hvor forsiktig bør man være når man bruker cape cod?

Medlem
30. sep. 2008
Mottok i dag en pakke med capecod i posten, og vurderer om jeg skal gi klokkene mine en omgang.

Men har hørt skrekkhistorier om at børstede overflater ikke har godt av cape cod servietter.

Tar børstede overflater kun skade av å bli pusset med serviettene, eller blir de skadet av å kun komme i kontakt med "sausen" som er på serviettene?

Ja, børstede overflater bør du maskere med tape.
De blir skadet.

Jeg maskerer også glass og baklokk på min 005 de få gangene jeg gir den en svak puss med Cape Cod.

Jeg unngår også å bruke klutene på enhver form for kant.

Man skal gnikke hardt og lenge for å fjerne noe særlig metall vha. Cape Cod, men på kanter osv. vil det umiddelbart bli synlig om man mot formodning fjerner for mye og i den sammenheng pusser litt ujevnt.

Min erfaring er at det lønner seg å være forsiktig når man bruker Cape Cod. Det går bra en lang stund, men den saftaktige konsistensen gjør at man fort kan bruke for mye. Selv om det på kort sikt kan øke swingtallet, kan man få endringer i balanse og løpeverk med utilsiktede konsekvenser. Jeg har selv opplevd ankergang etter for mye Cape cod, og endt opp med å ta en halsving inn i kassen midt i en trykker. Resultatet ble verk i kronen hele neste dag, konto med opptrekk og et repeterende dameur med komplikasjoner. Et fjærhus bli til ti høns, kan man vel si.

"halsving inn i kassen midt i en trykker" <- Hvilken nomenklatur er dette? Hehe.

Skål!