Enig i at materialvalg og urverk er noe man enkelt bruker penger på. Valg av materiale kan i mange tilfeller forsvarer ytterligere om man kan spå fremtiden.
Men tilgjengelighet føler jeg er litt mer nyansert, for min del. jeg kan betale for en sjelden vintage klokke i strøken stand. men jeg synes det er litt bitter-sweet å betale for en ny klokke kun fordi produsenten har valgt å limitere den. Imho synes jeg klokkens opplagstall bør reflektere etterspørsel mer enn et forhåndsbestemt nummer som 500. Det samme gjelder forøvrig bilbransjen. Lager man bare 100 stk av en Ferrari så blir den utsolgt uansett hvor god eller dårlig den er. Men om en ikke hadde hatt enzoen limitert så ville salgstallene talt på hvor god den bilen var (markedsføringsmessig, bilmessig osv) Det er alltid forskjell på hvor godt folk tar vare på tingene sine, så jeg tror ikke samlerverdien over tid ville vært såret. snarere tvert imot.
Dette er nok en brannfakkel, men jeg tror det er mange som kjøper limiterte modeller fordi de håper på en prisøkning over tid. Men i mine øyne tyder det på at de som velger klokke utifra egen smak, og ikke så mye over mote er de som over tid feks 20 år, vil sitte igjen med klokkene som blir husket.
Men så stiller jeg meg samtidig det spørsmålet, om man har samme urverk, og samme materialvalg.. merker man egentlig forskjell på en 100k Zenith og en f.eks omega til 50k med samme type komplikasjon? Eller er historien og hypen og statusen verdt de 50k ekstra?