Hvor lenge går en automatisk mekanisk klokke når du ikke rører den?

Medlem
17. april 2011
Hvor lang tid går sånn ca. en automatisk mekanisk klokke når du legger den fra deg?
Tenker på Longines klokke hvis det har noe og si.
Og hvor ofte må man ha service på en sånn klokke, og hvor mye koster det?

Automatiske verk har mellom 30 timer til 7 dager "power reserve"
Standard ETA-verk ligger vel på ca.42 timer.

Service kan med fordel gjøres ved 5-6 års daglig bruk. Eller etter behov når klokken begynner å skape seg.
Koster typisk mellom 3-7 tusen avhengig av urverket, og jobben du vil ha gjort.
Hvis du satser på Patek eller AP må du ut med myyyye mer for service.

Hehe, her har jeg lest mye rart ang prising på servicer på de der, tror fort du kan tenke en brukt Rolex for en full service på en AP f.eks (20k++).

Mye det samme som en bil med nypris over 1 million eller så, etter noen år er de veldig billige men delene koster fortsatt det samme som når de var nye fra forhandleren og service koster deretter.

Tenker med "glede" tilbake til over 25.000 for et sett hydraliske bakdempere pluss montering tll BMW 7 serien jeg hadde for noen år siden :roll:

Hehe, her har jeg lest mye rart ang prising på servicer på de der, tror fort du kan tenke en brukt Rolex for en full service på en AP f.eks (20k++).

...

Er det ingen her inne som har hatt en AP på service som kan bekrefte hva en service koster? Jeg kan virkelig ikke se for meg at en vanlig service (litt justering og olje på urverket) skal koste over 10k... Selv ikke om det evt. skulle byttes et tannhjul eller to...

Mjo, dette har vært diskutert her på sonen tidligere men jeg har ikke nok søke-fu til å finne tråden dessverre :(.

Tittelen på tråden er heller kanskje ikke så godt egnet for at de gutta som diskuterte dette sist plukker opp tråden og kan besvare.

Men var en av de på sonen som har postet en ROO et par ganger i div tråder mener jeg å huske som kunne informere litt om den heller spennende prisingen på dette ;)

Mener å huske at jeg har lest en eller annen plass at en service kan komme opp i 20k området. Men da snakker vi nok urverk med litt flere komplikasjoner enn en chrono.