Hva var din aller første klokke?

Medlem
8. aug. 2022
Sted
Sarpsborg
Hva var din aller første klokke, og når fikk du den?

Min var en Uranus barneklokke i stål med blå skive. Manuelt opptrekk og på brun «bund»-type rem.

Bursdagspresang fra min far til femårsdagen i 1979. :)

Husker bare at den hadde sort eller mørk blå skive! Skulle få lcd klokke egentlig, men faren min mente jeg burde lære den vanlige klokka først!

Var vel rundt 6-7 år gammel da, så rundt 1983-1984!

Den neste klokka jeg fikk(tror jeg), var lcd! Husker ikke farga, men tror ikke har sett noe sånt siden! Mest sannsynlig en Casio :)

Det var denne:
247CD9F9-3BCA-4D0A-B090-4D5F202B298D.jpeg

En quartz-Certina, 34mm eller så, som jeg fikk til sjuårsdagen min i 1985. Kjøpt hos Nelvik i Ålesund av farmor og farfar, som mente at når jeg først skulle til å begynne på skolen over sommeren, kunne det nå være greit å kunne klokka skikkelig.

Ja, den har fått seg en smell, skiven er litt skjevstilt. Har tenkt at jeg burde ta den med til nettopp Nelvik for å få den fikset.

Denne tråden var en glimrende påminnelse - nå ligger uret i jakkelommen, så får Birgit ta en kikk neste gang jeg er i byen. Med en ny rem på kommer den til å bli riktig så fin...

Jeg fikk en Eterna av et eller annet slag i 1971, med Bund-strap og greier, men den første "kule" klokka var en Eloga Flipper, som jeg faktisk har fremdeles. Denne kom med flere ulike bezel-ringer som kunne byttes ut.

1665003148158.png

Når quartz-klokkene kom, fikk jeg en Lanco hvor batteriene varte ca 14 dager, fordi jeg trykket omtrent konstant på knappene :)

1665003352762.png

Min første var en Timex, manuelt opptrekk og sannsynligvis pin pallet urverk, samt hesalite glass. Det var vel ca 1969. Den måtte ofte inn til reparasjon, urverket streiket og glasset ble så matt at man vanskelig kunne lese tiden. Jeg regner med at det Timex Norge gjorde hver gang var å skifte glass pluss hele urverket.

Min var en quartz Seiko med kjempefin blå sunburst skive. Fikk den i begynnelsen av barneskolen på åttitallet. Angrer veldig på at jeg rota bort den etter at jeg flytta til Oslo og starta studiene, hadde vært så kult å ha den fortsatt. :( Er nok derfor jeg er så glad i Seiko nå!

• Liker
Reaksjoner: Dazed og Måsabjønn
Det var 'nesten denne'.
20150928_Gjennfunnet Antima.jpg

Dette er den andre. Den første var maken, men uten grønnskjæret på skiven. Den første ble stjålet fra gymgarderoben. Så fikk jeg senere maken, 'faceliften' med grønnskjæret.

Den gang hadde jeg en "bred moderne skinnrem'. Denne er fra første halvdel av 70-tallet. Manuelt opptrekk. Glasset ble byttet en del ganger og den fikk også overhaling hos urmaker, etter å ha vært med på både det ene og det andre. Det ville vært artig å få liv i den igjen. Kronen er selvfølgelig ikke riktig. Denne har blitt borte og erstattet av noe annet for å sjekke litt.

Når denne ble byttet ut til fordel for noe annet er jeg ikke sikker på. Jeg mener det var "noe" mellom denne og Tissot'en som jeg fikk i konfirmasjonsgave. Men jeg kan ikke huske noe spesielt.

PRS518 - 17mai.jpg

Antima'en ligger godt i boksen fortsatt. Den er et flott minne.
Tissot'en brukes av og til. Litt for sjelden....

8- )

Husker ikke så mange detaljer men det var en billig opptrekksklokke. Jeg husker jeg trakk den ooo hver morgen og at keg likte den. Tror jeg fikk den 79 eller 80.

• Liker
Reaksjoner: Dazed
En Certina DS som jeg fikk da jeg begynte på
førskolen. Klokken er arvet fra mamma, som fikk den i gave fra sin far/min morfar.
Er avfotografert på armen til min bedre halvdel.
3BF81678-D1CA-44E6-82DA-BC1D91A4192C.jpeg

Min første var en rød opptrekksklokke jeg fikk til skolestart i 1978. Husker ikke merke eller hvor den ble av. Jeg måtte bla gjennom gamle album for å bli minnet på hva den neste var. I tiårsalderen fikk jeg en digital Texas Instruments med svart bundstrap.
DSC_3090.JPG
DSC_3091.JPG

Etter det dukker det i rask rekkefølge opp en Certina à la @OddE sin, og en skranglete Casio. Ingen av disse har jeg tatt vare på.

Det mest interessante jeg fant, var et bilde fra 1986 av meg foran det astronomiske uret i Strasbourg - totalt uvitende om at jeg nå, 36 år senere, skulle prøve å forstå hvordan påskekalkulatoren bak meg på bildet fungerer.
DSC_3088.JPG

DSC_3093.JPG
DSC_3092.JPG

Av min mors grundige albumnotater ser jeg at dagen startet med biltur fra La Chaux-de-Fonds, så det ble nok sådd noen frø i underbevisstheten den dagen.