Hva skjer med skivene som blir solgt løst?

Medlem
3. aug. 2011
Sted
Lillestrøm
Ser på forskjellige forum at det er endel skiver til sjeldne modeller som blir solgt, som feks, DRSD, redsub, milsub osv. Hva skjer med disse skivene?
Er det mange vanlige 1680 som blir bygd om til redsub og solgt som originale redsub feks?

Hvordan kan man finne ut om dette hvis man er på utkikk etter slike modeller?

Serienummeret vil indikere hvilken skive klokken skulle ha kommet med orginalt.

Serienummeret vil indikere hvilken skive klokken skulle ha kommet med orginalt.

På Bjerke i Bergen hevdet de at kunden kunne velge hvilken urskive en ville ha (på datejust i dette tilfellet) og at serienummer ikke forklarte noe om urskive. Sånn må det jo være om Rolex skal tilby kunden andre typer skiver.

Nå er det forskjell på en vintage redsub og en nyish datejust :).

Man vet sånn ca hvilke serienummer en redsub skal ha, hvilke serienummer en double red skal ha osv.

På Bjerke i Bergen hevdet de at kunden kunne velge hvilken urskive en ville ha (på datejust i dette tilfellet) og at serienummer ikke forklarte noe om urskive. Sånn må det jo være om Rolex skal tilby kunden andre typer skiver.

Rolex lager hvert år en serie med skiver som du kan velge til for eksempel DJ. Rolex liker derimot ikke at kundene skal sette inn "gamle" (gamle design, fargevarianter etc) skiver i nye klokker. Bjerke i Oslo nektet meg en gang og kjøpe en skive av eldre årgang til en DJ av nesten ny årgang.

Jeg vet tilfeldigvis at ikke alle AD er like "strenge" på dette punktet. De bestiller i så fall en skive på et eldre modellnummer, så ikke Rolex vet at skiven havner i en nyere klokke. Det liker jeg. :p

Ganske riktig, man kan ikke være trygg på at skiver som selges løst havner i riktig klokker, OG, man kan heller ikke være sikker på at skiver som selges via nett er ekte. Ettersom Redsub er nevnt, vil jeg fortelle at den også kopieres i følge en dyktig AD.

Se forresten denne annonsen skive til REDSUB. Bare bildekvaliteten får meg til og tenke meg kraftig om. :)