hvilken omega seamaster planet ocean

Medlem
23. aug. 2010
Innlegg
12
jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe den nye PO med ceramic bezel, helt til kom over en youtube video av 2201.50.
Nå liker jeg den bedre på mange måter, men har ikke fått sjansen til å se den live enda.
Hva er deres inntrykk av designet på 2201.50 vs den nye?
Noen som vet om noen urmakere i Norge som fortsatt har denne inne og evt pris?
Bilder?
 
Hva er deres inntrykk av designet på 2201.50 vs den nye?

Det er to negative sider ved den nye Planet Ocean slik jeg ser det:

1) Kassen er noe høyere.
2) Klokken er noe dyrere.

Ellers er det mye positivt med den nye versjonen Planet Ocean:

1) In-house urverk med silicon hairspring (motstandsdyktig mot magnetisme og støt), 60 timers gangreserve, kan justere timeviser uten å hacke urverket, kan justere dato begge veier, 4 års garanti og lengre service intervaller.
2) Bedre lume
3) Bedre lesbarhet på bezel (større tall - mindre innvendig alu-finish ring)
4) Større visere som fremmer lesbarheten
5) Applied logo
6) Orange "Seamaster" skrift på urskiva
7) Skruer for å justere lenka
8) Glass på baksiden
9) Mulighet for keramisk bezel insert
10) Finere finish på kronene
 
Kronen til he-ventilen på den gamle POen er også mindre og mer polert enn på den nye, noe som gjør den kjempevanskelig å skru opp.

99,99% av de som kjøper PO vil jo ikke trenge å bruke he-ventilen noensinne, og det faktum at den er gjemt bak en krone i det hele tatt er jo bare et stort irritasjonsmoment for de få som faktisk vil bruke den. Allikevel er det verdt å nevne, da jeg ihvertfall får følelsen at den lar seg bruke på den nye, og ikke "bare" er til pynt. :D
 
Redigert:
Kronen til he-ventilen på den gamle POen er også mindre og mer polert enn på den nye, noe som gjør den kjempevanskelig å skru opp.

99,99% av de som kjøper PO vil jo ikke trenge å bruke he-ventilen noensinne, og det faktum at den er gjemt bak en krone i det hele tatt er jo bare et stort irritasjonsmoment for de få som faktisk vil bruke den. Allikevel er det verdt å nevne, da jeg ihvertfall får følelsen at den lar seg bruke på den nye, og ikke "bare" er til pynt. :D

Hmmm, dette skurrer litt for meg. Det er vel ikke en ventil BAK kronen klokken 10 på PO, det er vel kronen som ER ventilen.? Merker at jeg ikke er helt sikker her, derfor spørsmålstegnet.

Slik jeg tolker det har HE kronen INGEN funksjon ettersom det vil gjøre samme nytten å bare skru løs den "vanlige" kronen.
 
Forskjellen mellom en vanlig krone og en mekanisk HE-ventil (som på PO) er vel at sistnevnte har en enveis ventil (hence begrepet HE ventil) ?

Bare synsing fra min side, så håper noen kommer med tekniske tegninger :)

Har dog snakket med en pensjonert yrkesdykker som fortalte at de bare skrudde opp krona på klokkene, så det funker jo utmerket :)
 
Redigert:
Forskjellen mellom en vanlig krone og en mekanisk HE-ventil (som på PO) er vel at sistnevnte har en enveis ventil (hence begrepet HE ventil) ?

Bare synsing fra min side, så håper noen kommer med tekniske tegninger :)

Har dog snakket med en pensjonert yrkesdykker som fortalte at de bare skrudde opp krona på klokkene, så det funker jo utmerket :)

832164d1348707853-helium-escape-valve-question-s-omegatypehrv.jpg


Her er et bilde jeg fant på nettet. Ser ikke ut til at det er lagd av Omega, så hvor troverdig det er vet jeg ikke, men her ser det altså ut til at man har en mekanisk HE ventil under kronen. Kronen er der altså som en ekstra beskyttelse, MEN hvis de ikke stoler på ventilen, hvorfor ikke bare droppe den? Kunne jo bare skrevet HE på den vanlige kronen. (Kanskje det kommer om noen år som et ekstra salgsargument).

Har også hørt dykkere fortelle om hvordan de(han) skrudde opp krona etter metningsdykk(?).

Bilder fra denne tråden.
 
Redigert av en moderator: