Hvor vanntett er en Submariner egentlig?

Har vært litt fristet til å spørre ROV gutta på jobben om de kunne gjøre det samme for å få noe til dagens klokke tråden, men et ville i så tilfelle vært på rundt 350 m dyp.

Det hadde jo vært kjempetøft... Ikke bare for oss, men for din egen del å vite at klokken har vært på et slikt dyp...

Det hadde jo vært kjempetøft... Ikke bare for oss, men for din egen del å vite at klokken har vært på et slikt dyp...

+1. Hadde vært utrolig stilig å sett et bilde fra 350 meters dyp i dagens klokke tråden :)

Hvilken klokke var det du tenkte å sende ned?

+1. Hadde vært utrolig stilig å sett et bilde fra 350 meters dyp i dagens klokke tråden :)

Hvilken klokke var det du tenkte å sende ned?
Ville blitt SD'en på Nato i så tilfelle. Får lufte stemningen litt hvis gutta skal dykke i morgen.

Kanskje litt OT. Siden jeg sjelden befinner meg på noe særlig mer enn 5-6meter og aldri under 15, lurer jeg litt på hvor trygg man er på at klokken er vanntett når det er en stund siden sist service.

Bør alle klokker trykktestes før bruk, eller tør man bade med dem selv om det er noen år siden sist service?

Rolex sier vel at en klokke som brukes til dykking skal ha nye pakninger hvert år, men de sier jo også at du skal ha service hvert 5. år.

Jeg tok hvertfall en trykktest av min 14060 før jeg dro på ferie sist sommer. Å være sikker på at klokken ikke lekker er verdt de 100 kr Alf Lie tok for trykktesten. Det tok bare noen minutter.

Jeg gjør alltid en trykktest på klokkene som risikerer å møte det våte element før sommeren. Det er en billig forsikring... Service hvert femte år synes jeg er overkill, med mindre klokken viser tegn til behov.

Rolex sier vel at en klokke som brukes til dykking skal ha nye pakninger hvert år, men de sier jo også at du skal ha service hvert 5. år.

Jeg leverte nettopp min SD inn til trykktest, og spurte om de ikke like gjerne bare kunne skifte pakninger på baklokk og krone. Fikk da beskjed om at de ikke gjorde dette med eller mindre det var lekkasje. De vet jeg bruker uret til dykking.

Jeg er helt enig med deg Mathfjeld at dette burde være standard prosedyre, men så lenge uret består trykktesten så er det strengt tatt unødvendig.

Anyhow, SD skal inn på service ila året så da blir det nye pakninger på an far :cool:

Var du nede på 50m på luft?

Ung og dumdristig? :grin:

Man kan riktignok gå ned til 56m på 21% blanding uten å oppnå mer enn 1.4 i PP, men for det første så overstiger man no-deco grensen etter ekstremt kort tid, i tillegg blir man, uten mange tilvennings- og treningsdykk veldig narc'a. Det er ikke til å anbefale i det hele tatt.

På denne dybden bør man inkludere Helium i pustegassen, i tillegg bør man ha 50/50 blanding til decostopp.

i militæret lærte vi at man kunne fungere med pp på rundt 1,65 (20/80) (~65m) før nitrogen ble giftig. Har vært nede på ca 60 i trykktank og 55 på luft. Det går an men man er fjern som faen.

i militæret lærte vi at man kunne fungere med pp på rundt 1,65 (20/80) (~65m) før nitrogen ble giftig. Har vært nede på ca 60 i trykktank og 55 på luft. Det går an men man er fjern som faen.

Det er ikke nitrogenet som er farlig, men oksygenet.

1.4 bar i partialtrykk er en sikkerhetsgrene, 1.6 bar er en absolutt grense. Jeg kan tro at det er mulig å tilvenne seg dette, men det er helt idiotisk, spesielt når det er så vanvittig enkelt å unngå det.

Har aldri opplevd det selv (bank i bordet), men ved 1.6 bar i partialtrykk så er sjangsen for oksygenforgiftning til stede. Får man oksygenforgiftning (det inntreffer helt plutselig/akutt uten forvarsel) under vann så er dette den sikre død da man får ukontrollerte spasmer og selvfølgelig mister 2. trinnet ut av munnen og drukner. I trykkammer derimot er det harmløst, men sannsynligvis meget ukomfortabelt.

Jeg har enorm respekt for farene ved dykking. Det er viktig å ha riktig utdannelse i forhold til dykkingen man gjennomfører. 30m er en maks dybde for enhver dykker med luft/nitrox.

Dypere krever trimixgass og teknisk utdannelse, iallefall i min bok.

1.4 bar i partialtrykk er en sikkerhetsgrene, 1.6 bar er en absolutt grense. Jeg kan tro at det er mulig å tilvenne seg dette, men det er helt idiotisk, spesielt når det er så vanvittig enkelt å unngå det.

1.7 bar PP er vel øvre grense, men i praksis tåler de fleste mer før en evt. O2-hit.

PP på 1,7 skal liksom være grensen "alle" tåler. Når det er sagt sliter dette enormt på lungene, og lungeblærene blir "svidd" etter lengre tids eksponering for høy ppO2.

Tilbake til topic; I praksis tåler nok en Sub mye mer enn de 300m som er oppgitt. Det er nok lagt til en liten sikkerhetsmargin. Shit, jeg kjenner folk som har tatt med seg 200m Seiko'en sin i metning og den har vært like fin etterpå.:cool:

Har aldri opplevd det selv (bank i bordet), men ved 1.6 bar i partialtrykk så er sjangsen for oksygenforgiftning til stede. Får man oksygenforgiftning (det inntreffer helt plutselig/akutt uten forvarsel) under vann så er dette den sikre død da man får ukontrollerte spasmer og selvfølgelig mister 2. trinnet ut av munnen og drukner. I trykkammer derimot er det harmløst, men sannsynligvis meget ukomfortabelt.

Jeg har enorm respekt for farene ved dykking. Det er viktig å ha riktig utdannelse i forhold til dykkingen man gjennomfører. 30m er en maks dybde for enhver dykker med luft/nitrox.

Dypere krever trimixgass og teknisk utdannelse, iallefall i min bok.

Helt enig. Det finnes en fyr inne på dykkesiden.no som er dykkerinstruktør og yrkesdykker og som legger ut om at han har vært på 96m på luft. Og sier at det går, fordi han er så flink. Da er det greit å trekke seg tilbake til tidssonen! :)

Helt enig. Det finnes en fyr inne på dykkesiden.no som er dykkerinstruktør og yrkesdykker og som legger ut om at han har vært på 96m på luft. Og sier at det går, fordi han er så flink. Da er det greit å trekke seg tilbake til tidssonen! :)

Ja, jeg tror jeg vet hvem du sikter til. Det er spesielt to karer der inne som skriver mye, men som er relativt hjernedøde. Forøvrig altfor mye drama på dykkesiden.

Direxplorers.com er dog en lærerik plass :)

Jeez.:roll:

Et gammelt ordtak i Frankrike sier at det finnes ikke flinke dykkere, bare gamle dykkere.:cool:

Ja, jeg tror jeg vet hvem du sikter til. Det er spesielt to karer der inne som skriver mye, men som er relativt hjernedøde. Forøvrig altfor mye drama på dykkesiden.

Direxplorers.com er dog en lærerik plass :)

Hjernedød ja.. Tyder på oxygen mangel det da eller!? hihi ;)