det er flere "bommerter" som kan være gjort på faker. Jeg kjenner ikke til Daytona, men det er også avhengig av årgangen som klokke er (eller skal være). I glasset skal det kanskje være en etset krone nede ved 6. (i alle fall på Sub fra 2005). Noe fake Daytona har feil/gale funksjoner på en av sub-dailene. Etter sigende skal dette være "enkelt" å fikse, så dette er kan være "fikset" på din. Slikt kan være en artig jobb, hvis du har en (garantert) ekte å kontrollere mot.
Kontroller om serienummer på klokke og lenke stemmer overens med hva du har fått oppgitt. Tabeller for dette finnes på RolexForum (har ikke adresse eller liste med meg nå dessverre!). 2009 var vel året Rolex begynte med radom-nummer i stedet for en (fornuftig!/?) sekvensiell nummerering. Husk at service/aftermarket lenker kan gi klokken en lenke som har nyere årstall.
Skriften på detaljene, subdails, og tekster kan ha noen feil. Buer, åpninger og tykkelser på tallene. Ofte benyttes en asiatisk kopi av ETA 7750. SubDailene ved 9 og 3 har ikke helt samme plassering som på ETA sin. Sjekk bredde/tykkelse på feltene som markerer 3/9. Nederst står Swiss, Swiss Made, <25 ell. Dette henviser til bruken av materiale for å få lumen til å lyse. Dette hen¨speiler også til årstall for produksjon (eller service). Her bør det også være en overenstemmelse (som Kinesiske produsenter ikke er så nøye med. (De tenker også på økonomi og har produksjons og forskningsutgifter å ta hensyn til...) Alt kan selvfølgelig fikses ved å bytte ut deler med riktige deler... (Enten fra produsenten sin side eller en ivrig "entusiast".
De gamle Asiatiske verkene var ofte litt mer "slarkete" å stille på, få kronen til å entre gjengene for låsing, trekking føltes "tørrere" etc.
Pinnene som holder lenken på en Rolex er tykke og gode. Kopiene har "standard vare"
Fake produsentene er "flinke" til å lage Rolexer. Dessverre!
Selvfølgelig vil det være en fordel å åpne klokken...
Jeg leverte min til Bjerke og fikk det verifisert. Sikkert en god timepris for dem, men for meg var det verd 600 kroner.
Good Luck!