1120 og 2500 generasjoner hos Omega bruker hverken samme rotor eller kulelager som den opprinelige 2892-2 ETA.
De er mye mindre hos Omega der.
Hvis Omega hadde brukt samme kulelager som den 2892-2 på sin 1120/2500 rotorer, hadde det vært mindre treghet: Derfor måte de minske kulelageren også.
Den typisk og større 2892-2 ETA rotor skaper mye treghet og kan skape en del "wobbling" på håndledd som den 7750 Valjoux gjør: Der også en små rotasjons lyd kan forekomme.
IWC modifisere hverken kulelager eller rotor som jeg kan se det.
Opprinnelig ble det skapt for å optimaliserer opptrekkingen tror jeg: Det er soleklart at disse rotorer trenger ikke mye slag for å spinne vilt.
Men ny løsninger er kommet på banen...Omega modifiserte en del der og forbedret mye opptrekking systemet på de 1120 og 2500.
Den 2892-2 ETA i Top-grade er kanskje den beste massprodusert urverk som fins for prisen: Med IWC sine modifiseringer, får man seg en liten juvel som tar knekken på mange andre in-house.
Hvorfor skulle man investere millioner$ for å ikke oppnå bedre ytelse i den priskategori?
Det er derfor Tudor etc... Og IWC brukte disse ETA urverk basis(2824-2 og 2892-2).
Men alt i alt, den 1120 Omega versjon med vanlig "escapement" ligger ganske høyt der også med sin mindre kulelager og forbedret deler.
Noen misliker "wobbligen" eller lyden: Det er ingen tegn på dårlig kvalitets komponenter.
IWC og andre merker så ikke på rotoren og kulelageren som deler som måte erstates.
Jeg personlig liker følelsen: Klokken lever og jeg opplever det...
Den vibrer noen ganger og påminner meg at en levende mekanisk hjerte med nok krefter til å "riste" hånledden min, fins i den lille kassen: Magisk...
Hvis man vil ikke føle noenting som helst, er det bare å kjøpe seg en kvarts