Hvor og når

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Sted
Oslo Akershus
Jeg har bare noen få lommeur, og denne er den eldste jeg har. For rundt 15 år siden kunne man fortsatt treffe på hyggelige lommeursamlere på diverse antikkmarkeder. Jeg tror det var på en samlermesse i Ekeberghallen jeg kom i prat med noen av disse. De hadde en samling med flotte 1700 talls klokker på bordet i prisklassen 30.000 kroner/stk. Virkelig flotte ur med historisk sus. Spindel ur er en flott mekanisk konstruksjon og jeg forhørte meg om de hadde en rimelig variant jeg kunne få kjøpe. Joda og for en tusenlapp ble jeg eier av et spindelur, riktignok ikke i samme kaliber men alikevel :)
Merkelappen sier Roberts 1833, så den har noen år på baken, men kan man finne ut noe mer om hvor og når?

"To be continued

image.jpg

Roberts 1833

image.jpg

Dobbelt sølvkasse

Denne klokken er vel å betegne som "de glemte klokker" - ref tråden til @Hopalong, og siden jeg så nærmere på denne sist har vi fått Google..

image.jpeg

J Roberts London

Kassen har sølvstempel og er hallmarked London 1833 (panter og bokstav A). I tillegg er urverker merket J Roberts London.

image.jpeg

Hallmarked kasse

Det er ganske mange Roberts blant britiske urmakere, men John Roberts i 30 Percial Street London er registrert som urmaker i et britisk register i 1822 kan jo passe :)

image.jpeg

Street View: tidene har nok forandret seg..

Men tilbake til bildet i første post hvor baklokket er dekket med en rød lerret bit. Det ser ut til at det stikker fram en papirbit bak....

To be continued... :)

Herlig med klokkedetektiveri! Har vært gjennom samme jakten på en London-urmaker selv, etter en klokke jeg har arvet. Kan følge opp med egen tråd;)

• Liker
Reaksjoner: chronometer
Som nevnt skjuler det seg et papirinnlegg bak lerretbiten. Her ser vi at klokken har vært innom Watch and Clock maker Hodson Elley i Wide Bargate Boston Lincolnshire.
Søketreff på British Museum oppgir Hodson Elley som aktiv i perioden 1856-1885 med nærmere gate adresse Wide Bargate 44, dvs noen år senere enn hallmark på kasse. British Museum har også katalogisert et tilsvarende papirlapp i sine arkiver. Søketreff er det også i The London Gazette 6. Desember 1878 hvor det varsles om avvikling av Hodson Elley.

Litt artig at street view på gatenavn førte meg rett utenfor en urmaker, riktignok etablert vel 100 år senere litt lengre ned i gaten :)

Men var det ikke vanlig å skrive noe bak på slike papirlapper? Urmakere er jo kjent for å notere :)

To be continued

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Papirlappen som har ligget her i flere mannsaldre var meget tynnslitt og måtte håndteres meget forsiktig i snuoperasjonen. Men på baksiden er det skrevet noe med sirlig håndskrift, sannsynligvis av Hodson Eley. Det som er sikkert er datoen "sept 1864". I alle fall passer det med tiden Hodson Eley var aktiv.
Vi har da to sikre datoer. Den første er hallmark på kassen datert til 1833 og papirinnlegget fra september 1864. Urverket er ikke datert men John Roberts registrert i 1822 var nærmest av to J Roberts jeg fant på søk i London.
Det var imidlertid ikke uvanlig at kasse og urverk var av forskjellig dato. Kassene er også merket med bokstavene WR for William Rowlands (London), ref. silvermarkersmarks.co.uk.

Sannsynlig senario:
Kasse hallmarked London 1833 og William Rowlands satt sammen med et urverk fra John Roberts som opererte i nøyaktig samme område av London. Senere har den blitt solgt eller fått service hos Hodson Eley i 1864.

Hva som da har skjedd mellom 1864 og slutten av 1990 tallet hvor den havnet hos meg finner vi nok aldri ut av, men den har sikkert ligget hundre år ganske så rolig i en eller annen skuff :)

Kult at klokken fortsatt holder tiden, så noe service må den ha hatt etter 1864

End of Story :)

image.jpeg

Kasseinnlegg

image.png

Her på torget holdt Hodson Eley til

Redigert:
Oppdatering:
Vedrørende kasseprodusent hadde jeg benyttet en dårlig kilde. I følge silvermakersmarks.co.uk er den produsert av William Rowlands. Det stemmer bra siden han produserte urkasser i perioden 1827-1838. I følge forumpost nedenfor virket han fra flere adresser, og i 1833 holdt han til ved Northampton Square eller Clerkenwell i London.

http://www.925-1000.com/forum/viewtopic.php?t=29332

Redigert:
Jeg var ikke helt fortrolig med historien og har endret på senarie ovenfor. Mest sannsynlig er det at klokken er satt sammen i London rundt 1833 for så senere å havne hos Hodson Eley i Boston for salg og service.
Grunnen er at kassemaker William Rowlands og John Roberts må ha vært nære naboer i London. John Roberts opererte ut fra 30 Percival Street som fortsatt eksisterer, ref. Street View ovenfor. William Roberts hadde i følge posten ovenfor adresse 32 Lower Smith Street, Northampton Square. I følge Google Map er det ingen Smith Street i området, nærmeste er i Chelsea som er et godt stykke unna. Men mange av Londons gater og gatenavn ble endret på 1800 tallet da jernbanen gjorde sitt inntog i byen. I Smith's "New London Map" fra ca. 1830 nedenfor ser vi at Smith Street gikk igjennom Northampton Square og krysset Percival Street omtrent der John Roberts holdt til. Rowlands og Roberts må derfor ha vært nære naboer.

image.jpg

Utklipp fra Smith sitt London kart fra ca. 1830. Northampton Square og Smith Street som krysser Percival Street
http://mapco.net/smith/smith05.htm

image.jpg

Google Maps med Northampton Square og 30 Percival Steet, omtrent der Smith street passerte i 1830

Redigert: