Hvilke klokker har eksepsjonell lume?

Medlem
24. juni 2010
Innlegg
98
Jeg digger kraftig lume av alle slag - hvilke klokker kan skilte med nettopp det?

Post gjerne bilder!
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
- Seiko Divers
- Panerai 312 hadde overraskende god lume :eek:
- Omega PloProf 1200m
- Omega Seamaster 2254.50
- Rolex Submariner 116610, Rolex Deepsea 116600
- Orient Star har jeg hørt har veldig god lume

De jeg kommer på i farten iallefall.
 
Orient Star er rå, min OS har betraktelig mer lume enn min Seiko Orange Monster som jo er opplest og vedtatt som "LumeChamp"

09573ed8.jpg


Ikke verst Steinhart Triton heller;

e43581c3.jpg


Har også hørt mye godt om Lüm-Tec men må vente et par uker før jeg får en slik mellom hendene :)
 
Patek Aquanaut har riktig fræk lume. Har ikke noe bilde, men kan si jeg nesten kjører av veien hver gang jeg havner i en tunnel, for øynene er plantet på håndleddet...!
 
De klokkene som måtte ha tritium gas tubes.
Eneste jeg kommer på i farten er Ball.
 
Kom på en til; Polar Explorer II er veldig fet i full lume. Synes den hvite skiven nesten ser fetere ut i mørket enn i solen. Kankje ikke så rart ettersom den er ment for huleutforskere..!
 
Det er en ting å ta lumeshots i halvmørke, en annen ting i skikkelig mørke.
Jeg har ikke godt fotoutstyr, men dette illustrerer i allefall Monster og 2254.50

006-4.jpg


005-5.jpg
 
Skal man ha sinnsyk lume er vel Ball veien å gå :) Victorinox har bra på sin Dive Master serie! Eller er mange divere utstyrt med brukbar lume..
 
Minner om at Lum Tec bruker 8 lag med superluminova photoluminescent material.
Dette gjør at du får lume som lyser i timesvis.
Mange andre produsenter bruker lume fra lumtec (Feks Stølås,RedSea)
 
Fikk min første automatiske klokke her om dagen, og kaster meg på Seiko Monster-bølgen! Jeg klarer knapt å konsentrere meg om veien i tunneler og om kvelden sovner jeg ved å ligge og titte på den evinnelige spinningen til sekundviseren:) Det behøver ikke engang å være mørkt for at en skal kunne se at klokken lyser.


Btw, lurte på å kjøpe meg blacklight-nøkkelknippe i dag men kom til å tenke, lyser blacklighten bare opp lumen der og da? Eller blir den lyst opp og holder seg glødende like lenge som med vanlig lys?
 
Btw, lurte på å kjøpe meg blacklight-nøkkelknippe i dag men kom til å tenke, lyser blacklighten bare opp lumen der og da? Eller blir den lyst opp og holder seg glødende like lenge som med vanlig lys?

Blacklight lyser bare opp der og da (og i kort tid etterpå). Ikke samme effekt som vanlig lys- men kan være gøy å bruke ifb. med fotografering f.eks.
 
Minner om at Lum Tec bruker 8 lag med superluminova photoluminescent material.
Dette gjør at du får lume som lyser i timesvis.
Mange andre produsenter bruker lume fra lumtec (Feks Stølås,RedSea)

"Superluminova" er Strontium aluminate ("moderne" lume" ) varemerket til RC Tritec ltd. Brukes av de fleste (alle?) større urprodusenter om dagen. Forskjellen i effekt er en kombinasjon av hvor mye lume som er påført (er et pulver som er blandet med løsemiddel), hvordan det er påført og hvordan underlaget er (om bakgrunnen er hvit, eller malt hvit først, framstår lumen som sterkere f.eks). Noen farger lyser også bedre opp enn andre (om jeg husker rett i farta er det vel grønne varianter som er sterkest)

Panerai er vel også kjent for sine sterke lumes. Har også en AP som stadig overrasker meg etter et par minutter i sola.
 
Her er ihvertfall noen noen Ball Lumeshots;)

Ball Alligator og Ball Spacemaster.

IMG_2947.jpg


IMG_2549.jpg


IMG_2540.jpg


-Accuracy under adverse conditions-

Må si lumen på disse Ball klokkene ser helt overlegen ut! Må jo slå det aller meste, om ikke alt, når det gjelder lesbarhet i alle fall!(tenker da spesielt på de utgavene med ulike farger på lumen). Skulle neste hatt en slik i klokkenoksen:)
 
Har lenge synes at Ball sine klokker har vært "fete" :) Tiltaler det at de har tuber som gir lys fra seg i 25 år, and beyond ;) Desverre ikke fått gleden av å se de IRL som det så fint heter.
Det eneste jeg synes er rart er at de alltid blir tatt bilde av med en eksponeringstid på fire-fem sekunder, får liksom ikke helt "taket" på lume'n da.
Som eksempel så tok jeg dette med iPhone4, det er en Orient Star 300m ( velvillig overtatt etter Murias :))
 
Kan ikke annet enn si meg fornøyd med lume-egenskapene til min Patek Philippe Nautilus 5712/1A.

"Gold applied hour markers with luminescent coating" gjør absolutt sin hyggelige effekt.
;)

219b381b.jpg