Hvor mange klokker på Hurtigruta?

Medlem
1. feb. 2008
Sted
Oslo
Det er utvilsomt et antall klokker på lugarene etter at Hurtigruta Nordlys ble evakuert i all hast. Jeg lurer på hva slags klokker, og om de blir reddet... Det blir fine historier av sånt!

Sikkert noen, men tviler litt på at det er mange. Er ikke alle som er gale nok til å ta av seg klokken når de sover.
Men de som er der, får vi hvertfall håpe at er vanntette:)

Når folk dør og blir skadet gir iallefall jeg beng i om det mangler en Rolex eller ti.

Blir det fine historier av at du glemte en klokke på en lugar, eller blir det historier av at du var på et brennende skip som var på vei til å synke?

En klokke er tross alt bare en simpel gjenstand i den store sammenhengen.

I beste mening.

Når folk dør og blir skadet gir iallefall jeg beng i om det mangler en Rolex eller ti.

Blir det fine historier av at du glemte en klokke på en lugar, eller blir det historier av at du var på et brennende skip som var på vei til å synke?

En klokke er tross alt bare en simpel gjenstand i den store sammenhengen.

I beste mening.

Helt enig. Dette var en merkelig tråd med tanke på de som døde, de som ligger på brannskadeavd. og deres familier.

Ser ikke helt hvor de fine klokkehistoriene skal komme fra her..

Noen ganger går det nok an å ha hodet for langt inne i "klokkeskapet"..

Enig i mye av det ovenfor. Samtidig er dette en ulykke der det tross alt har gått veldig bra, i forhold til hva som kunne skjedd om skipet fikk disse problemene lengre ut på havet, og ikke kom seg til kai osv.

Desverre, og tragisk nok er to ansatte døde og noen skadet på sykehus. Likevel kan man vel si at skadene i de grove trekk er matrialistiske. Som nevnt tidligere tviler jeg på at det er så mange klokker og andre kjære gjenstander som ligger i lugarene, og jeg forstår heller ikke hva som kan bli så fine historier rundt dette.

Heldigvis er ikke dette en så stor ulykke som det kunne blitt, synes derfor ikke det er helt dødssynd å fundere litt på hva som kan ha blitt forlatt ombord, hvordan det ser ut ombord osv. Det kan komme mange gode historier ut av denne ulykken med tanke på heltemot, riktige rutiner osv.

Tross alt

Jeg har dyp medfølelse for familiene som mistet sine ombord i skipet. Dette er en stor tragedie som vil prege mange i lang tid. Jeg har selv sluppet unna en brann som kunne tatt livet av min familie og meg selv. Det tok litt tid før alvoret gikk opp for meg den gangen.
Midt i denne triste tiden klarer jeg ikke å la være å se dette som hen heldig utgang. Det er svært mange som ikke mistet livet denne gangen. Mange som har vært redde, og veldig mange som skal, som jeg gjorde, oppleve at ettertanken er kraftig. Hvordan ville det gått om skipet var i grov sjø ute på havet, for eksempel. Jeg regner med at alle får den hjelpen de behøver i lang tid fremover.

Det er kanskje hastig å tenke på de bagatellene vi snakker om her - klokker, i en sådan stund. Hvis jeg hadde væt ombord på Hurtigruta ville jeg hatt med to-tre klokker i kofferten. For meg ble det artig å tenke på hvilken jeg hadde lagt fra meg, og hvilken som ville sittet på håndleddet i livbåten.
Med "gode historier" mener jeg for eksempel en Swatchklokkke, eller en Rolex som har liggget under vann og blitt hentet ut like hel. For eieren som får den tilbake vil klokken få en annen verdi... Det gjelder for mange eiendeler og "verdiløse" gjenstander, og er ubetydelig i den store sammenhengen. I den lille sammenhengen etter en så alvorlig hendelse kan en slik gjenstand gi lindring.

Hvis noen oppfatter dette utidig eller støtende, beklager jeg kraftig.