Hvilken Rolex skal jeg ha? Første Rolex til en Rolex-grønning

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
Etter alt for mye tid her inne har til slutt Rolex-enablingen blitt for stor og jeg gir etter for presset og er nå på jakt etter min første Rolex. Trodde først jeg visste 100% sikkert hva jeg ville ha;

Kandidat nr 1 (Rolex 16700 Pepsi):
geschichte_gmt_16700.jpg

Men så påpekte min kjære at jeg jo er i besittelse av klokken under som har GMT og litt samme fargetema som 16700. Dermed ville på en måte ikke klokkeboksen bli mer komplett ved kjøp av overnevnte Rolex. Det er foreløpig ikke et alternativ å selge Longinesen.
DSC_0539_1_zps18cb17d2.jpg

Dermed er jeg ikke lenger like sikker som jeg var. Kanskje vil det være bedre med en annen Rolex som komplementerer boksen bedre?

Jeg skal gå til innkjøp av en Omega Speedmaster proffesional i tillegg til en Rolex. Denne klokken har jo som kjent ren sort/stål kombo. Dermed føler jeg at en vanlig Submariner 16610 kanskje heller ikke komplementerer klokkeboksen i VELDIG stor grad. Ja ja jeg vet at dette er to heeelt forskjellige klokker, men ha tålmodighet med meg. Uansett er også den foreløpig en aktuell kandidat.

Kandidat nr 2 (Rolex 16610):
839099-watch-391191d1298144277-fsot-rolex-submariner-16610-img_9177.jpg

Jeg har lenge hatt en liten fasinasjon av TT Rolex. Disse klokkene virker som de av en eller annen grunn ikke er favorittene her inne. Noen spesiell grunn til det? Jeg har funnet to kandidater som jeg synes er veldig fine, og som (FAKTISK!) madammen også liker. Disse føler jeg også at komplementerer klokkeboksen på en fornuftig måte og 16613 er vel foreløbig den kandidaten som stiller sterkest.

Kandidat nr 3 (Rolex 16613):
16613-rolex-submariner-le-bk-bk-l.jpg

Kandidat nr 4 (Rolex 16713):
16713-Rolex-GMT-Master-II-EX-BKI-g.jpg

Fikk prøve neste kandidat på GTG i Trondheim. Dette er også en klokke som vil komplementere boksen veldig fint. En allsidig og pen klokke, dog er jeg litt usikker på denne som eneste Rolex. Ser for meg at den kan passe fint som Rolex nr 2 ved en senere anledning. Uansett er også denne en aktuell kandidat.

Rolex 16570:
16570-rolex-explorer-ii-zm-w-f2.jpg

Jeg tar gjerne imot flere forslag og MASSE enabling. Prismessig er jeg ute etter noe i segmentet rundt ca 30-35 000 kr, og vil aller helst ikke strekke dette veldig mye. Jeg vet folk her inne er veeeeldig glade i å strekke budsjettet, men prøv å hold det innenfor rimelighetens grenser.

Så, hvilken Rolex skal jeg ha?

Allt for mye dato-visning i de der :)
Nei det du trenger er en birthyear submariner uten dato,
Om det er 14060 eller 5513 spørs jo på alderen din

.... med det sagt. Du trår ikke mye feil med noen av de over, med reservasjon for egen liten skepsis mot two-tone

Allt for mye dato-visning i de der :)
Nei det du trenger er en birthyear submariner uten dato,
Om det er 14060 eller 5513 spørs jo på alderen din

.... med det sagt. Du trår ikke mye feil med noen av de over, med reservasjon for egen liten skepsis mot two-tone

Ifølge chrono24 havner jeg i det gyldne snittet der begge disse er aktuelle; 1990 :cool:

Hvorfor denne skepsisen mot TT @adamskater?

Redigert av en moderator:
Kjøp en GMT så selger du Longinesen til meg :p

Alternativet er jo birthyear sub et godt forslag.

min favoritt Rolex derimot er DateJust/DateJust 2.

Du trenger en Explorer 1 eller 2. Så enkelt er det med en saken...

Selv liker jeg også best datejust, datejust 2 og day-date. Men dette er kanskje litt neste steg.

Slenger meg på her @acnorway...

Som vintage-mann ville jeg personlig søkt ut den moderne Rolex-en som ligner mest på en Explorer Steve McQueen:

PC-Werner.jpg

Vintage-utgaven hadde jo vært å foretrekke, men prisen er alt for høy i mine øyne. Ellers finnes jo GMT-en i Cola-variant også (svart go rødt). Kanskje det passer bedre?

Nyere er bedre og i god TS-ånd anbefaler jeg selvfølgelig at du strekker deg til den nye Sub'en. Udødelig klokke!

