Hvordan gjennomfører du face 2 face salg?

Medlem
30. sep. 2008
Jeg har en potensiell kjøper på en klokke, som jeg skal møte senere i dag for besiktigelse av klokken.

Dersom det skulle vise seg at han er villig til å kjøpre klokken er jeg litt usikker på hvordan jeg skal ordne med oppgjør.

Så da er spørsmålet, hvilke prosedyrer bruker dere ved face 2 face salg av klokker i 20k-30k klassen?

Jeg tenker umiddelbart på kontant betaling, men er skeptisk til dette av flere grunner....

Jeg tenker også på bank overførsel som en mulighet: der kjøper setter penger inn på konto og kan komme å hente klokken når pengene er registrert på konto, men her er det jo mulig at kjøper er skeptisk...

Jeg har stort sett foretrukket cash, både ved kjøp og salg. Da er transaksjonen umiddelbart ferdig, og med unntak av ran og falske penger minimerer det mulighetene til at pengene eller klokken forsvinner.

Kjenner jeg selger har jeg overført til konto, men jeg hadde nok vært meget skeptisk ved kjøp fra ukjente.

Det er jo også lov å be om referanser fra tidligere norske klokkekjøp/salg.

Mitt råd er og oppnå en viss tillit og troverdighet med den man skal handle med! Gjør gjerne handelen hos en urmaker som kan godkjenne klokken du skal kjøpe eller selge! Jeg har kun handlet med kontanter, så lenge det er kort vei til nærmeste bank med tanke på uttak og innskudd.

Jeg anbefaler også cash. Jeg gjennomførte en slik transaksjon i den klassen for en liten tid tilbake,og det gikk smertefritt. Det kan være et praktisk problem forbundet med uttak av 20-30K i cash, såfremt man ikke har muligheten til å stikke til banken og stå i kø med pensjonistene :) De fleste minibankkort har nemlig limit på 9-10000, men med flere kort og evt kredittkort går det.

Det kan være lurt å møtes på en rolig og trygg plass, fremfor å sitte på en café eller parkbenk. Et møterom på jobb kan f.eks være noe. Slik kan man inspisere klokke, telle penger og bli enige uten forstyrrelser eller uønsket oppmerksomhet. Som andre sier kan man kanskje også avtale å møtes hos en urmaker.

Jeg har praktisert møte på semi-offentlig sted og overlevering av kontanter. Jeg var skeptisk en gang og insisterte på møte i en kjøpesenterkafè fordi der er kameraer overalt, flere utganger, vitner, vektere i nærheten m.v. For ikke å få hele lokalets oppmerksomhet når man sitter og teller tusenlapper, er det lurt å finne et litt tilbaketrukket bord. Liker man ikke kontanter, kan man vel fremdeles få bankremisser, men selv har jeg aldri brukt noe slikt.

Skulle jeg kjøpe et virkelig dyrt ur, ville jeg nok blitt enig om en slags bankoverførsel. En mulighet er å be en advokat om å forestå oppgjøret, slik beløpet settes inn på dennes klientkonto og ikke overføres før gjenstanden er overlevert. Et slikt oppdrag vil ikke koste mange kronene, og vil ihvertfall garantere et sikkert oppgjør.

Hopalong skrev:
En mulighet er å be en advokat om å forestå oppgjøret, slik beløpet settes inn på dennes klientkonto og ikke overføres før gjenstanden er overlevert. Et slikt oppdrag vil ikke koste mange kronene, og vil ihvertfall garantere et sikkert oppgjør.
Si meg hr advokat, hva er "ikke mange kronene"? Trodde advokat alltid var grisedyrt, men det er jo en interessant mulighet å skrive seg bak øret. Har du et estimat?

Advokat? Lettere å bruke en escrowtjeneste som f.eks. Payex. Sikkert rimeligere også.

krille skrev:
Hopalong skrev:
En mulighet er å be en advokat om å forestå oppgjøret, slik beløpet settes inn på dennes klientkonto og ikke overføres før gjenstanden er overlevert. Et slikt oppdrag vil ikke koste mange kronene, og vil ihvertfall garantere et sikkert oppgjør.
Si meg hr advokat, hva er "ikke mange kronene"? Trodde advokat alltid var grisedyrt, men det er jo en interessant mulighet å skrive seg bak øret. Har du et estimat?

Det vil nok avhenge veldig av advokatkontoret. Selve arbeidet vil ikke ta mer enn en time, forutsatt at advokaten har gjort slikt tidligere. Det ideelle er nok å finne et lite kontor som også innimellom megler eiendommer, da de vil ha rutiner for slike oppgjør. Hvis man spør litt rundt, tipper jeg du vil ende på 1000-2500 eks mva. Vil man ha et sikkert oppgjør for en klokke i hundretusenkronersklassen, kan det være et greit alternativ.

krille skrev:
Jeg anbefaler også cash. Jeg gjennomførte en slik transaksjon i den klassen for en liten tid tilbake,og det gikk smertefritt. quote]

Det var hyggelig å høre at du ikke fikk varige mén. :mrgreen: Jeg synes absolutt vi gjennomførte en fin fin handel. At jeg derimot angret litt på at jeg solgte rett etterpå hører vel med :D .

Ved bilkjøp fra privatpersoner har jeg etter å ha inspisert og prøvekjørt gått sammen med selger til banken, hvor de har foretatt overførsel og bekreftet den overfor selger.

Hei Georg.

Sier bare en ting Cash is King. Det er det desidert tryggeste, koster ingenting å pengene er dine med engang. Dessuten er følelsen av Tørre sedler ganske god.
Jeg pleier selv å avtale møte både ved kjøp og salg i en Hotel Lobby.
Der har du folk rundt deg, samtidig som omgivelsene pleier å være fredelige å dessuten som regel ganske gode sofaer.

Lykke til.
Mvh. Preben

For meg er face to face cash. Kontanter går aldrig av mote :mrgreen:

Ved annen handel har jeg betalt på forhånd, og selger sender klokken når penger er på "bok".
(ser an antall innlegg osv...........eller buy the seller not the watch).

Vi får jo både tro og håpe at dette forumuet består av ordentlige og ærlige folk, med en felles interesse,
for det er vel egentlig hele poenget ?

Har så langt både kjøpt og solgt klokker på forumet, og er svært fornøyd selv med "forhåndsbetaling"

Takker til rkjersem,tccw.....og snart takker nok noelrock meg. :D

Da er framvisning av klokken gjennomført, typen som var å så på klokken virket som en usedvanlig OK fyr, så cash betaling blir neppe noe problem dersom det blir salg.

Takker for mange gode tips

Supert at det gikk greit. Enig at "cash is king". Dersom både kjøper og selger har konto i samme bank er det jo mulighet til å stikke innom banken for å overføre penger med en kvittering der , eller at både kjøper og selger stikker innom kjøpers bank (hvor pengene er) for overførsel og verifisering av dette.

Amund skrev:
Supert at det gikk greit. Enig at "cash is king". Dersom både kjøper og selger har konto i samme bank er det jo mulighet til å stikke innom banken for å overføre penger med en kvittering der , eller at både kjøper og selger stikker innom kjøpers bank (hvor pengene er) for overførsel og verifisering av dette.

Det er jo mange mange som ikke lenger har en fysisk bank å gå til :) Alle mine bankforbindelser er utelukkende på nettet.