Hvordan finne listepris på innkjøpte klokker?

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Det er ikke for å ha noe å skryte av ... Jeg bryr meg lite om både hva andre synes, og hva klokkene mine koster, men jeg har altså laget en database:

Og selv om mine klokker ikke er særlig kostbare, vil de jo til sammen være verdt noe hvis huset skulle brenne opp eller noe. Derfor har jeg lyst til å få lagt inn mest mulig riktig pris på dem.

Samt at noe av poenget med en database er at informasjonen som ligger der skal være riktig.

Hvilken pris går dere andre ut i fra? De fleste mine er kjøpt på salg, og det er som oftest oppgitt en listepris, men kan man regne med at den er riktig?

På forhånd takk! :)

Hvis du gjør dette pga. dokumentasjon på en mulig forsikringssak, så vil ikke databasen din hjelpe deg. Du må enten ha kjøpskvittering i ditt navn eller du må anskaffe en såkalt forsikringstakst. Det siste kan du få hos en urmaker mot at du betaler for dette.

Det er for moro skyld, fordi jeg elsker databaser ... :)

Klart jeg vil skaffe meg en takst hvis/når jeg kjøper en kostbar klokke, men på disse rimelige tror jeg ikke det er verdt bryet. De går nok sammen med resten av innboet.

Det hadde likevel vært morsomt å vite.

Listepris på de aller billigste er ofte ikke veiledende - men villedende. :) Når jeg kjøpte i fjor, så hadde noen 85% rabatt. Det er jo bare tull da de alltid selges med en slik (såkalt) rabatt. Men, dersom du vil ha listeprisen så ville jeg bare søkt Amzon, og andre onlineforhandlere for å ha ett inntrykk av listeprisen der når du legger prisen og rabatten de selges for til grunn.

urverket.no er en helt grei indikasjon på hva de forskjellige listeprisene ligger på.
De har det med å bomme litt til tider, men stort sett ok oversikt.

Jeg er ikke flink nok til å klare å lage en ordentlig database, men har et tekstdokument med en liten oversikt. Der har jeg med: navnet på klokken, serienummer, kjøpspris og dato, evt salgspris og dato, hvem eller hvor den ble kjøpt av og evt solgt til.

Jeg synes det er greit å ha litt oversikt over denne "galskapen" og det kan være moro å se prisutviklingen og følge litt med på hvor klokkene har tatt veien ;) I tilleg slipper jeg å bla igjennom hundevis av PM for å finne ut av hvem klokken er kjøpt av eller solgt til hvis det skulle være noe :)