Hva og hvor i Thailand

Medlem
22. feb. 2013
Sted
Sørvest
I sommer skal jeg og tre kamerater til Thailand i to uker, det eneste vi har planlagt til nå er at vi ankommer Bangkok 4 juli og reiser 18 juli. Mellom dette er det helt fritt. Noen tanker og ideer til hva vi må/skal/bør gjøre? Pattaya og Phuket er relativt utelukket grunnet sosialt betinget fordommer mot turistene som reiser der. Vi har sett for oss å være litt i nord, litt i Bangkok og litt på en øy/ferieplass uten så mange turister. Jeg er over middels interessert i historie, så det er alltid kjekt å få med seg noe slikt, og interessen for motor er også stor i gruppen.

I sommer skal jeg og tre kamerater til Thailand i to uker, det eneste vi har planlagt til nå er at vi ankommer Bangkok 4 juli og reiser 18 juli. Mellom dette er det helt fritt. Noen tanker og ideer til hva vi må/skal/bør gjøre? Pattaya og Phuket er relativt utelukket grunnet sosialt betinget fordommer mot turistene som reiser der. Vi har sett for oss å være litt i nord, litt i Bangkok og litt på en øy/ferieplass uten så mange turister. Jeg er over middels interessert i historie, så det er alltid kjekt å få med seg noe slikt, og interessen for motor er også stor i gruppen.

Chiang Mai har jeg hørt mye godt om nord i Thailand, så en svipptur Angkor Wat

Ninja

Angkor låg ikke HELT hvor jeg tenkt meg, nærmere til Myanmar enn Kambodja der ser jeg :)

Redigert:
Jeg ville hatt noen dager i Bangkok som er en fantastisk by!
Så ta fly til kho samui og videre med båt til kho taho og kho pagnan !
God tur!

Hvis du er interessert i historie er det mange veldig fine gamle templer rundtomkring i Bangkok så det er absolutt verdt å ta et par dager der, og Chiang Mai har jeg også hørt gode ting om selv om jeg ikke selv har vært der. Angkor Wat er et stykke unna, men likevel ville jeg absolutt forsøkt å tatt en tur dit også, det er bare en kort billig flyreise fra Bangkok til Siam Reap (byen hvor Angkor Wat ligger) og visa on arrival i Cambodia er ikke så dyrt. Jeg tror ikke jeg har sett noe sted i verden som kommer i nærheten av Angkor Wat, så det ville jeg gitt veldig høy prioritet.

Jeg ville gjort som jeprex nevner dratt til Koh Phangan. Dog ville jeg dratt dit direkte etter ankomst til Suvarnabhumi uten visitt til sentrum av Bangkok. Dette tar du heller på hjemturen, så slipper du å drasse på masse innkjøp fra shoppingen der!

Etter ankomst på Koh Phangan og når roen har senket seg, kan dere vurdere å fortsette med båt ut til Koh Tao og kjøre på med dykking hos en av de mange dykkerskolene der.

Har selv vært på tur til Thailand med kompiser. Vi startet på Koh Tao (Montra Hotell anbefales) og dro videre til Phi Phi. Det er mange fine plasser i Thailand og det kommer helt an på hva dere vil ha. Railay skal være også være veldig fint. Uansett... Når dere allikevel har bestemt dere for å ha noen netter i Bangkok, hvorfor ikke bo på "Hangover hotellet" Lebua :cool: God tur!

Har selv vært på tur til Thailand med kompiser. Vi startet på Koh Tao (Montra Hotell anbefales) og dro videre til Phi Phi. Det er mange fine plasser i Thailand og det kommer helt an på hva dere vil ha. Railay skal være også være veldig fint. Uansett... Når dere allikevel har bestemt dere for å ha noen netter i Bangkok, hvorfor ikke bo på "Hangover hotellet" Lebua :cool: God tur!

Hadde to-tre netter der i September 2010, superfornøyde med allt uten at det var dresscode og barnforbudt på takterassen.
Så far måtte liste sef opp alene for obligatorisk GT.

