Hvor lenge varer en klokke som brukes innimellom?

Men

Medlem
15. sep. 2010
Jeg vet at ett standardråd om service på mekaniske ur er ca hvert 4-5 år. Det er jo greit det, men da regner jeg det er med ur som brukes mye. Så det jeg lurer på, dersom man bruker ett ur ca 10 måneder sammenhengende i løpet av en 5 års periode, trenger det da også service?

Lurer litt på dette, for jeg har mange ur som ligger i den kategorien, hvor service koster nesten like mye som nytt ur.

Takk for evnt. innspill.

Dette blir som å diskutere høyttalere på en Hifi-forum - like mange meninger som svar.

Bruk klokka til den stopper eller begynner å gå feil. Det kan like gjerne ta ti som fem år.

Så kommer argumentene på løpende bånd. En klokke som ikke brukes må ha service minst like ofte som en som brukes. Oljen kan tørke ut, må vite. Osv osv osv. Og slik går no dagan.

Jeg vet at ett standardråd om service på mekaniske ur er ca hvert 4-5 år. Det er jo greit det, men da regner jeg det er med ur som brukes mye. Så det jeg lurer på, dersom man bruker ett ur ca 10 måneder sammenhengende i løpet av en 5 års periode, trenger det da også service?

Lurer litt på dette, for jeg har mange ur som ligger i den kategorien, hvor service koster nesten like mye som nytt ur.

Takk for evnt. innspill.

En klokke trenger service da den får nedsatt funksjon, ikke da det har gått x antall år.
Folk som tar service på klokkene sine hvert 5 år enten det er en Seiko eller Patek (hvis det er manko på deler er det noe annet) kaster bare penger ut av vinduet etter min mening.

Greit, hvis du venter 10 isteden for 5 år med å ta service på klokka blir det nok kanskje en tusing dyrere mtp. deler, men du har fortsatt spart en vesentlig sum penger.

For å svare på spørsmålet ditt:

Dette blir ren gjetting, men en skikkelig klokke som f.eks en typisk Rolex, Omega eller lignende kan helt sikkert klare seg fint uten service i 10-15-20 år kanskje? De nye oljene størkner ikke så fort, eller ihvertfall saktere en før, men her er det så mange variabler som spiller inn at det blir umulig å gi et nøyaktig svar! :)

Redigert:
Jeg mener det blir litt som en bil, i gamle dager måtte du skifte olje hver 5000 km, i dag er serviceintervallet på olje strukket til rundt 15000 km. Uansett bil eller klokke har teknologien gitt oss bedre smøremidler og dagens klokkeolje vil holde seg myk og gi smøring adskillig lengre enn for 10-15 år siden. Hvis du har en gammel klokke som ikke har hatt service (rens/olje) på mange år tror jeg du er tjent med å gi den en service. Steller du pent med en mekanisk klokke vil den nok holde i mange generasjoner.
Tom