Hvordan forstå referansenummere / modellnummere?

Medlem
16. nov. 2010
Innlegg
1.513
Sted
Oslo
Hei. Jeg prøver å forstå hvordan man skal lese referansenummerne på Rolexene, men blir ikke riktig klok. Hva står tallene for? Har prøvd google og søkefunksjon på ts, samt at mye av kvelden har gått med til å bla i katalog.

Er jeg på bærtur hvis siste nummer sier noe om materialet?

0 - stål
1- stål /rose gull
3 - stål/gull
4- stål/ hvitt gull
8 - gult gull
9 - hvitt gull
Etc.

Tenkte kanskje at nest siste siffer sa noe om beselen,
0- glatt
3- ruglet
8- diamantbesatt

Men den teorien fikk jeg bare til å stemme de ti første sidene.

Ser de nyere modellene gjerne har et 1 tall først. Hva er det? Kjeramisk besel?:?

Lurer altså på hvordan jeg skal forstå alle nummerne. Sikkert mange her inne som har svaret. Håper det.
 
Ja du har mye rett i det du sier.

Siste tallet er materialet.
0 Stainless Steel
1 Yellow Gold Filled
2 White Gold Filled or Stainless Steel and Platinum
3 Stainless Steel and Yellow Gold
4 Stainless Steel and White Gold
5 Gold Shell or 18k Pink Gold (Rose Gold)
6 Platinum
7 14k Yellow Gold
8 18k Yellow Gold
9 18k White Gold

Nest siste er bezel. Fyller inn med:
0 Polished
1 Finely-engine-turned
2 Engine-turned
3 Fluted
4 Hand-crafted
5 Pyramid
6 Rotating bezel

På modeller med 5 siffer er de 3 første "klokketypen" (ikke modellen altså). Dvs 166 er Submariner date, Yachtmaster og SD, 167 er GMT Master I og II, 165 er Exp II og Daytona.
Modellenr er altså klokketype + bezeltype + materiale

6 siffer kom på modeller introdusert etter 2000. For å holde på regla med siste og nest siste tall, ble nytt modellnr med 1 foran. Ellers likt som de 5 siffrede.

F.eks er min no date sub 14060 - klokketype 140 (forøvrig sammen med AirKing), bezel 6 (roterende) og 0 - stål
 
Hvis det stemmer burde vel submariner 16610 hete 16660, men det er kanskje unntak pga seadwelleren. Vet noen når systemet ble innført? De gamle modellnummerne, f.eks 5513, 1016, 1680, 16800 mv må følge en annen ordning.
 
Hvis det stemmer burde vel submariner 16610 hete 16660, men det er kanskje unntak pga seadwelleren. Vet noen når systemet ble innført? De gamle modellnummerne, f.eks 5513, 1016, 1680, 16800 mv må følge en annen ordning.

Det er rom for forvirring og helt sikkert unntak, ja. Men i alle fall er det det nevnte som er den 'uoffisielle' forklaringen. Sånn ca..