Temaet har vært diskutert mange ganger, senest for noen dager siden da schmelck fikk servert champagne på Wempe når han kjøpte sin nye Panerai!
Jeg synes imidlertid dette alltid er brennaktuelt, og tror også at vår samlede kjøpekraft over tid kan påvirke norske AD til å yte bedre service. Når det er sagt er dette ikke en tråd for å henge ut noen forhandlere, så jeg har valgt å anonymisere de aktuelle forhandlere
Jeg har inntrykk av at norske forhandlere (generelt) tror de selger et produkt og ferdig med det. De vet selvfølgelig betydningen av et skikkelig serviceapparat og fagfolk, men etter å ha kjøpt noen klokker hos norske AD har jeg enda ikke blitt solgt en opplevelse. Urmaker XXX i Sandvika som jeg forøvrig alltid opplever MEGET god service hos, har jo en butikk som ser ut som en Bjørklund-sjappe.
Vel tilbake til historien, jeg bestemte meg for å gå til innkjøp av et nytt ur. Det er bare to forhandlere av dette merket i Norge, så jeg tok meg en liten ringerunde. Uret fra Schaffhausen ble lansert på Bazel i fjor (hvis jeg ikke tar feil), men det har vært litt ventelister og jeg tror enda ikke det er levert noen nye i Norge.
Tok først en telefon til forhandleren i Oslo. Fikk der beskjed om at de ikke visste hvor lang leveringstid det var på uret, og at IWC var litt trege med å svare på henvendelser. Hvis jeg ringte tilbake om en ukes tid skulle de nok ha et svar til meg... WTF!!!? Jeg har ikke engang rukket innom butikken før vedkommende presterer å gi meg ræva service.
Overrumplet over meldingen hiver jeg meg på telefonen til Stavanger. Her får jeg beskjed om at de har hatt uret i bestilling i over et år, men at han kan gjøre noen undersøkelser om hvorvidt det er mulig og få det inn litt kjapt. Han noterer min mail og telefon, og i dag tidlig ligger det en mail og venter på meg om at han har uret i butikken i løpet av noen dager.
Dette starter så langt, langt før champagneservering og det er åpenbart store forskjeller også i Norge. Jeg har hørt mye bra om Oslo-forhandleren i dette eksempelet, og ved neste korsvei skal de få en mulighet til, men dette var langt under det nivået jeg forventer.
Ikke at det er problematisk for meg å ta opp telefonen om en uke, men hvorfor ikke gi meg merverdien i å følge det opp for meg. Samtidig får jo forhandleren en HELT GRATIS mulighet til å selge meg et produkt OG gi meg god service én gang til! Det er helt uforståelig for meg.
I forhold til debatten om AD vs gråmarkedet er dette også et poeng. Hvor ligger merverdien ved å handle hos denne AD da?
Uansett, kred til Rogaland - bedre lykke neste gang Oslo!
Jeg synes imidlertid dette alltid er brennaktuelt, og tror også at vår samlede kjøpekraft over tid kan påvirke norske AD til å yte bedre service. Når det er sagt er dette ikke en tråd for å henge ut noen forhandlere, så jeg har valgt å anonymisere de aktuelle forhandlere
Jeg har inntrykk av at norske forhandlere (generelt) tror de selger et produkt og ferdig med det. De vet selvfølgelig betydningen av et skikkelig serviceapparat og fagfolk, men etter å ha kjøpt noen klokker hos norske AD har jeg enda ikke blitt solgt en opplevelse. Urmaker XXX i Sandvika som jeg forøvrig alltid opplever MEGET god service hos, har jo en butikk som ser ut som en Bjørklund-sjappe.
Vel tilbake til historien, jeg bestemte meg for å gå til innkjøp av et nytt ur. Det er bare to forhandlere av dette merket i Norge, så jeg tok meg en liten ringerunde. Uret fra Schaffhausen ble lansert på Bazel i fjor (hvis jeg ikke tar feil), men det har vært litt ventelister og jeg tror enda ikke det er levert noen nye i Norge.
Tok først en telefon til forhandleren i Oslo. Fikk der beskjed om at de ikke visste hvor lang leveringstid det var på uret, og at IWC var litt trege med å svare på henvendelser. Hvis jeg ringte tilbake om en ukes tid skulle de nok ha et svar til meg... WTF!!!? Jeg har ikke engang rukket innom butikken før vedkommende presterer å gi meg ræva service.
Overrumplet over meldingen hiver jeg meg på telefonen til Stavanger. Her får jeg beskjed om at de har hatt uret i bestilling i over et år, men at han kan gjøre noen undersøkelser om hvorvidt det er mulig og få det inn litt kjapt. Han noterer min mail og telefon, og i dag tidlig ligger det en mail og venter på meg om at han har uret i butikken i løpet av noen dager.
Dette starter så langt, langt før champagneservering og det er åpenbart store forskjeller også i Norge. Jeg har hørt mye bra om Oslo-forhandleren i dette eksempelet, og ved neste korsvei skal de få en mulighet til, men dette var langt under det nivået jeg forventer.
Ikke at det er problematisk for meg å ta opp telefonen om en uke, men hvorfor ikke gi meg merverdien i å følge det opp for meg. Samtidig får jo forhandleren en HELT GRATIS mulighet til å selge meg et produkt OG gi meg god service én gang til! Det er helt uforståelig for meg.
I forhold til debatten om AD vs gråmarkedet er dette også et poeng. Hvor ligger merverdien ved å handle hos denne AD da?
Uansett, kred til Rogaland - bedre lykke neste gang Oslo!