Hvilke Panerai modeller kommer i 40-42 mm?

Medlem
7. des. 2009
Sted
Oslo
Hei på seg.

Har nå begynt å få øynene opp for OP, spesiellt etter at jeg var i Hong Kong og så en på annet hvert håndledd. Utrolig tøffe klokker live!

Men 44 mm blir litt i største laget for meg. Noen som vet om Panerai lager modeller som ligger i 40-42 mm størrelse og eventuelt hvilke dette er?

Men 44 mm blir litt i største laget for meg.

Er du sikker på det? Jeg trodde også det inntil jeg fikk gå litt med et par Luminor Marina tilhørende våre lokale Paneristi. Innså ganske raskt at trass i størrelsen så er lugsene ganske korte og gjør at uret sitter fint på mine små lanker. Kjøpte en 111 og er glad jeg ikke gikk for noe mindre. Det finnes andre ur på 42mm med lange lugs som sitter mye dårligere på små håndledd enn Panerais 44mm.

Så min anbefaling: test! Lån et ur for en kveld på et egnet arrangement, og se om ikke du kan trives med 44mm.

Små håndledd

Jeg har ikke store håndledd (bare 6.7"), og trodde også at en 44 mm Luminor ville bli for stor for meg. Men da jeg prøvde den på armen, så jeg at den satt som et skudd. Har siden supplert med en 45 mm Radiomir, som også sitter fint.

Føler meg i samme situasjon som anhostma.

Ergrer meg mye at jeg - fortsatt - er av den personlige oppfatning at mine håndledd blir for "tynne" for en kraftig PAM 44mm.
For jeg liker OP.

Men, så antydes det at vi burde prøve. Det er jeg enig i.
For en gang vil jeg nok føle en 44mm vil sitte. Om så i ren trass, for en OP vil jeg ha i samlingen.
For øyeblikket er jeg imidlertid i letingen etter hvilken modell jeg skal gå for.
Og heller foreløpig mot en modell med 1950-kasse. Men er ikke gift med den tanken.

Nok om det;
- Anders; - en IWC Portuguese Automatic er jo også "stor" siden den ikke har bezel. (Min egenerfaring).
Hvordan ser en PAM 44 ut sammenliknet med en slik?
:D

Nok om det;
- Anders; - en IWC Portuguese Automatic er jo også "stor" siden den ikke har bezel. (Min egenerfaring).

Jeg har hatt begge. Har ingen 44mm OP for øyeblikket, men kan komme med min lille betrakting likevel.

I forhold til håndleddstørrelse vil jeg si (som flere har sagt før) at korte lugs gjør at denne ser bra ut også på små håndledd. I forhold til Portoguesen er kasse en del tykkere slik at den ser ut som et større ur.

For øvrig vil jeg på det sterkeste anbefale deg og gå for en Luminor med 1950-kasse. Mangelen på dette var eneste grunnen til at jeg solgte min 164, da jeg synes 1950-kassen er langt, langt penere...

Noen gamle WS for sammenlikningens skyld:
c2f3e6f5.jpg

41ead159.jpg

Nok om det;

Når det gjelder IWC mod 5001 vs PAM 111 virker nok Paneraien litt større, hovedsaklig pga den litt mer firkantede kassen. Den er vel også rett og slett større i diameter. Men begge sitter fint :D

Klokkebilder391.jpg

IMG_0042.jpg

Når det gjelder IWC mod 5001 vs PAM 111 virker nok Paneraien litt større, hovedsaklig pga den litt mer firkantede kassen. Den er vel også rett og slett større i diameter. Men begge sitter fint :D

Takker så mye, Anders - og øvrige - for gode illustrasjoner og nyttige kommentarer.
Jeg innser eneste utvei er å ta med min egen Portuguese Automatic og prøve sammen med en PAM 44mm.
Pokker som den ekstra millimeteren skulle gi slikt utslag.

Var det ikke en låt en gang som hadde et så beskrivende innhold....
"av og til....
av og til......
er en millimeter nok"...
;)

Fy f... for en fet kombo :eek: Ikke det værste uret å gå rundt juletreet med det der Anders ;)

Takker :) Ja, det er en pent ur! Samlingen består vel ellers mest av sportsur, dette er vel så nærme haute horologie som jeg noen gang kommer.