Beste frokostbufeen jeg vært innom :)

Takk for mange bra svar med gode tips! Det er meget sannsynlig at vi tar turen til Chiang Mai, det er nokså rimelig å reise Bangkok-Chiang Mai. Chiang Mai ser ut som et bra sted for 4x4-kjøring, fjellturer og elvepadling. Kho Phanagn og Koh Tao virker også veldig kjekt! Etter å ha lest meg litt opp på Lebua virker dette ikke særlig avskrekkende prismessig.

Skal prøve å få lagt ut et lite reisebrev etter turen.

Hadde to-tre netter der i September 2010, superfornøyde med allt uten at det var dresscode og barnforbudt på takterassen.
Så far måtte liste sef opp alene for obligatorisk GT.

Beste frokostbufeen jeg vært innom :)

Lebua er et meget greit hotell. Relativt rimelig også, cirka NOK 1000,- pr natt. Bodde der for et drøyt år siden og fikk suite på drøye 100kvm i noen og femtiende etasje. Er dog noe slitent... Pass på å få så høyt oppe som mulig og gjerne Tower Club. Bra frokost, har vært borti bedre i Thailand, men absolutt meget bra. NOK 150,- for drinker i sky-baren, men vel verdt prisen med tanke på utsikten :)

Ellers er Hansar i Bangkok et meget godt alternativ. I alle fall om man velger Vertigo suiten... Dog noe kostbart.

Har ikke bodd på Mandarin Oriental, men det har ord på seg for å være noe av det beste som er å oppdrive i Bangkok.

Redigert:
Kanskje litt sent, men jeg ville anbefalt utlandet: Burma må jo være perfekt nå. Vil sikkert være veldig turistifisert om noen år. Eller hvorfor ikke Phnom Penh, en fabelaktig by (i hvert fall i 1993 da jeg var der) med en særegen nyere historie, muligens kombinert med en liten tur til Siem Reap (Angkor Wat/Thom)? Det er (visstnok) tross alt ingen eldre byggverk som er mer magnifike enn Angkor Wat og Bayon (Angkot Thom). Turismen er litt overraskende til å holde ut på disse stedene.

Luang Prabang var nylig valgt til verdens beste "by" å besøke; selv om det er endel turister der, er det fremdeles et fint sted, men masse templer og enda fler munker som "tigger" om mat om morgenen. Også vel verdt å ta endagers-kurset i elefantkjøring. Og "nattmarkedet", selv om det henvender seg (delvis) til turister, er tross alt ganske artig med de ulike hill tribene som selger sine greier.

Mange elsker sikkert Thailand, men for meg er det beste den gode infrastrukturen som gjør det billig og greit å reise rundt i et Sørøst Asia som er fascinerende utenom Thailand :).

Dere rekker faktisk både Phnom Penh, Siem Reap, og Luang Prabang på to uker, og da har dere hatt en knall tur! Endel selskaper flyr Siem Reap-Luang Prabang direkte (bl a Laos og Vietnam), og en masse flyr vel BKK-Phnom Penh/Siem Reap. Hundre ganger bedre enn Bangkok eller litt bading.

Billig å fly; visa on arrival både i Laos og Kambodsja; aner ingenting om Burma (visa nødvendig i 1993).

Hva i all verden har du å gjøre i Thailand da?

Nei, nei. Det var en dårlig start. La meg begynne på nytt:

Hei Rødland,

Jeg er en av dem du har fordommer mot. Gjennom mange år har jeg bodd i huset mitt i Phuket noen uker hvert år. Og hvis Gudene vil meg godt så kommer jeg til å tilbringe enda noen år i "Flirest Land". Jada, jeg sier "Flirets Land" og ikke "Smilets Land". Vi som kjenner en smule til forholdene i Thailand kunne ikke drømme om å kalle landet for "Smilets Land".

