Hvilken diameter?

Medlem
27. juni 2012
Har målt omkretsen på håndleddet til 9 cm, hvilke str burde jeg da holde meg innenfor? Har sett på Steinhart Marine Arabic, fritt etter hukommelsen.

9 cm syns jeg hørtes veldig lite ut, jeg har ganske tynne håndledd og med et grovt anslag vil jeg tippe at omkretsen er ca. 15-16 cm. Det som egentlig betyr noe etter min mening er hvor stor "flaten" på oversiden av håndleddet ditt er, dette i forhold til klokkens lengde fra lug til lug, altså fra enden av innfestningen til lenken/reimen klokken 12 til enden av innfestningen av reimen klokken 6. De fleste klokker vil som regel se for store ut dersom lugsene stikker ut forbi håndleddet ditt, iallefall etter min mening.

Har målt omkretsen på håndleddet til 9 cm, hvilke str burde jeg da holde meg innenfor? Har sett på Steinhart Marine Arabic, fritt etter hukommelsen.

Bruk et målebånd og mål rundt håndleddet. 9cm høres veldig lite ut. Mulig du har mange år igjen av barneskolen?

Velkommen til forumet.

Mine håndledd er 19 cm, og størelser helt opp til 44mm passer greit, selvfølgelig avhengig av utformingen på kasse/lugs.

Enig med Lien her, det som teller er "flaten" på håndleddet som klokken skal ligge på (sikker på at det ikke er den du har målt?). Når lugs'ene stikker utenfor denne, ser det feil ut (synes jeg da…)

Selv har jeg en omkrets på ca. 14-15 cm, mens "flaten" er ca. 5,5 cm (jadda, jeg har VELDIG tynne håndledd). Dermed ble min første skikkelige klokke en mid-size SMP med diameteren 36,25 mm.

Nå skal det innrømmes at jeg konstant vurderer om den er akkurat for liten eller perfekt. Tror 39-40 mm. burde funke greit for meg, men det er også avhengig av den totale opplevelsen av klokka…

Som en (personlig) tommelfingerregel kan jeg kanskje si at dersom klokka er så stor at lenka/reima/natoen "skrår" fra lugs'ene og inn mot håndleddet er den for stor, og du ender opp med å se ut som om du har tyvlånt klokka til faren din, litt sånn som om du går med for store klær :—/

Mitt håndledd er 19 cm og jeg føler meg mest komfortabel med klokker på 40-42 mm, typisk sub og litt større. Jeg har også en BP på 46 som jeg ikke føler er for stor, men Super Avengeren ble litt for voldsom synes jeg. Det sagt så er det individuelt hva folk liker og jeg diskriminerer ingen ;) SAen på dine ni(!) tror jeg dog ville sett litt pussig ut :)

Det kommer helt an på hvor stor flate klokken kan ligge på. Omkrets sier veldig lite egentlig. De aller fleste klokkene ligger på mellom 48-55mm lug-to-lug.

Viktigste er at lugsa ikke stikker ut på hver side av håndleddet. Enkelte har misforstått litt:

61a1_12.jpg

Det kommer helt an på hvor stor flate klokken kan ligge på. Omkrets sier veldig lite egentlig. De aller fleste klokkene ligger på mellom 48-55mm lug-to-lug.

Viktigste er at lugsa ikke stikker ut på hver side av håndleddet. Enkelte har misforstått litt:

61a1_12.jpg

Hehe, det bildet illustrerer poenget mitt på en utmerket måte :—)

Bruk et målebånd og mål rundt håndleddet. 9cm høres veldig lite ut. Mulig du har mange år igjen av barneskolen?

Velkommen til forumet.

Måtte av nysjerrighet måle omkretsen på armen til mine to barn og konklusjonen er vel at det med 9cm faktisk er et godt stykke igjen til barneskolen.

Kan det være en feilmåling eller trykkleif:)