Selve kickstarter-kampanje-innholdet
Jeg ville latt en engelsk copywriter ta en runde på innholdet, det føles som en upolert oversettelse av en norsk tekst.
"Great design, should never empty your wallet." Hvorfor komma midt i denne setningen?
We create tradition and quality, with the design of expensiveness" Uh, ok? Og så videre.
Mange ting som kan knipes uten proff copywriter også, bare la noen med mer stram skrivestil gå over teksten flere ganger. F.eks slurv med stor og liten forbokstav skjærer, spesielt når introfilmen forsøker seg på en så polert stemning.
Det er litt kognitiv dissonans i budskapet på filmen synes jeg. Det er urban/hipster/skater/mountainbike/aktivt hverdagsliv som formidles på filmen... mens fortellerstemmen og musikken jobber veldig hardt med å lage en slags "dyr konjakk i Monaco-salongen"-stemning i øret mitt.
Både teksten og filmen er også klinisk fri for noen som helst context om hvem folkene bak produktet er. Hele poenget med kickstarter (iallfall i mitt hode) er jo at man kjøper en god story... ikke bare det ferdige produktet. Hele seksjonen heter jo til og med
Story i skjermbildet til Kickstarter!
(Eksempel: Sjöö Sandström er flinke på dette, se her: https://sjoosandstrom.se/story/)
Alt jeg får ut av teksten er
"dette er specs, vi syns det er kult design, lav pris". "We" nevnes en del i teksten uten noe mer context. Hvem er "vi" og hvorfor skal jeg bry meg? Det ringer også ganske hult å snakke om "tradition" når det ser ut som et helt nyoppstartet anonymt microbrand, uten noe mer context rundt.
Hvis kun produktet uten forhistorie må konkurrere med f.eks Seiko i hodet mitt, da skal det mye til for at Seiko taper.
"But in a digitalised world, it is important to maintain tradition, that is where design comes in." Skandinavisk design hintes flere ganger om, uten at jeg nødvendigvis ser det utenfor logoen. Hadde kanskje vært lurt å trekke frem designeren bak for å fortelle mer om dette. Gjerne på (tekstet) norsk for dat authentic feeling!
Til slutt: premisset
"...fits everything and everyone, at anytime and everywhere." gjør et produkt veldig vanskelig å både designe og selge.
Selve klokka
Hvis value prop er "allround diver/tool-watch" som skal kunne være med på alle aktiviteter, da vil jeg helst ikke ha lenke med polerte ledd. Scratch magnet! Dette er bare en subjektiv pet peeve, jeg vet at det finnes plenty divere/allround-klokker med skinnende blanke lenker.
Men jeg likte bezelen, kassa og kanskje skiva: litt vanskelig å vite om det er yes eller no uten å se den skivefargen/teksturen i virkeligheten
Trenger bedre bilder av skiva!
Konklusjon
Dessverre ikke nok særpreg og/eller kul story til å vurdere denne fremfor noen av Seikos modeller, for meg. Men kult at norske folk forsøker ting!