Hvordan gjøre blank rem matt?

Medlem
16. mars 2011
Sted
Bærum
Jeg har kjøpt en brun strutserem som er blank. Skulle gjerne gjort den matt. Noen som vet hvordan man går frem, hvis det er mulig uten å ødelegge remmen?

På mine matte remmer, som etter bruk blir blankere, pleier jeg å skrape de lett med et barberblad. Da kommer den røffe matte finishen tilbake. Om det funker på en allerede "blank" reim vet jeg ikke sikkert. Men det gjør kanskje @Olando eller @Nessuno79 ?

• Liker
Reaksjoner: Bjorn
Takk for tips. Tror ikke det vil virke her. Dette er en dressklokkerem. Lurer på om alkohol vil fjerne det som ser ut som lakkert finish?

Ville gått veldig forsiktig fram med et meget fint sandpapir. Alkohol ville jeg holdt meg unna da det fjerner fettet i læret og kanskje kan missfarge sømmen?

• Liker
Innen bilpleie så kan man fjerne små riper i skinn ved å benytte vannslipepapir (1200). Det tror jeg er verdt å prøve på reima. Hvis den blir for matt, så kan du jo glanse den opp litt med å pusse den med ei bommulsfille.

• Liker
Takk for alle tips. Jeg prøvde meg med alkohol, gin faktisk, og det tok med seg noe farge i tillegg til å fjerne i hvert fall noe av glansen.

Det optimale er selvsagt å kjøpe en matt rem, men problemet er at utvalget er lite i størrelse 19/16.