Jeg vet ikke helt vilken aldersgruppe du tilhører. Jeg vet kun at du har interesse for historie og "motor". Dette med "motor" kan jo være så mangt. Men interessen for historie kan ikke misforstås. Og hvis du virkelig er interessert i historie burde turen gått til Vietnam og Kina - ikke Thailand. Kina er jo full av spennende historie, både gammel og ny. I Vietnam kan du få innblikk i en krig som det blir fortalt svært lite om i Vesten. Samtidig kan du møte et land og dets befolkning som er slik Thailand var for 20 år siden.

Men la meg fortelle litt om Thailand. Grunnet fordommene dine mot Pattaya skal jeg ikke nevne race-banen de har der. Banen hvor ihuga kjørere tilbringer 2 uker hvert år på enten egen eller leid sykkel. Ja, egen sykkel. I god tid før de reiser ned sendes sykkelen avgårde i container og står klar på banen når kjørerne lander i BKK. Jeg er blitt fortalt at de beste klarer 2 fulle økter til dagen. Jeg skal heller ikke nevne de 2 flotte vrakene de har utenfor Pattaya som hviler på 30 m dyp. For ikke å snakke om det over 100 m nye vraket som nettopp er senket ikke langt fra samme by som du har fordommer mot.

Og dette andre stedet som du har fordommer mot, Phuket, skal jeg ihvertfall ikke nevne. Denne øya som har blitt "ødelagt" av turisme og som samtidig er en frelser for landets økonomi. Denne øya hvor du finner alt fra billige horer, dyr overpriset turist mat og naboen ifra Sverige, til de øde små strendene uten turister og med kun en liten lokal restaurant med 3 bord som kun vi "fastboende" kjenner til. Og dykkingen rundt Phuket skal selvfølgelig ikke nevnes. Jeg skal ikke nevne hvilke dykkerbåter som er en "turist felle" og hvilke som er værdt hver krone. Ei heller hvilke dykke destinasjoner som er værdt å bruke tid på og hvilke som fort kan glemmes. Alle ATV mulighetene skal jo selvfølgelig heller ikke nevnes.

Neida, istedet skal jeg fortelle deg om klima. Klimaet i Thailand er veldig enkelt. Man har to sesonger. Den våte sesongen som er varm og , helt riktig, våt. Og den varme sesongen som er tørr og, ja, du vet hva. Det som for deg er viktig er å huske på at når vi i kongeriket Norge har sommer, så er det den våte sesongen i Thailand. Bortsett fra i den Thailandsk Gulf. Her er sesongen helt motsatt enn resten av landet.

Så hvis du vil ha en noenlunde tørr ferie i 2 uker i Thailand i juli så vet du nå hvor du må reise. Noen av destinasjonene i så måte kan være:

Koh Samui: Litt snillere enn Phuket, men du finner de samme billige horene der. Det hele er avhengig av hvilken strand du bor på og hvilke gater du ferdes i.

Koh Pangan: Fullmåne fest, nymåne fest, kvartmåne fest og mer fest. Dette var DEN festplassen for 20 år siden. Nå er det stedet for vestlig ungdom som tror de følger med i tiden, og samtidig har et stort og udekket behov for å pisse på samme strand som 5000 likesinnede.

Koh Tao: En avslappende øy for mange år siden. Idag er det det stedet på moder jord som uteksaminerer flest sportsdykkere i henhold til PADI standarden. Her er det kamp om kundene så skal du ta dykker sertifikat så får du det ikke billigere noe sted enn her. Desverre så følger det automatisk at kvaliteten på instruktører og opplæring synker med de lave prisene de har her. Skal du bli en god og sikker dykker tar du utdannelsen et helt ennet sted. Forresten, så er dykkerforholdene her helt elendige. Men ferske sportsdykkere har jo ikke lært å skille klinten fra hveten. :rolleyes:

Du synes kansje at jeg høres negativ ut. Men det er jeg ikke. Du må vel dra til Thailand. Men etter min meninig drar du på feil premisser. For det første drar du på en tid av året da det er begrenset hvor i Thailand været er noenlunde greit. Og på disse stedene er det lite å gjøre for deg som liker historie og "motor". For det andre så har du (som du selv sier) fordommer mot de to hoved destinasjonene som bringer mest klingende mynt inn i landet. Penger som landet trenger sårt for å bygge ut undervisningsmuligheter og sosiale goder. Jeg snakker ikke her om lettkleddde ungjenter og horekunder. Jeg snakker om alle de normale familiene som drar til Pattaya (Jomtien) og Phuket for 2-3 ukers ferie. Go-Go versjonen av disse stedene er det stort sett Vi Menn som står for. Versjoner som er kommet på trykk for å lokke til seg kjøpere, men som har lite med virkeligheten å gjøre.

Så da må jeg spørre slik jeg startet: Hva i all verden har du å gjøre i Thailand?

Ta deg heller en tur til Mallorca i sommer. Det er billig, klimaet er helt topp, det er masser av spennende historie i Palma og mulighet for litt "motor" finnes nok også.

Hvis du/dere derimot er helt fastlåst i å reise til Thailand i sommer, så send meg en PM og fortell litt mer spesifikt hva det er du/dere ønsker å få ut av besøket. Svarene som du får av meg vil være helt ærlige og utilslørte.

Frode.

Redigert:
Må si meg enig med Frode her. Jeg har selv vært på reise i Thailand og landene rundt i over 6 måneder i strekk på det meste, og det høres ut som du drar litt på feil premisser og ikke minst feil tidspunkt. Min reise avsluttet i mai i Bangkok og da var det nærmest umulig å være ute både pga. varme og ikke minst at luftfuktigheten var helt ekstrem.

På min første tur til Thailand stakk jeg til Phi Phi og var der i 2 uker. Dykkingen der er langt bedre enn Koh Tao, men jeg tror nok dessverre selve øyen har blitt litt mer kaotisk siden første gangen jeg var der. Chiang Mai høres ut som en god ide i forhold til at klimaet der sikkert er lettere å forholde seg til i perioden, eneste problemet der er vel at det ikke er en eneste strand å oppdrive og jeg ser for meg at det kan bli litt kjedelig der i 2 uker. Noen dager i Chiang Mai og fly ned til Phuket kan f.eks. være en ide.

Jeg har også hatt veldig positive opplevelser på den lille øya Lipe helt sør-vest i Thailand, men tror det vil spise mye av tiden om dere skal reise dit.

Thailand er i stor grad hva du gjør det til selv og de fordommene om enkelte plasser stemmer om du har lyst til å oppsøke dem, men som Frode sier, det finnes ekstremt mye rått på f.eks. Phuket som blir fullstendig i skyggen av alle fordommene.

Lykke til med reisen!

@guybrush-threepwood

Sa..n mann. Hold koh L..e for deg selv. Vi må jo ikke la denne perlen lide samme skjebne som koh Pi Pi Don, koh Chang, koh Samui, koh Tao, koh Pangan, koh Phuket ................. :D :D :D :D :D

Frode.

Takk for svar!

Det skal sies at jeg har vært i Thailand fire ganger før, alle i juni/juli/august. Personlig opplevde jeg det ikke som så brysomt med luftfuktighet/varme, men folk er jo forskjellige. Jeg har til nå kun vært i Hua Hin/Cha am og Bangkok derfor var jeg interessert i hva andre mente om andre deler av Thailand. Ser nå at det er med mine fordommer som det som oftest er med fordommer, de stemmer ikke.

En av grunnene til at vi valgte å reise i juli er først og fremst greie priser på hoteller og mindre trykk av turister. Jeg er fullt klar over at klimaet er mer behagelig i feb-mai, men dette passet ikke for oss grunnet studier/militæret. Thailand er kanskje ikke et supert formål for en reise i historie og motor, dette var mer for å illustrere noen av interessefeltene vi har.