Hvilket bør jeg velge? Tissot Visodate eller Longines Heritage Flagship

Medlem
19. sep. 2010
Jeg skal kjøpe et nytt ur, og valget står for øyeblikket mellom Tissot Visodate og Longines Flagship fra deres Heritage collection: L4.795.4.72.2 - som jeg faktisk mener å ha sett Frodo eller et annet medlem her inne har og har postet bilder av. Hvorfor akkurat ett av disse, lurer dere vel kanskje på? Det har å gjøre med at jeg er "låst" til å kjøpe et ur hos Protid (som fører Longines og Tissot) pga. en tilgodeseddel jeg har fra dem på kr. 4 700,- Men også fordi jeg har lest mye positivt om Visodate'en, blant annet denne anmeldelsen fra en australsk urmaker/klokkeselger:

http://forums.watchuseek.com/f67/ti...itage-collection-automatic-review-459020.html

og her: http://www.hodinkee.com/blog/2010/3...t-visodate-1957-a-vintage-inspired-stunn.html

Det er nok dessverre i dette lave prissegmentet jeg kan velge i fra. Det jeg lurer på er: Hva er det som gjør Longines'en ca. 6 000 kroner dyrere? Det har inhouse-verk, ikke sant? Det er vel det L'en i caliberet står for?

Her er en link til Flagship'en:

http://www.longines.com/watches/longines-heritage-collection/L4.795.4.72.2

Det jeg lurer på er: Hva er det som gjør Longines'en ca. 6 000 kroner dyrere? Det har inhouse-verk, ikke sant? Det er vel det L'en i caliberet står for?

Her er en link til Flagship'en:

http://www.longines.com/watches/longines-heritage-collection/L4.795.4.72.2

Longines har plassert seg litt høyere enn Tissot. Har mer historie. For meg så er Longines nesten på høyde med Omega og Breitling.

Cal. L615 er ikke et in-house verk, men et modifisert ETA 2895/2.

EDIT: Ser Anders kom meg i forkjøpet her :D

Ville helt klart gått for Longines`en! Og om det er prisen det står på finnes det mange nydelige Vintage Flagship`s der ute!

Har selv vært så heldig å arve en Longines Flagship fra ca -63 som jeg postet bilde av for et par-tre uker siden og en flott Tissot fra -71. Longines'en er min favoritt, den har en klassisk eleganse som jeg ikke blir lei av. Flott ur Tissot'en også men jeg ville gått for Longines.

Lykke til, tror du blir fornøyd uansett.

Hadde gått for Longines, er som tidligere nevnt noen hakk vaserer og høyere opp på stigen enn Tissot. Jeg mener i alle fall en får "mye klokke for pengene" ved å gå for en Longines når en skal gå for en klokke som ligger i deres prissegment.

Men er det i verdt å gå for denne som er en del dyrere enn Tissot`en ? Ja, kjør på sier nå bare jeg ;)

Ok, nå høres det ut som om alle gutta har fyret opp under Longines såpass at det er en closed deal, men jeg har tafset litt på en hel del av Tissots Heritage-linje, og har utelukkende godt å si om den. Verket er det samme (ETA 2895-ish) og utseende/finish kan man nok regne med ligger på samme nivå. Om noen prøver å innbille deg at Longines på noen måte er "over" Tissot kan du stort sett regne det som bullshit. De produserer ur for litt forskjellige segmenter, men jeg regner med at mesteparten av det disse to produsentene leverer er produsert av de samme folkene. De er nemlig begge to medlemmer av Swatch Group, og er plassert i mer eller mindre samme samme prisrange.

Poenget er - det finnes ikke noen veldig overbevisende argumenter for å velge den ene over den andre.

Jeg synes, uten at det bør være styrende for hva du velger, at du bør bla gjennom Heritage-serien til Tissot før du kjøper noe liknende fra Longines, da de taler mer til meg estestisk. Teknisk og hva gjelder verk er det nok ett fett.

Se f.eks på denne - lekker, no?
175202403_c8859beafd.jpg

Angående rangering er nå Longines av Swatch Group selv rangert som HIGH RANGE, mens Tissot er rangert som MIDDEL RANGE, men om dette spiller noen rolle for deg eller andre her er jo opptil individet selv å avgjøre. Her er i alle fall det SG selv sier om rangeringen:

Longines - High Range

"Longines, Rado and Union Glashütte offer a wide range of sophisticated watches positioned at the top end of the market. They are characterized by their pioneering spirit, their technological innovation and their considerable involvement in sport and design.

These three brands have gained a worldwide reputation for excellence. In more than a century of activity in the principal world markets, they have been able to adapt to consumer tastes and desires whilst displaying outstanding quality and inventiveness. Each of them has a history of major awards for watchmaking or design, eloquent testimony to their quality and to their firm foundation in interpreting changing trends.

With these brands, the Swatch Group takes up the challenge of perpetuating a spirit of indisputable conquest."

Tissot - Middel Range

"Tissot, ck watch & jewelry, Balmain, Certina, Mido and Hamilton have all carved out clearly recognizable identities for themselves. Their extremely keen sense of current events – fashion, sport and culture – which is reflected in the definition of their high-quality products, gives them a very high profile in the mid-range market. They almost always occupy the leadership position in their different market niches.

Each of these brands offers a wide range of very strongly characterized watches. The attractiveness of the models, their multiple variations, the combination of multiple specialties, their precision and their quality form an integral part of their fashion appeal, and meet the consumer’s many and varied needs. The unique characteristics of each brand are reflected in the models that make up its range."

Videre er deres egne rangering som dette.

Prestige and Luxury Range:
Breguet, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega and Tiffany

High Range:
Longines, Rado and Union Glashütte

Middle Range:
Tissot, ck watch & jewelry, Balmain, Certina, Mido and Hamilton

Basic Range:
Swatch and Flik Flak

Private Label:
With Endura

http://www.swatchgroup.com/en/brands_and_companies/watches_and_jewelry

Nå har jeg lyst å lage en tråd i gaten "Fashion watches" for jeg har lyst å kommentere noe som ble sitert fra SG i posten over her uten å hijacke tråden :p

Til trådstarter så vil jeg anbefale å lese deg litt opp på begge merkene før du bestemmer deg. Les reviews, se på bilder og prøv å finn ut hva som passer deg. Prøv ulike modeller på hånden. Det er somregel en modell som synger høyere enn de andre til slutt :)