Hvis man bare skal spare til den HELLIGE gral, får man vel aldri kost seg?

Medlem
14. nov. 2009
For å få det ut av diskusjonen med en gang: Jeg skal ikke ha en Sub. :p

Men mange møter dilemmaet "Spare til X eller kjøpe Y nå", selv om de ikke skal ha sub. Hvis man skal X, selve grailen, må man kanskje vente lenge. I mellomtiden har man lyst på noe annet. Problemet er jo selvfølgelig at om man kjøper noe annet, så går det enda lenger tid før man kan kjøpe en "bedre" klokke igjen. Det finnes klokker til over 100 000kr som er teoretisk sett innenfor rekkevidde etter en viss tid, om man bare sparer, men jo mer man sparer, jo mer blir det realistisk å spare opp. På den måten vil jo målgrensen flytte seg hele tiden, og man får aldri kjøpt noen ting. Ja, bortsett fra en SKX007 som er så billig at den ikke teller inn i budsjettet. :p

Det er vanskelig nok å kjøpe ny telefon med noe nytt og bedre rundt hjørnet hele tiden, men det er verre med klokker, der det bedre allerede er her, men er for dyrt. Den dyreste mobilen kan man alltids kjøpe. Lettere å være fornuftig er det og. (Om man ikke er hipster eller ungdomsskoleelev...)

Jeg har for eksempel utrolig lyst på en Nomos Tangomat Datum. Den er nydelig. Og inhouse. Ihvertfall inhouse nok for meg.og "bare" 9k dyrere enn Junghans Max Bill Chrono som var mitt forrige sikleobjekt. Under 20K ferdig levert inkludert moms og frakt, sier Nomos sin nettside. Et kupp!

MEN. Om jeg kjøper denne, vil det gå lenger tid før jeg kan kjøpe en av de rimeligere JLC, en GP eller for den saks skyld en GS - For ikke å nevne AP RO med hvit skive, som liksom har førsteplassen på ønskelisten. For øyeblikket ihvertfall. Åh, valgets kval!

Lurer du på hvorfor jeg skriver alt dette? Vel, for det andre var det fordi det kunne være interessant å høre deres tanker rundt både det å nøye seg med andrevalget, nøye seg med godbiter underveis, spare, utålmodighet og det hele.

Men først og fremst for at dere skal fortelle meg at jeg fortjener å kjøpe meg denne lekkerbiskenen når masteren er levert om en måned, og glemme de "fornuftige" spareplanene til dyrere klokker, og ikke minst de fornuftige spareplanene til leilighet osv.

Nomos-Tangomat-Datum.jpg

N1009_original_02.jpg

Link: Tangomat Datum sapphire crystal back | Beautiful watches purchased online. Directly from NOMOS Glashutte/SA.

Bare for å nevne det, så er den egentlig ikke noe andrevalg for øyeblikket, den er jo griselekker. Og den er såpass enkel at den aldri går av moten, noe som nok er bra - for jeg tror ikke annenhåndsmarkedet for denne er like hett som for de større merkene.

Trikset med "ventepølser" er å kjøpe brukte, bankers klokker som en brukt rolex el.lign. Da kan du ha klokken som en del av sparingen i daglig bruk uten å risikere noe stort (om noe) tap overhodet.

Alt annet blir, om man har er langsiktig mål, bare hindringer på veien.

Den andre siden er selvsagt å kjøpe noe som gir masse glede og selge igjen med tap - helt legitimt, men da betaler man også mer for moroa når man skal få midlene likvide igjen.

Personlig har jeg gjort begge mange ganger og angrer ikke på noen av dem. Det finnes nok ingen fasitsvar :).

For å få det ut av diskusjonen med en gang: Jeg skal ikke ha en Sub. :p

Men mange møter dilemmaet "Spare til X eller kjøpe Y nå", selv om de ikke skal ha sub. Hvis man skal X, selve grailen, må man kanskje vente lenge. I mellomtiden har man lyst på noe annet. Problemet er jo selvfølgelig at om man kjøper noe annet, så går det enda lenger tid før man kan kjøpe en "bedre" klokke igjen. Det finnes klokker til over 100 000kr som er teoretisk sett innenfor rekkevidde etter en viss tid, om man bare sparer, men jo mer man sparer, jo mer blir det realistisk å spare opp. På den måten vil jo målgrensen flytte seg hele tiden, og man får aldri kjøpt noen ting. Ja, bortsett fra en SKX007 som er så billig at den ikke teller inn i budsjettet. :p

Det er vanskelig nok å kjøpe ny telefon med noe nytt og bedre rundt hjørnet hele tiden, men det er verre med klokker, der det bedre allerede er her, men er for dyrt. Den dyreste mobilen kan man alltids kjøpe. Lettere å være fornuftig er det og. (Om man ikke er hipster eller ungdomsskoleelev...)

Jeg har for eksempel utrolig lyst på en Nomos Tangomat Datum. Den er nydelig. Og inhouse. Ihvertfall inhouse nok for meg.og "bare" 9k dyrere enn Junghans Max Bill Chrono som var mitt forrige sikleobjekt. Under 20K ferdig levert inkludert moms og frakt, sier Nomos sin nettside. Et kupp!

MEN. Om jeg kjøper denne, vil det gå lenger tid før jeg kan kjøpe en av de rimeligere JLC, en GP eller for den saks skyld en GS - For ikke å nevne AP RO med hvit skive, som liksom har førsteplassen på ønskelisten. For øyeblikket ihvertfall. Åh, valgets kval!

Lurer du på hvorfor jeg skriver alt dette? Vel, for det andre var det fordi det kunne være interessant å høre deres tanker rundt både det å nøye seg med andrevalget, nøye seg med godbiter underveis, spare, utålmodighet og det hele.

Men først og fremst for at dere skal fortelle meg at jeg fortjener å kjøpe meg denne lekkerbiskenen når masteren er levert om en måned, og glemme de "fornuftige" spareplanene til dyrere klokker, og ikke minst de fornuftige spareplanene til leilighet osv.

Nomos-Tangomat-Datum.jpg

N1009_original_02.jpg

Link: Tangomat Datum sapphire crystal back | Beautiful watches purchased online. Directly from NOMOS Glashutte/SA.

Bare for å nevne det, så er den egentlig ikke noe andrevalg for øyeblikket, den er jo griselekker. Og den er såpass enkel at den aldri går av moten, noe som nok er bra - for jeg tror ikke annenhåndsmarkedet for denne er like hett som for de større merkene.

Mehhh... livet er for kort til å vente på ting! Jeg syntes du burde kjøpe!

Har virkelig fått øyne opp for Nomos i det siste. F.eks Ahoi som de lanserte på bazel i år er jo en helt genial klokke. Dette kommer kanskje ut litt feil, men det er den perfekte klokke for en pensjonist. Diskré, vanntett for de gangene han blir dyttet ut i bassenget av barnebarna, men samtidig elegant og tidløs. Sier på ingen måte at det er noen pensjonistklokke, men den er genial! Alt det gode fra Nomos, men samtidig tett nok til å tåle hverdagens påkjenninger.

Åh, gud som jeg har lyst til å bytte ut Visodaten til en Zürich.

Men da kommer jeg til samme dilemma som deg. Skal jeg kjøpe meg en Zürich i dag og være godt fornøyd, eller skal jeg vente en stund å kjøpe noe dressy fra JLC som jeg hadde vært drittfornøyd med?

Samme regla med ny hverdagsbeater. Skal jeg finne meg en brukt Omega 2255.80 eller great white, eller skal jeg spare til en brukt Rolex Datejust ll med hvitgull bezel?

Skal neimen ikke være lett. Men uansett så blir du nok fornøyd. Enten en meget god ventebolle, eller en enda bedre hovedrett! :)

Redigert:
Synes nok du skal spare 20k i året på bsu og heller bruke 4k skattelette på mer morsomme ting:) leilighet bør gå foran klokkekjøp, men mindre du klarer begge deler:)

KJØP NOMOSEN NÅ!

(Med et lite forbehold iom. jeg ikke kjenner til din økonomiske situasjon, utdanning, framtidige jobbmuligheter osv. Det virker jo som om du virkelig vil ha den, og da er det - i mine øyne - greit å ta et tap på en del tusen. Du kan fortsette å spare samtidig, og ihvertfall vite at du har mer enn en ventepølse - nesten en ventegrail - på hånden, mens du sparer. Eller du kan gjøre det mest fornuftige av alt - join the dark side. ;))

Prioritering, min venn, prioritering. Dropper du ti turer på by'n har du nok til Nomosen.

Du er fanten den samme enten du kjøper Nomosen eller ei. Da er du igang og om sulten skulle gnage deg for hardt får du heller selge den. Eller, om du kan leve uten Nomosen en stund, gjør som Christian anbefaler og kjøp deg en kurant bruktklokke. Det er nesten som å ha pengene i banken.

Er prinsipielt med gledesdreperen @Entropy i at leilighet bør gå foran klokkekjøp, men du kommer aldri i den situasjonen at du mangler 20K for å få kjøpt deg en leilighet.

Redigert av en moderator:
Det kommer ann på når de 20k kommer inn i bildet. Det er skummelt hvor høy avkastning man har på de første 20k i bsu om man også drar med seg skattelettet videre og sparer opp til 150k:)

Jeg har ingen direkte pekepinn på selve "problemet" ditt, men må si jeg er veldig glad for at du vil ha en Nomos!
Synes Nomos har masse spennende klokker. Stilren design, in-house og anonymt her på berget.

Siklet på dette merket selv, men ikke klart å trekke av:(
Sinnsykt lyst å se en unboxing av fra dette merket, så jeg sier KJØR PÅ!(Det er kanskje en ganske direkte pekepinn?)

Synes nok du skal spare 20k i året på bsu og heller bruke 4k skattelette på mer morsomme ting:) leilighet bør gå foran klokkekjøp, men mindre du klarer begge deler:)
Neh, BSU-en blir jo fylt opp uansett, og blir stort sett stående ubrukt fordi renten der er like høy som renten på boliglånet, og ihvertfall høyere enn sparekontoen. Jeg har nok i egenkapital (med litt lovet hjelp *host, ikke bortskjemt, hark*) til å få kjøpt en passende enpersonsleilighet med lån. Det hadde jeg ihvertfall sist jeg snakket med DnB, og da hadde jeg ikke jobb. Det er derimot i boks i løpet av sommeren. (Jeg venter imidlertid til DET er helt sikker, før jeg kjøper klokke. SÅ gal er jeg ikke. :p) Uansett så leier jeg så billig at jeg sannsynligvis kommer til å leie de ~fem årene jeg regner med å bli boende her.

Om jeg holder budsjettet jeg har satt opp, sparer jeg over 140K første året om jeg ikke skaffer meg bil (planlegger å sykle til jobb, og har ellers egentlig ikke bruk for det). Og det skal gå til fornuftig langtidssparing. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for å evt. kjøpe en klokke på 20K, selv om det ikke er den beste investeringen man kan gjøre.

Det er klart brukt hadde vært en bedre "investering", men får man en så nydelig klokke brukt da? :p

Da er det grønt lys fra den strenge meg. Jeg kjøpte drømmeklokken når jeg hadde kjøpt leilighet, og fikk den for unboxing samme dag som jeg fikk nøklene. Det var morro:)

Du høres ut som en fornuftig, ung herremann, @gert

Om du ikke kjøper slike sykkeldekk som er omtalt i "kan-ikke-like-tråden" så har du snart spart deg opp til enda en fin klokke. Tør jeg foreslå en Sub;)

Redigert av en moderator:
Jeg håper jeg greier å la være å kjøpe bil ihvertfall. Jeg vet det kommer til å friste så fort jeg egentlig har råd, men fy for en unødvendig utgift det er. Spesielt når man bor mellom to bomringer... :rolleyes:

En sub er bare en unødvendig hindring på veien til en AP RO med hvit skive. Så det så. :p

Redigert:
Enkelt og greit. Spar til en AP. Nuff said. Dropp bil, klær, hus og annet unødvendig tull..

Sorry, leste ikke de andre innleggene skikkelig. Det du trenger er en Rolex til 40 tusen. Den kan du selge igjen til ~40 om ett, to eller 3 år. De er helt bankers å bli kvitt igjen...du får en ganske ny Sub, Explorer 2 eller GMT 2 til den prisen. Meget flotte alle tre. Jeg liker personlig best Explorer 2..