Musikk ja..
Jeg hører på veldig mye forskjellig musikk, men hovedsaklig elektronika. Interessen for dette startet tidlig med Ralph Meyerz sitt album "A Special Album", Røyskopp sin "Melody A.M", Ugress sin "Resound", Enigma, Air med "Moon Safari", "Daft Punk med "Discovery" og Trentemøller. Innenfor elektronika er det utrolig mye forskjellig musikk, som minimal techno (nei ikke scooter), house, dowbeat, chill, ambient og mye mye mye mye mer.
[video=youtube;zm1lbSLZ4SU]http://www.youtube.com/watch?v=zm1lbSLZ4SU[/video]
Jeg har brukt nettstedet
last.fm, hvor en kan lete etter ny musikk. Nettstedet lagrer også dine spillelister via iTunes eller Spotify. På last.fm kan man se hvilke artister og sanger som en spiller mest. En kan også finne artister som spiller lignende musikk ved å bruke funksjonen "Similar Artists". Da Spotify kom på banen kunne jeg sitte i timesvis bare å lete etter ny musikk.. Helt fantastisk.
De siste tre årene har min musikalske horisont eksplodert og jeg vil anbefale disse artistene:
Boris Brejcha med "Lost Memory" Foreløpig årets feteste låt..Spesielt fra 3.35 og utover
Marek Hemmann
Marek Hemmann - In Between Spesielt "Alias" og "Yvette". Helt dæsken fete låter. Spesielt den første.
Dominik Eulberg
Dominik Eulberg- Diorama
Remix med Max Cooper - Sansula Utrolig fin låt.
Paul Kalkbrenner
Paul Kalkbrenner - Berlin Calling
Oliver Koletzki
Oliver Koletzki - Grobstadmarchen
Oliver Koletzki - Get Wasted
Trentemøller: Dansk elektronikaguru
Trentemøller - The Digital Chronicles
Trentemøller - The Last Resort Spesielt Nightwalker - Orginal Mix. Fantastisk låt.
Booka Shade
Booka Shade - More! Utrolig stilig album. Låtene "Regenerate", "Teenage Spaceman" og "L.A.tely" er bra-
Sbtrkt Litt annerledes elektronika med vokal
Sbtrkt - SBTRKT Pharahos er stilig.
Ugress: Norsk artist bak
Dressmannsangen og
Toro Wraps
Ugress - Resound
Ugress - Cinematronics
Ugress - Pushwagner Musikken bak filmen. Låt nr 1, 2 og 5 er utrolig bra.
Røyksopp
Røyksopp - Melody A.M
Røyksopp - Senior Spesielt "The Drug"
Air
Air - Moon Safari Spesielt "All I Need" og "Femme D´Argent"
Jaga Jazzist - The Stix
Låter:
Max Cooper - Dischordance Utrolig chill låt...
Kollektiv Turmstrasse - Schwindelig
Hiatus - Third Max Cooper Remix
Joris Delacroix - Air France
Anja Schneider - Maki
Robert Babicz - Come Closer
Magnetic Man - I Need Air
Magnetic Man - Perfect Stranger
Andre sjangre:
Hører også litt på Hip Hop, da spesielt Mobb Deep, Nas, Nas & Damian og Cunninlynguists. Har også hørt mye på Klovner i Kamp.
Ellers så går det også i slagere som Rage Against The Machine, The Ofspring, Pink Floyd, Deftones, Pantera, SOAD, Turbonegro, Glucifer, Queens Of The Stone Age, The Doors, Creedence, ++.
puh..