota- urverk som tåler i alle fall det armen min tåler. Jaja, tar et trøsteglass til med Amarone... alt blir bedre i morgen.
Det har "bestandig" vært noe "hips&haps" som skjer med Rolex: cyclop som er litt skjeiv, bezel insert som har defekt, kasser med småskader, tallskiver med skjeiv markør.... Sjelden med det skjer.
Jeg har selv prøvd en Yachtmaster i stål en gang på butikken og underkantene på sidene av kassen var for "skarp".
De produserer tross alt rundt 1 million klokker per år...
Skal du bli sikkert at klokken din har INGEN "defekt" må du kjøpe noe som en Dufour...

Redigert:
  • Liker
Jeg må bare si det.
En del selger prøver selv klokkene for noen dager for "kosen skyld" og selger de videre som "ny".
Altså, noen gjør det...
Og det kan gå greit som det kan gå galt.
Klokkene som er også prøvd og prøvd igjen av kundene gjennom "et år" i butikken for å bli videre solgt er sjelden helt perfekt.
Jeg fikk en klokke sånn en gang: den ble sendt tilbake og byttet uten diskusjon. Heldigvis.
Det var små skader på kassen og glasset: også en stygg merke etter reim bytting med urmaker kniv... :mad: sykt.
Klokken var ment å komme direkt fra Tourneau i New York. Pfff...Yeah right.

• Liker
Så med 1.000.000 produserte ur pr. år (som vi alle nå vet ikke lenger er sant), så vil 1000 stk. ur med feil (støv,etc) si en feilprosent på 0.1%. Og at 99.9% er top notch. Ganske bra uttelling. Selvsagt jævlig irriterende for de 1000, men flott for de 999.000 andre.

Så med 1.000.000 produserte ur pr. år (som vi alle nå vet ikke lenger er sant), så vil 1000 stk. ur med feil (støv,etc) si en feilprosent på 0.1%. Og at 99.9% er top notch. Ganske bra uttelling. Selvsagt jævlig irriterende for de 1000, men flott for de 999.000 andre.
Noen sa "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." Men statistisk sett kan jeg trygt handle nye rolexer heretter i så fall ;)

Jeg må bare si det.
En del selger prøver selv klokkene for noen dager for "kosen skyld" og selger de videre som "ny".
Altså, noen gjør det...
Og det kan gå greit som det kan gå galt.
Klokkene som er også prøvd og prøvd igjen av kundene gjennom "et år" i butikken for å bli videre solgt er sjelden helt perfekt.
Jeg fikk en klokke sånn en gang: den ble sendt tilbake og byttet uten diskusjon. Heldigvis.
Det var små skader på kassen og glasset: også en stygg merke etter reim bytting med urmaker kniv... :mad: sykt.
Klokken var ment å komme direkt fra Tourneau i New York. Pfff...Yeah right.
Nå er det vel ikke så mange Rolex stålmodeller som oppholder seg "et år" hos AD før de blir solgt?
Men at klokker får riper/skader hos AD ved prøving, skjer nok.
Denne skaden, derimot, har jeg ikke noe fornuftig svar til.

Nå er det vel ikke så mange Rolex stålmodeller som oppholder seg "et år" hos AD før de blir solgt?
Men at klokker får riper/skader hos AD ved prøving, skjer nok.
Denne skaden, derimot, har jeg ikke noe fornuftig svar til.

Det var defor jeg sagt "et år" med " ". Det bare var en tid i luften...
Men ikke tro på at alt som er Rolex forsvinne samme måned over hele landet...