Hva synes folk om polering av klokkene sine?

Ville du valgt å få klokken din polert om den var på service hos Omega?

  • Ja!

    Stemmer: 25 40,3%
  • Nei!

    Stemmer: 37 59,7%

  • Antall stemmer
    62
  • Avstemningen stengte .

Hovedsignal

Støttemedlem
Medlem
4. okt. 2014
Innlegg
970
Sted
Oslo
Jeg har nettopp levert en Speedmaster Pro for prisoverslag på service hos Swatch Group.

Er usikker på om jeg vil ha den polert opp eller ikke, og lurer på hva folk tenker om det her på TS.

Har laget en uhøytidelig avstemming for å se hva folk synes.

Kom gjerne med argumenter for/i mot også hvis dere vil :)

I mitt tilfelle er klokken 8 år gammel, og ser veldig pent brukt ut.
 
På moderne klokker syns jeg polering, når det er behov, er ok. Inkludert din Speedy. Om den ser så pen ut at det ikke gjør en forskjell kan du jo droppe det for å spare noen kroner. Jeg syns klokkeforaer, inkludert TS, hyper opp dette med upolert noe voldsomt. En god poleringsjobb fjerner minimalt av opprinnelig form, så lite at det ikke synes. Og etter en ca 10 års bruk vil klokken se mye penere ut uten riper enn med riper.
 
Ser at mange er skeptiske til polering. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor.
For egen del ville jeg absolutt sørget for en profesjonell polering ved behov. Penest mulig klokke er ikke feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Genta
På moderne klokker syns jeg polering, når det er behov, er ok. Inkludert din Speedy. Om den ser så pen ut at det ikke gjør en forskjell kan du jo droppe det for å spare noen kroner. Jeg syns klokkeforaer, inkludert TS, hyper opp dette med upolert noe voldsomt. En god poleringsjobb fjerner minimalt av opprinnelig form, så lite at det ikke synes. Og etter en ca 10 års bruk vil klokken se mye penere ut uten riper enn med riper.

JA til profesjonell polering og folk som vet hva de driver med.
NEI til polering foretatt av de som tror de kan polere og ikke følger produsentens finishspec.

Må vel gå ut i fra at Swatch Group vet hva de driver med, eller? :)

Er jo veldig overflod av nei på avstemmingen min her hvertfall.
 
Som nevnt er det store forskjeller. Så lenge det er en lett børsting eller polering, ser jeg ikke det store problemet med en ny klokke. Dette tar jo mikroskopisk lite av stålet. Dagens klokker er stort sett produsert i et såpass stort antall, at jeg tviler på at f.eks 116610 taper seg i pris pga en polering. De eldre med lavere produksjonstallen er det litt værre med. Det værste er vel når de prøver å reparere en fallskade, eller store dings, ved omtrent å fjerne halve lug'n/crownguard etc.
 
Må vel gå ut i fra at Swatch Group vet hva de driver med, eller?

Tja. Det koker ned til personen som foretar poleringen / refinishingen - ikke organisasjonen som helhet. Som i alt annet (bilverksted, lakkeringsverksted, elektrikkere, tømrere, etc) så kan ulike utøvere av en profesjon utføre en jobb ganske ulikt - med ulikt sluttresultat.

Moral?

Finn en person andre er fornøyd med når det gjelder en eventuell poleringsjobb. :)
 
Hørt flere som sier at Speedy som regel blir sendt til Omega i Bienne for service, noen som vet om det stemmer?

Hadde en SMP inne i fjor sommer, og den fikk all jobb utført i Oslo. Den ble polert forsåvidt, og ble veldig fin.
 
Polering ser jeg ikke som negativt, og med polering mener jeg capecod, poleringsfille osv, problemet er at folk blander mellom polering og "sliping" med poleringsskive i høy hastighet og grov slipepasta for å fjerne dypere riper. Som det blir nevnt over her så fjernes det mikroskopiske mengder med materiale ved lett polering og børsting. Og gjøres det av folk som kan det kan en moderne klokke poleres mange ganger uten at det synes. Problemet kommer først når man skal korrigere dype riper og litt større dings, da blir ikke resultatet alltid så bra.

Som en klok mann sa engang "Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue"

Her kan man se en poleringsjobb gone bad:

overpolishing.jpg

(Bilde hentet fra rolexforums)
 
Nettopp levert inn min trofaste Seamaster 120 (1994-modell) til service og "overhaling" hos Swatch. Lokal AD tok kontakt etter at uret var mottatt i Oslo, og vi ble enige om hva som skulle gjøres. Min er TT med tilsvarende lenke, og jeg ønsket KUN polering av bezel, samt generell service og vedlikehold/justering av urverk (Omega 1120). Den ble så sendt til Sveits, med forsikring fra Omega der om at kun det som var bestilt av eier/kunde skulle utføres.

Som flere sier, ser jeg ingen feil i at det gjøres en profesjonell polering av ur. Jeg regner med at Omega selv har vett nok til å se/vurdere hva som vil fungere på det enkelte ur de får inn :). Skal innrømme at er første gang jeg sender en av mine Omegaer ut av landet, så er selvfølgelig spent på resultat når tilbake.

@olem Den Rolex'en... :(
 
Enig med @Thomas84
Ser ikke problemet med en lett polering av autorisert urmaker på nye klokker som er produsert i såpass stor skala
 
Av og til kan det virke som om mange tror at nye klassikeres tid er forbi, at red subs og gilt 5513 kommer til å være klassikerne til evig tid, kanskje ispedd noe flat four kermits og black out explorers. Grunnen skal være at alt annet er produsert i for mange eksemplarer. Men allerede nå er det utrolig vanskelig å finne feks.16710/14060/16610 med tritium i veldig bra stand - og prisen er høy. Grunnen til at det er langt mellom virkelig bra eksemplarer er at de aller fleste har hatt 2-3 lette poleringer hos autoriserte urmakere og faller inn i midt på treet skiktet hva stand angår - de er blitt "soft" i kassen og har mistet endel av apellen de kunne hatt
 
Polering er inkludert og utgjør ingenting på prisen.
Ble overrasket selv, for det gir jo ingen mening.
Jo mindre jobb de gjør, jo billigere bør det jo være.
 
Polering er inkludert og utgjør ingenting på prisen.
Ble overrasket selv, for det gir jo ingen mening.
Jo mindre jobb de gjør, jo billigere bør det jo være.

Kan bekrefte det, fikk samme beskjed selv. Prisen var fast i mitt tilfelle / type ur og urverk (kr 6000,-).
 
Seamaster 120 Automatic, med Omegas "egne" 2892 modifisert til 1120 (noen ekstra juveler ++).
Får bare godta evt. prisøkning :( da uret nå visstnok er ankommet Swatch i Sveits allerede. Snakket med AD i går.