Hva var din første ordentlige klokke?

Medlem
26. april 2009
Sted
Oslo
For min del har jeg vært interessert i klokker siden jeg var 10-12år. Husker drømmeklokken min som konfirmant i 1997 (jada, jeg er ikke mer enn 26år :D ) var Omega Seamaster Chronometer Automatic, den med mørkeblå skive og bezel. Akkurat sånn som Pierce Brosnan brukte i Goldeneye. Den kostet 12600kroner husker jeg, og påtross av gjentatte hint og mange eksplisitt fremsatte ønsker så fikk jeg selvfølgelig ikke den av mine foreldre. Jaja. Det ble folk av meg allikevel.

Dette var den første "ordentlige" klokken jeg kjøpte for egne penger, Breitling Superocean. Etter den har jeg hatt et helt skred av andre ur. Noen har jeg fremdeles, andre har jeg solgt:

Superocean.jpg

Man kan si mye om Breitling, men jeg elsket denne klokken. En real murstein av en klokke, men jeg digget at den var så robust og iøyenfallende. Det eneste jeg angrer på er at jeg nettopp solgte den, fikk bare en brøkdel av det jeg gav for den da den var ny - den burde jeg selvfølgelig bare ha beholdt!

Så; hva var ditt første klokkekjøp? Hva var/er startpunktet for din klokkeinteresse og klokkesamling?

Min første skikkelige klokke var også en Breitling. Breitling Aerospace. Kjøpte den på Bjerke 23 desember 1995.
Har den fremdeles og kommer nok aldri til å selge den. Etter det har det blitt mye rart som dere sikkert vet.
6335_244764080474_692635474_8669694_500648_n.jpg

5535_245812255474_692635474_8692067_1104512_n.jpg

5535_245812260474_692635474_8692068_4463680_n.jpg

Mit første automatiske ur var dette Tissot LeLocle

777027.jpg

18-08-2009011.jpg

Men mit første dyrere ur var dette Omega Seamaster 2254.

777010.jpg

Forr020.jpg

Omega'en er erstattet af denne,

4af45067.jpg

Tissot'en har jeg endnu......

I 1996 så jeg en annonse i avisen der denne klokken var avbildet, og falt pladask.
Jeg bare måtte ha den. Jeg jobbet deltid på det tidspunktet ved siden av studiene og slet noen måneder før jeg endelig var klar til å punge ut 17900 for herligheten. Da jeg skulle trykke på avtrekkeren var jeg så faktisk så heldig at forhandleren hadde satt ned prisen med 25%. Lykkeland!!! Og klokken var min :D

IMGP0907.jpg

IMGP0912.jpg

P1010692.jpg

Det må ha vært en Certina DS 2 - Super ph 1000 m i 1973 !
certina_DS2.jpg

Dessverre ble den solgt noen år senere...Neste ur var en rød-oransje Oris.

Ja, noget er der da sket, Claus - andre ville måske sige, at jeg er gået i Seiko-ring ... :D For ikke at ligge under for dén beskyldning, så har jeg ladet en tysker og en schweizer komme inden for dørene ;)

TAGarm210809.jpg

U1150809.jpg

Seiko holder dog en helt speciel plads i mit hjerte, idet de laver super value for money. Check denne finish, som leveres for 3500 DKR fra ny :eek:

SumoHornLnke.jpg

Mit første ordentlige ur var en ? Seamaster Chronostop, købt i november 1968 for 625 kr.
Den fulgte mig de næste 38 år, og fik en meget hård behandling.

Der var ikke tale om nogen ur interesse, blot mit eneste ur, der aldrig svigtede eller var upræcist.
I 2006 sagde min søn, ”Far! - Få det ur repareret, eller få et nyt. Det ligner noget der er løgn”.

Beretningen om uret findes i en præsentations tråd på det danske forum: Her

Uret har fået tilnavnet ”Unbreakable” og fungerer fortsat fejlfrit efter 41 år.

145_007_080919.jpg

Men da jeg indleverede ”Unbreakable” til reparation, var jeg dum nok til at prøve en Speedmaster.
En TimeZone poster skrev engang om Speedmaster, at det er et ur, der har tendens til at springe op på håndleddet og suge sig fast – hvor havde han dog ret.

Min første Speedmaster ser sådan ud.
BroadArrow_.jpg

Nu var en regulær lavine sat i gang, der begyndte med en Flightmaster:
NySkive.jpg

Og nok en Flightmaster:
911_skive_b.jpg

Herefter måtte jeg tilbage til den rene Speedmaster linie, med en MarkII:
MKII-2.jpg

Så måtte der også en klassisk Speedmaster til:
SPMPRO.jpg

Efter den klassiske, kom en mere ”eksotisk”:
SPM125_090714.jpg

Og når jeg nu var i den ”eksotiske” boldgade, kunne jeg lige så godt blive ved med en ”Teutoner”:
SPM_MKV_090214.jpg

… og ”Teutoneren”, skulle ikke være helt alene:
MKV_861-1.jpg

Nu skulle der noget helt andet til:
acf491d9.jpg

Siden er der fulgt nogle ”blot for sjov ure” men udenfor den egentlige Speedmaster linie.

Har jeg i øvrigt husket at fortælle, at jeg fortrinsvis interesserer mig for Omega? ;)

Med venlig hilsen – Geodoc.DK

Tag Heuer 2000 automatic hvit skive. Kjøpte den i 1998, mens jeg var student. Fikk den brukt til halv pris, men jeg synes likevel at jeg brukte en formue på en klokke :)
Bruker den fortsatt fra tid til annen, og kommer nok ikke til å selge den. Synes den fortsatt er både elegant og understated.

Har utrolig nok ikke noe bra bilde av bare den klokka, men her er den med et par Heuere ...

Klokkebilder128.jpg

Her var det mange bra ur! Mener å ha sett at selveste Barack Obama hadde en Tag Heur 2000, ikke ulikt din Anders, helt i starten av valgkampen. Det burde jo være et kvalititetstegn i seg selv :D

Brio1368: den certinaen var superfet! Den burde du aldri ha solgt..hehe :D

Min første ordentlige klokke var en Breitling Premier, kjøpt ny hos Bjerke i februar 2000.

L1000296.jpg

Siden Breitlingen er en chronograph fikk jeg lyst på en klassisk dressklokke og kjøpte en Minerva Pythagore hos Soleim i august 2000.

Minerva_2.jpg

Etter noen år fikk jeg lyst på en IWC Portuguese Chronograph og vurderte å selge de andre klokkene, men bestemte meg heldigvis for å beholde både Minerva'n og Breitlingen. Jeg kjøpte i stedet denne hos Bjerke i april 2003, Jaeger-LeCoultre Master Grande Taille.

JLC_3.jpg

Etter JLC'en ble innkjøpt, har jeg vært fornøyd og har bare kjøpt noen "rimelige" bruksklokker, Casio, Longines, O&W og en RLT.

Den neste dyre klokken blir en mekanisk selvtrekkende bordklokke, Jaeger-LeCoultre Atmos Classique, men det blir noen år til jeg får råd til den.

Den første "ordentlige" var jo Omegaen jeg fikk til konfirmasjonen en gang på 70-tallet. Mener å huske at den kostet godt over 1000-lappen og det var jo litt penger på den tiden.
Midt på 80-tallet ble Seikoen kjøpt. Det var jo ikke noe "kult" med en enkel "trekkeklokke" lenger. Nå er jo sirkelen sluttet da Omegaen får betydelig mere tid på håndleddet enn Seikoen ;)

omegay.jpg