Hvor finne mer info om Zenith ?

Medlem
30. mars 2010
Sted
Norge
Hei !

Etter å ha gått løpet fra Seiko->Omega->Rolex , har nysgjerrigheten økt for Zenith og det ut som jeg er på vei inn i en "Zenith fase" :mrgreen:

Har kikket litt rundt på noen klokkeforum uten å finne noe som går særlig i dybden om Zenith. Stort sett er det nye fornøyde eiere som deler bilder. Noen om har tips om blogger, forum eller andre autoriteter på Zenith urverk/historie ? Hvor det er naturlig å begynne. For eksempel kan et sted og begynne være å avklare myten om økt service behov for El Primero i forhold til tradisjonelle urverk.

Tittet innom Tidemann på vei hjem fra jobb. Ble fortalt at de har sluttet med Zenith. Etter det jeg forsto var det uenighet med LVHM om hvordan forhandler apparatet bør se ut. (Litt uklart, min forståelse),

Ja, sikkert fint for forum sponsor :)

Zenith er et veldig spennende merke.

Da jeg var storsamler, så fikk jeg best hjelp på Watchuseeks Zenith-forum. Vet ikke hvordan det har utviklet seg gjennom årene, men der fantes det i hvert fall folk som kunne svare på det meste.

Ellers er Rösslers bok om Zenith veldig interessant og en flott referansebok opp til år 2000.

Tidemann ble så vidt jeg har forstått litt snurt da Zenith gjorde avtale med en annen butikk rett borti gata rett etter å ha skrevet kontrakt med dem, og at dette påvirket avgjørelsen om å slutte med Zeinth, men det er mulig jeg har misforstått.

Urmakeren hos David-Andersen (som er butikken du refererer til som 'rett borti gata') fortalte med en gang at Tidemann måtte slutte med Zenith fordi de var/er så rundhåndet på rabatter. Dette likte ikke Zenith/LVHM.

Om dette stemmer, eller var fordi de selv ikke kunne gi rabatt vet jeg ikke.

Sannheten er nok et sted mellom DA sin versjon og Tidemann sin versjon.

Det er forøvrig ikke noe galt med DA selv om de ikke er en forretning som bare driver med ur. Kommer litt an på hvem du treffer på, men det er i hvertfall 2 der som er veldig dyktige og vet hva de snakker om.