Hva synes folk om merke Rado?

Medlem
26. jan. 2009
Sted
Ålesund
Lurer på hva folk synes om klokkene fra Rado? Sett bort ifra at de aller fleste modellene har quartz urverk, noe som de fleste ikke synes noe om, hva synes dere om design, status, kvalitet, osv ? :D

På jenter synes jeg Rado kan være fint, men synes ikke det akkurat oser macho gutteklokke av dem..

Historisk sett er Rado er veldig interessant merke. De produserte på 50-tallet bruksur med egne verk. Av en eller annen grunn ble disse svært populære i Asia, noe som sikkert er årsaken til at merket selv idag har mange tilhengere i Østen. Finner du en gammel Rado på Ebay, er selgeren som oftest derfra. Det finnes en mengde modeller fra denne tiden, men jeg husker ikke navnet på andre enn Green Horse. Designmessig skiller urene seg ikke mye fra andre ur fra samme epoke, men de er ofte nokså rene i formen og uten unødig jåleri. Pene ur. På et eller annet tidspunkt sluttet man å bruke egne verk, og de fleste eldre Rado`er jeg har sett er utstyrt med AS-verk.

På sekstitallet begynte Rado å eksperimentere med metallegeringer for å gjøre urene hardere og mer motstandsdyktige mot skraper og skader. De introduserte modellen Diastar med tungsten (tror jeg) blandet i stålet. I tillegg til å være mye mer solide enn konkurrerende ur, skillet Diastar seg dramatisk fra alle andre med sin størrelse og uvanlige form. Diastar ble en enorm suksess for Rado, og andre produsenter kopierte og videreutviklet formen. Jeg tror ikke det er noen overdrivelse å si at Diastar var inspirasjonen for mye av urdesignen utover syttitallet - på godt og vondt. Det finnes utallige Diastar-varianter, med forskjellig form og materialer, og jeg mener det ble produsert slike ur langt ut på nittitallet.

Rado fortsatte å eksperimentere med materialer, og det finnes varianter med innslag av granitt og andre steinsorter, keramikk og forskjellige metallegeringer. De var blant de mest innovative når det gjaldt outrert urdesign på syttitallet. Rado var tidlig ute med å bruke stemmegaffelverk (Bulovas Accutron) og etterhvert kvartsverk. Som alle andre sveitsiske produsenter fikk de hard medfart av billigurrevolusjonen og ble på åttitallet et av mange merker under SMH-paraplyen (som idag heter Swatch). Jeg skal ikke skrive en lang harang om hva Swatch har gjort med klokkeindustrien, men det er vel ikke feil å si at det vi oppfatter som kjennetegn hos de forkjellige Swatch-urmerker idag nok er mer et resultat av markedsføring enn realiteter. Rado-merket brukes idag ofte på ur hvor- etter min mening - design har vært viktigere enn funksjon. Kvaliteten tror jeg ikke det er noe å si på - jeg antar det er som andre ur med tilsvarende pris.

Det som de fleste idag forbinder med Rado, er varianter av Ceramica-uret introdusert sent på åttitallet. Man kan like det eller ikke - selv synes jeg det er gyselig - men de får poeng for original design og en uvanlig bruk av materialer. Det finnes også Diastar-inspirerte modeller med automatiske urverk som burde være interessante for dem som liker store ur. Det oser ikke mye av dameur av disse:

PR_656_0828_3_016.jpg

Det er mange samlere av Rado produsert før Swatch, og interesserte vil finne mange likesinnede på nettet.

Edit: Jeg fant denne annonsen som illustrerer at Rado engang ikke fokuserte på jålete dameur :) :
Rado%2Bcirca%2B1969%2B-%2BWhen%2Byou%2Bbuy%2Ba%2Bmans%2Bwatch%2Bbuy%2Ba%2Bmans%2Bwatch.jpg

Jeg forbinder Rado med svarte keramikk-kasser og lenker og har aldri likt dem. Nå er jo svarte kasser enten det er keramikk eller stål voldsomt i skuddet, og nesten alle merker har en eller flere slike modeller har jeg inntrykk av. Skulle tro Rado gjør det bra i disse dager. For meg holder det med svart skive, blir for tungt og trist med bare svart. Jeg har ikke inngående kunnskap om Rado-merket, men jeg vil tro, som Hopalong sier, at kvaliteten ligger på samme nivå som andre merker med tilsvarende pris. Status? hmmm, ikke så veldig høy her på berget vil jeg tro

Endel av diastar modellene, spesielt dykkermodellene med spreke farger er tøffe. Veldig karakteristisk kasseform, men er utrolig behagelig å ha på... Angrer litt på at jeg solgte min...

-V

ArthurF skrev:
xe3l skrev:
Knut Borge har jo en Rado. Og det er hot blant vietnamesere. Need I say more? :mrgreen:

Hva mener du egentlig her?

Det jeg mener er at med mindre du er en tykk, knotepratende 60-åring, med sans for dølle spørreleker, eller fra et annet kontinent; så er ikke Rado særlig kult. In my humble opinion... :D

xe3l skrev:
ArthurF skrev:
xe3l skrev:
Knut Borge har jo en Rado. Og det er hot blant vietnamesere. Need I say more? :mrgreen:

Hva mener du egentlig her?

Det jeg mener er at med mindre du er en tykk, knotepratende 60-åring, med sans for dølle spørreleker, eller fra et annet kontinent; så er ikke Rado særlig kult. In my humble opinion... :D

Jeg har truffet Knut Borge en gang, da hadde han på seg en Rolex GMT

Jeg liker en modell veldig godt, men aner ikke hva den heter! Var til salgs her på forumet for en tid siden. Har ett anker i gull på skiven. eneste jeg husker! Ellers er den jo noenlunde lik de andre modellene!

Er vel ingen menn med respekt for seg selv som bærer en Rado med stolthet?

Er jo dameklokker :D

EDIT: for å ikke støte noen potensielle eiere av en Rado, la meg omformulere meg:

Heller ingen klokke på armen, enn en Rado ;)

Trådstarter spør i overskriften hva folk her inne syntes om Rado, og da
må det være lov og komme med sin ærlige kompromissløse mening.
For min egen del forbinder jeg Rado med små sorte firkanter uten sjel
og kanskje på grensen til litt "tacky"

Skjønner heller ikke facinasjonen for rado..trodde det kunn var dameklokker..
Ser i hvertfall slik ut..

Hehe, jeg er klar til å bli lynsjet av mobben og bli kastet til ulvene :mrgreen:
Pokker å....du har fortjent et svingslag av håndveska mi;);)
Er det ikke noen "søte" damer her inne som kan ta meg i forsvar da ???

Men ser faktisk poenget ditt Mr.Sponon......kjøpte en brand new Rado til Norsk Ad for ikke så lenge siden og samme kveld skulle jeg på party,party.....Håpet selvfølgelig å bli spottet.....og det ble jeg !!!!! med følgende kommentar av en "beundrer" sitat-"denne syns jeg var vel femi...."
Klokka ble solgt på finn.no mandag.......

Men savner den faktisk,en nydelig passform og finish.
Er det noen som har en Sintra.....stå frem, jeg vil kjøpe.

Mvh
Timebandit