Hvor langt skal man strekke seg

Medlem
28. sep. 2010
For å "bevise" at en klokke man skal selge er ekte og i god stand?
Jeg har lagt ut en eldre, nyrestaurert Rolex på finn.no, og hatt grei respons.
I dag var det en person som ville se på klokken. Klokken er som sagt i meget god stand, fullstendig gjennomgått av en urmaker for ca 6mnd. siden, og fungerer utmerket. Den har også et ekthetsbevis og takst fra anerkjent urmaker.
Vedkommende ville i tillegg ha en spesifisert regning på nøyaktig hva som er blitt gjort, og i tillegg åpne klokken, slik at en urmaker kan sjekke urverket enda en gang, bare for å være helt sikkert.

Jeg må innrømme at jeg blir en smule irritert over mistroen, og vurderer å ikke selge klokken til vedkommende, da jeg vet nøyaktig hva som kommer til å skje om klokken mot all formodning skulle stoppe eller på noen annen måte ikke svare til forventningene.

Hva synes dere?

Mvh.
Tommy

Tja, hvis dere møtes hos en urmaker kan det vel ikke skade om man tar av baklokket for en liten kikk inni?
Og kopi av servicekvitteringen koster det deg kanskje ikke så mye å fremskaffe?

Spørsmålene i seg selv virker jo ikke helt urimelige, men hvis du får dårlig magefølelse av dialogen med vedkommende er det kanskje bedre å vente på neste mulighet.

Hvis man ser det fra han sin side så er det nok bare en forsiktig sjel som ikke ønsker å gjøre et bomkjøp, selv om han drar det litt langt med å kreve at den skal åpnes. En Rolex er jo en stor investering for mange, og kjipt å kjøpe en dyr fake,

Mitt forslag er å imøtekomme han på å vise faktura på hva som har blitt gjort, for deretter å tilby han å møte deg hos samme AD som dette ble gjort ved, eventuelt en annen anerkjent AD. Bli enig om pris på forhånd.

Når denne personen så forteller han at klokken er ekte vil han mest sannsynlig godta dette og ikke kreve at den skal åpnes. Dersom han ønsker dette synes jeg han selv skal stå for eventuelle kostnader.

Jeg er ikke fan av å åpne klokker mer enn absolutt nødvendig. Kan du legge ved et ekthetsbevis med serienummer som stemmer med klokka så er det nok for meg.

Det hele koker ned til "buy the seller, not the product" prinsippet.

Spørsmålene i seg selv virker jo ikke helt urimelige, men hvis du får dårlig magefølelse av dialogen med vedkommende er det kanskje bedre å vente på neste mulighet.

Jeg er enig med boenna_69, har du en dårlig magefølelse så gå videre, men kjøper har jo aldri en garanti når man kjøper brukt.

Du sier at du vet nøyaktig hva som skjer dersom klokken stopper osv. Og du kan banne på at noe kommer til å skje om du selger til denne kjøperen. Bedre å vente til det kommer en positiv kjøper. Det er mitt råd.

Jeg mener et bevis fra Alf Lie og en visning av klokken er nok....
Tilbød meg å refundere alle pengene om han kan dokumentere at klokken er falsk.
Dessuten er kvitteringen fra forhandleren som utførte arbeidet ikke spesifisert, den viser bare summen.

Når jeg kjøper bruktbil, ber jeg aldri om å få se inni motoren, bare for å være sikker...(uten sammenligning forøvrig), den sjansen må jeg rett og slett bare ta.
Tror jeg anbefaler vedkommende å kjøpe seg en helt ny klokke hos forhandler for samme pris, da slipper jeg noe pes, og han får sine garantier.

Tommy

Du sier at du vet nøyaktig hva som skjer dersom klokken stopper osv. Og du kan banne på at noe kommer til å skje om du selger til denne kjøperen. Bedre å vente til det kommer en positiv kjøper. Det er mitt råd.

+1

Det at han ønsker og vite mye om klokken betyr jo at han ikke vil kjøpe katta i sekken

Men hvis du har fått en litt tullete / vannskelig dialog og har en kjip følelse så er det kansje like greit og selge til noen andre...

:D

Vent til det dukker opp en annen kjøper du.

Det andre jeg lurer på er om en klokke generelt sett egentlig behøver en ny trykktest om den åpnes?

Det andre jeg lurer på er om en klokke generelt sett egentlig behøver en ny trykktest om den åpnes?

Selvfølgelig.

Eller... Det er jo egentlig opp til hver enkelt å bedømme, men for meg er det helt klart en selvfølge om det er snakk om en dykkerklokke.