668c2029c1fd4264dc0250f4e11ed373_zpsd51daac3.jpg

Om du strekker deg bittelitt til og vil spe på med litt farge

4A6D32FD-56B5-401A-BE1B-51D53972C1DA-7499-000004C39185E723_zps993614f2.jpg

Om du strekker deg ennå litt til kan det være artig å prøve denne :)

A77D0A6A-857D-4E58-AEE1-20B5FF88D205-6542-0000031ADD1A08BB_zpsaca01fc3.jpg

7A509964-8CB9-485A-81D4-9769F61C38C5-7960-000004541F0E0337_zpsd353aa7e.jpg

Edit: Nå angrer jeg plutselig på at jeg solgte Daytonaen...

Redigert:
Mer eller mindre uansett hva spørsmålet er her inne er vel svaret sub. ;)
Men en explorer 14270 er et fint alternativ. Jeg har en 16610 og en 14270. Bruker sub-en mest, syns kanskje exploreren er finest:)

Hvorfor denne skepsisen mot TT @adamskater?
Min skepsis her er som all annan subjektiv smak svært velgrunnet, nøye gjennomtenkt og stort sett tilfeldig @acnorway :cool:
I mitt umiddelbare nærmiljø utenfor sonen er det kun to stykker som har klokker som er verdt mer enn hva hvermansen legger på bordet for å få noe som viser tiden. Begge to er TT-subs med blå skive og jeg digger både klokker og eiere.
Men jeg har, liker jeg i hvert fall å tro, en veldig sort-eller-hvitt / all-or-nothing holdning og kan ikke bli klok på TT i den forstand, når det er sagt så er jeg nesten beredd å være litt avers mot polerte midtledd da helpolert eller helbørstet burde være tingen også på lenker:)

Støtter også opp min teori og skepsis mot hva bruktmarkedet er beredt å betale og "forskning" (ehum) som viser at pristapet på videresalg av slike også er større enn for tilsvarende i stål.

... jeg ville alltså tatt mine ord med en stor klype salt og jeg kan gjerne svelge denne kamelen hvis middler er på plass for å kjøpe en TT GMT-c med sort skive

Ellers finnes jo GMT-en i Cola-variant også (svart go rødt). Kanskje det passer bedre?

Coke-varianten har desverre ikke slått helt ann hos meg av en eller annen grunn. Vet ikke hvorfor. Ganske rart i grunn da jeg egentlig synes rød/svart er en kul fargekombo.

Du trenger en Explorer 1 eller 2. Så enkelt er det med en saken...

Selv liker jeg også best datejust, datejust 2 og day-date. Men dette er kanskje litt neste steg.

Av explorer-klokkene er egentlig explorer polar den eneste jeg selv kunne tenkt meg å eie. Synes for all del at de andre variantene også er kule, men de passer ikke helt for meg.

mikkemus23 skrev:
Om du strekker deg ennå litt til kan det være artig å prøve denne :)

A77D0A6A-857D-4E58-AEE1-20B5FF88D205-6542-0000031ADD1A08BB_zpsaca01fc3.jpg

Daytona er pene klokker, men for min del måtte det blitt med sort skive og da blir det for likt Speedmasteren til at det skal være eneste Rolex.

Støtter også opp min teori og skepsis mot hva bruktmarkedet er beredt å betale og "forskning" (ehum) som viser at pristapet på videresalg av slike også er større enn for tilsvarende i stål.

Dette er jo en av grunnene til at disse er ganske attraktive å kjøpe brukt ;)

Mange gode innspill! Keep 'em coming! :)

Redigert:
Det er foreløpig ikke et alternativ å selge Longinesen.
Så, hvilken Rolex skal jeg ha?

Jeg biter meg merke i ordet "foreløpig". Det betyr vel bare "inntil Rolex'en er i hus" :)
Derfor er det vel temmelig klart at det må bli en 116710 GMT Master II med klassisk sort skive og keramisk sort bezel ;)

Sannsynligvis noe partisk her, men min stemme går til denne!

Har den som eneste Rolex og er strålende fornøyd, klarer sjelden og finne frem en annen.
Hvis dette ikke er overbevisning nok får du komme på kaffe en dag og bli overbevist;)

PS: Min er ikke til salgs!!!

Svaret gir seg jo selv i forbindelse med tittelen i trådstarten !

"Rolex-grønning" = submariner i stål aka Hulken !

:cool:

Er litt i samme posisjon, selv om jeg nok ikke har spart nok før til sommeren(les: dimmepenger). Jeg har ikke prøvd noen av alternativene, men min boks preges av en LLD og en seiko. Heller veldig mot polar for tiden. Føler den er spenstigere og mer uvanlig enn submariner, og penere enn gmt'ene.