Takker så mye, Anders - og øvrige - for gode illustrasjoner og nyttige kommentarer.
Jeg innser eneste utvei er å ta med min egen Portuguese Automatic og prøve sammen med en PAM 44mm.
Pokker som den ekstra millimeteren skulle gi slikt utslag.

Det er nok den beste løsningen :) Som kuriosa kan jeg jo nevne at Paneraien føles mindre på gummi enn på skinn, trolig fordi jeg da strammer til litt ekstra. Fin sommerklokke altså :) Men når høsten kommer blir det nok croco igjen. Trolig til mye ergrelse for forumets hardcore Paneristi veksler jeg bare mellom gummi og en original croco ;)

4004358482_ecb0f0567c_b.jpg

Takker for gode innspill. Skjønner at en 44 mm PAM må prøves før den avskrives pga størrelse. Men betyr kommentarene over at det ikke er mindre modeller å finne?

Joda, Panerai har hatt 40mm Luminor Marina modeller i flere år, og i år slapp de den nye 42mm Radiomir kassen. Husker ikke modellnumre, men det står vel på websidene deres.

40mm PAM blir som om man skulle gått med Ladies Datejust i mine øyne :p
LadiesGents_Champ_Datejust.jpg

Prøv en 44mm over en liten periode før dere bestemmer dere ihvertfall ;)

Joda, Panerai har hatt 40mm Luminor Marina modeller i flere år, og i år slapp de den nye 42mm Radiomir kassen. Husker ikke modellnumre, men det står vel på websidene deres.

337 -stål
338 - titan
336 - gull

Flotte klokker! Det skulle ikke forundre meg om de lanserer nye, mindre versjoner av Luminor etterhvert også. Jeg tror OP er livredde for å sitte igjen med skjegget i postkassen hvis trenden mot mindre ur fortsetter. Selv om jeg for min del aldri ville vurdert noe annet enn 44mm Luminor.

337 -stål
338 - titan
336 - gull

Flotte klokker! Det skulle ikke forundre meg om de lanserer nye, mindre versjoner av Luminor etterhvert også. Jeg tror OP er livredde for å sitte igjen med skjegget i postkassen hvis trenden mot mindre ur fortsetter. Selv om jeg for min del aldri ville vurdert noe annet enn 44mm Luminor.

Tror du har et poeng her. Store armbåndsur har vært i vinden en tid nå. Men lurer på hvor lenge det holder seg. Hvis man kjøper ur man skal ha de neste 30 årene tror jeg at 40-42 mm vil være en størrelse som holder seg mye bedre enn 44mm.

På Baselmessen ser man nå at de fleste lager klokker fra 36 til 41 mm. Trenden har allerede snudd ang størrelse. Pen/dressklokker er nå i vinden som aldri før.
Zenith laget store extreme-klokker nå fram til finanskrisa,men har nå gått for videre produksjon av penklokker fra 36-41mm.
Gleder med stort over dette da jeg kun har penklokker.
Imidlertidig tror at Panerai aldri vil slite da dette er et IKON merke som altid har sett slik ut. Uansett trend, vil jeg fortsatt vurdere ei PAM111.

Tror du har et poeng her. Store armbåndsur har vært i vinden en tid nå. Men lurer på hvor lenge det holder seg. Hvis man kjøper ur man skal ha de neste 30 årene tror jeg at 40-42 mm vil være en størrelse som holder seg mye bedre enn 44mm.

Støtter deg på den, anhostma.
Det er nok mer unntaket enn hovedregelen at urene vil gå utenfor den mer allmenne standard på 40-42mm. Signaler fra visse manufakturer (blant annet som Zenith også påpeker - på vegne av Zenith;) ), går i den retning.

På den annen side "er" jo Panerai 44mm.
Jeg er nok litt tvilende til at de vil følge "mainstream" her, men istedet opprettholde sitt ikon som 44mm er blitt.
Men en Luminor-variant på 42-43mm fra den kanten kunne så absolutt vært en interessant opplevelse.

Når det er sagt; - det er vel større sansynlighet for at jeg ender opp med en 44mm, enn at OP produserer en 42mm....
;)