Hvilken PAM til under 40k ?

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Hei.

Jeg skal ha Pam etterhvert, sannsyneligvis rundt Påske. Det jeg ønsker er å høre med dere hvilken modell til forespeilet pris dere hadde kjøpt for å ta vare på, som aldri skal bytte håndledd. En keeper altså.

For meg er 312 en klar kandidat, men ønsker å høre med dere, kansje finnes noen modeller som har gått meg hus forbi?

P

Jeg ville prøvd en modell uten 1950-kasse også. F.eks en 104/164, men det er mange andre under 40k også. 1950-kassen er utrolig flott, men noen synes at den vanlige Luminor-kassen sitter bedre på armen.

Når det er sagt kan du ikke trå feil med en 312.

Du får jo ikke en NY 312 til under 40k, men du er kanskje åpen for å kjøpe brukt også?
Jeg synes 312 ...
pam312_01.jpg

... og 351 ...
PAM351M1.jpg

er de reneste og fineste med 1950-kassa og ville gått for 111...

pam111_853_general.jpg

... hvis jeg skulle hatt en rimeligere en.
Men jeg må si at Radiomir-serien vokser på meg også. En helt enkel PAM 210, for eksempel.

images

Jeg ville prøvd en modell uten 1950-kasse også. F.eks en 104/164, men det er mange andre under 40k også. 1950-kassen er utrolig flott, men noen synes at den vanlige Luminor-kassen sitter bedre på armen.

Når det er sagt kan du ikke trå feil med en 312.

Sjelden jeg er uenig med deg Mogens, men her har vi nok helt forskjellig mening. Jeg hadde gått for en 312 uten å blunke ;)

Sjelden jeg er uenig med deg Mogens, men har vi nok helt forskjellig mening. Jeg hadde gått for en 312 uten å blunke ;)

Tja, sjelden jeg er så lite bastant;) 1950-kassen er kjempeflott. Jeg sier bare at den vanlige Luminor-kassen også er det, selv om den ofte taper på bilder:)

Hvis Panerai hadde laget en modell med børstet kasse og en skive uten dato hadde jeg vært solgt. Den enkle skiven på f.eks 111en er helt perfekt, men dessverre synes jeg blankpolert kasse på en så stor klokke blir litt utsatt. På ingen måte stygt, men jeg får litt angst for riper når jeg ser så mye blankpolert stål :p Unnskyld hvis jeg stjeler tråden din

Jeg er ikke så fin på det, kjør debatt:)

Etter å ha vært en tur litt tilfeldig innom Mogens idag (hyggelig å treffe deg) Så ble jeg selvfølgelig mer usikker på om jeg MÅ ha 1950 kasse.

Deilig å ha god tid til å jakte etter den riktige modellen.

Math.. Du burde ha Submersible, Luminor og Radiomir. Så har du familien samlet mener jeg.

Burde naturligvis hatt alle ja, men det er Radiomir som tiltaler meg mest. Er ikke så stor fan av sub serien. 312 eller samme saken med lenke er min Luminor favoritt.

Skal du ha din første, og kanskje eneste Panerai så anbefaler jeg deg å holde deg til røttene. Det betyr manuelt opptrekk og ingen dato anvisning. Historisk korrekt ville jo vært uten sekundviser, men det er litt kjipt. PAM111 er jo en klassiker som er pumpet med Panerai DNA.

Men vi lever jo trossalt i 2011, og 312 er nok der man får mest valuta for pengene. 1950-kassen er fenomenal, P.9000 verket fortjener respekt og fit n' finish er godkjent.

Både 312 og 111 er populære og lettsolgte modeller. Kjøper du brukt så skal du virkelig herpe klokka for å gå på en økonomisk smell.

Brukt er et alternativ ja. Ønsker sandwich dial, og ren skive. Aldri hatt manuelt opptrekk, men ser for meg at det er koselig å sitte på dass om morran og trekke den opp.

Pam 177 :p
Klassisk håndtrukket Panerai-oppsett med nydelig sandwich-dial og sekundviser, ingen dato.
Titankasse som er solid og lettere enn stål gjør at den er veldig komfortabel på håndleddet.
Børstet finish med lav bling-faktor.
God vanntetthet.
Passer til allslags remmer (som er mye av gleden ved panerai IMO)
Nydelig safirglass baklokk som lar deg nyte mikromaskineriet.

:D

Pam 292, ei skikkerlig mannfolk klokke, reim bredde 26,5 mm, og spenne stor som en øl jekk, tøffere en dette blir det ikke. Du får utgaven uten "the pig" for rundt 40.000,- nok.

11G009_02.jpg

11G009_08.jpg

Følger denne tråden med stor interesse. Har alltid trodd at jeg ønsker meg en 312, men skiven på 111 er jo mye penere uten datoen. Så er det spørsmål om kasse (1950 vs standard) og urverk (in-house automatisk vs unitas-basert manuelt).

Hvis dette noensinne blir aktuelt for meg må det bli en brukt klokke, og forskjellene i pris på disse er vel ca 10.000,-. Spørsmålet er om 312'en er verdt 10.000,- mer når jeg egentlig liker skiven på 111'en best. Må legge til at jeg kun har sett disse på bilder, og at ting kanskje blir klarere etter å ha tafset på begge to.

Innspill mottas med takk!

rattytdr;94974Du får utgaven uten "the pig" for rundt 40.000 skrev:
PS! Hva er "the pig"???

The Pig er et kallenavn den italienske marinen ga deres første mini ubåt som ble hyppig brukt under andre verdenskrig.

Denne var bemannet av to marinedykkere. Den ble som oftest brukt om natten, hvor de kjørte inn i fiendens havner og monterte tidsinnstilte miner på fiendens flåte/skip.

Er vel ikke nødvendig å nevne at italienske marinedykkere, eller combat divers, var utrystet med Panerai :cool:

Her er noen bilder av en typisk "bemannet torpedo"

Italian-Navy-Hog.jpg

Italian-Navy-Maiale.jpg

Out-Of-Water-Pig.jpg

Panerai-Italian-Frogman-.jpg

The Pig er "applied" på urskiva på enkelte modeller, bl.a. Noen PAM 292.

pam292_147_general.jpg

Har funnet radiomir blackseal for langt billigere enn 40. Brukt.

Et mulig dumt spørsmål, hvordan foregår reimbytte på radiomir? Drømmen over tid har vel blitt submersible, luminor, radiomir.. (hva var det for en lyd...? Ah... kontoen som satte fast et desimal i halsen)

Har funnet radiomir blackseal for langt billigere enn 40. Brukt.

Black Seal kan være så mangt. 183 kan du få for en hyggelig pris, men den er jo høypolert i stål. 292 er i matt keramikk. Ellers har du jo 380 som også kan være et alternativ, men denne har også logoen på urskiva.